Jag är tveksam till att hoppa på nyheter i byggsvängen.
Alltför ofta har kanonbra nya lösningar visat sig vara helt förkastliga.
Vi har århundaden av erfarenheter när det gäller att bygga hus. Varför ändra på vinnande koncept?

Låt andra göra tabbarna och håll dig till erkänt bra, utprovade lösningar!
 
Vi var på LB hus i Måndags och enlig säljaren där så stämmer det att man nu inom branschen varnar för Puts på cellplast. Fukten har ingen stans att ta vägen medan den nya systemet innebär att de blir en luftkanal bakom precis som det blir om man sätter Tegel.
LB Hus, Åsbohus och Trivselhus använder sig av den nya så vill ni ha referenser på hur länge det har funnits så ta kontakt med nåon av dem.

 
STO ventec har funnits många år i Tyskland, om jag vet rätt så är skivan av sintrat glas och har en glasfiberväv på båda sidor.
Skivan är mycket bra men vad jag vet, väldigt dyr men det är STOs egen så den tillhör systemet.
Det finns en annan mycket bra skiva som danogips säljer som heter aquapanel
http://www.danogips.se/mall.html
Jag skulle dock välja någon annan putsleverantör till skivan än danogips.
Till grundproblematiken... helt plötsligt har det blivit en fråga att inte ha cellplast som putsbärare??? å ena sidan kan man säga att det kan vem som helt räkna ut att det inte är lämpligt... å andra sidan kan man säga att det använts sedan mitten på 80-talet utan att det kommit fram några problem med mögel på underlaget... så vad skall man göra?
Att sätta fasaden på distans från stommen är alltid rätt men det blit lite ihåligt och besvärligt med anslutningar vid fönster där man skall ha in och ut luften, för nu har vi byggt ett system där det måste vara rörelse i luften!
Alternativet är att putsa på mineralull vilket alla tunnputsleveranturer har system för.
Även om det blir dyrare så titta på maxits serporoc Mk II där man har en rivputs som färdigbehandling (riktig puts på mineralull) http://www.maxit.se/PDF/PUTS/ARBETSANVISNINGAR/serporoc_fasadsystemmk2.pdf
Det är bara en monteringsanvisning, men kontakta dem och få referenser!
 
Cellplastputsmetoderna kommer väl från kontinenten där man har betong/tegelhus.

Jag har för mej att Gaia förklarade detta för ett tag sedan. Där har man kanske inte samma problem med instängd fukt, för stenhuset kan ta det på ett annat sätt.

Sedan har någon infört systemet på nordiska träregegelstommar med utegips där konstruktionen är något känsligare för fukt.

Nåja, själv har jag kört serporoc eftersom Maxit rekommenderade det. Ca 300 kr/kvm kostade det i rent materialinköp.
 
LyckeKonsult skrev:
Att sätta fasaden på distans från stommen är alltid men det blit lite ihåligt och besvärligt med anslutningar vid fönster där man skall ha in och ut luften, för nu har vi byggt ett system där det måste vara rörelse i luften!
man kan också gissa att isoleringsförmågan blir inte den samma då det finns en luftspalt där luften rör sej mer eller mindre fritt uppåt väggarna :-/.
När man tittar på tysk byggmarknad så får man inte glömma att där byggs det knappast trähus enligt svensk model. Oftast bor man i stenhus och deras byggmaterial anpassas till just det som fex putsad celplast som är ursprungligen en nödlösning för att tillägsisolera gamla stenhus.
Är man optimist kan man aplicera det på träkonstruktioner också men jag skulle lyda snickarens råd om jag byggde nytt. Varför ska man ta till nödlösningar när man bygger nytt? Har samma inställning till frågan som volvo.
Vill ni ha puts så bygg ett stenhus och inte ett som bara låtsas vara det
gaia
 
gaia skrev:
Vill ni ha puts så bygg ett stenhus och inte ett som bara låtsas vara det
gaia
Japp!

Trähus kläs med trä, stenhus med puts.
Det vet vi fungerar i längden.
 
Jag håller med Fasting65 om att tjockputs på mineralull är det bästa man kan välja (och då är serporoc ett bra val), sedan kanske man inte skall göra det för att maxit säger det utan för att argumenten talar för det.
På nyproduktion idag används cellplasten som putsbärare, isoleringen har man vanligen tillgodosett i stommen, men naturligtvis bidrar den till väggens funktion.
Systemen med cellplast kommer mycket riktigt från Tyskland, men under 80-talet fanns det många "svenska" system som dock snabbt försvann då celplasten inte var stabil utan rörde sig, och man dess utom använde extruderad cellplast.
Men som sagt... tunn- eller tjockputs på mineralull är ett alternativ.
Och gaia och volvo, jag håller också med er, men... de finns de som vill ha utseendet men inte har råd att betala priset, och de kan ju i alla fall få en fasad som kräver mindre underhåll om man väljer rätt kvalitet.
Reveterade plankstommar är ju inte någon nyhet... eller?
 
Kanske Träullit är ett alternativ?

mvh
David

eva-maria skrev:
I en perfekt värld hade vi naturligtvis byggt ett stenhus och putsat det! Nu är det andra omständigheter som gör att vi är inne på trästomme + puts, bl a att vi har snickare inom familjen och att vi vill hålla nere kostnaderna.

Jag tror nog att vi alla kan enas om att puts lämpar sig bäst på stenhus, så har det alltid varit kommer säkert alltid att vara. Trots det måste vi ju inse att det finns alternativ, så är det ju med det mesta här i livet. Kan man, av olika anledningar, inte välja det bästa så tar man det näst bästa och så är det ju med mycket.

Vad är då det näst bästa alternativet?
Puts på cellplast
Puts på ventec-skiva (tillverkad av returglas, tillåter väggen bakom att andas)
Något annat?

Vågar vi satsa på något som vår murare aldrig har jobbat med men som låter väldigt bra? Någon som har erfarenhet?
 
En bekant som byggde nytt Myresjöhus fick på egen begäran cellplasten satt på läkt för att skapa luftspalt mellan stomme och fasad. det var tydligen första gången de gjorde det. Kanske ett alternativ?
 
Vare sig träullsplattor eller cellplast på läkt är något att rekommendera!!!
När jag kommer hem på fredag skall jag noga förkara varför...
Så... tills dess... ha tålamod!
 
eva-maria skrev:
I en perfekt värld hade vi naturligtvis byggt ett stenhus och putsat det! Nu är det andra omständigheter som gör att vi är inne på trästomme + puts, bl a att vi har snickare inom familjen och att vi vill hålla nere kostnaderna.
.......
Vad är då det näst bästa alternativet?
Att ha en beklädnad som man vet fungerar bra med en trästomme såsom:
Träpanel
Beklädnadsskivor av olika slag såsom minerit, steni etc.

Att putsa ett trähus är det sämsta alternativet i mina ögon.
 
Nu är det fredag... ;)
Först måste jag återupprepa vad jag skrivit här tidigare som kommentar till volvo... "reveterade plankstommar är ju ingen nyhet" och som jag skrivit i någon annan tråd, så har man gjort tjockputs på mineralull sedan mitten på 70-talet med mycket gott resultat... det fungerar lika bra med en regelstomme som panelen gör[smiley=thumbsup.gif] och rätt utfört innebär det att eva-maria får det som hon vill ha det; en fasad med litet underhåll...
Nu till detta med träullsplattor och cellplast på isolering...
Träullsplattor är porösa men helt styva och överför alla rörelser i stommen direkt ut i putsskiktet. Detta medför alltså sprickor och ett tråkigt utseende (enda möjligheten är att man använder en grov spritputs, då ser man inte sprickorna!) se länk: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=17506
Att använda cellplast på läkt blir ännu värre…  :'( Cellplasten måste klistras mot underlaget inte för att den riskerar att ramla ner (det löser man med den mekaniska infästningen) utan för att det måste finnas ett spärrskikt på baksidan, annars blir det som att lägga laminat på en sida av en spånskiva… den buktar sig och alla skivskarvar kommer att synas efter ett år... :-[
Så... uppfinn inte hjulet en gång till men välj system med hjärtat... inte plånboken ;)
 
Hej!
Tegla hela huset i stället så slipper du alla problem. ;D

Muraren


eva-maria skrev:
...ja, egentligen kanske det inte är en ny metod utan (vad vi har förstått av vår murare) ett nytt material. Vi har fått en offert på att putsa vårt hus med ett system som heter STO Ventec och som tydligen ska vara ett ventilerat putssystem.

Min fråga är om det finns någon här på forumet som har någon erfarenhet av STO Ventec? Är det något som vi ska satsa på  :-/ ? Vår murare har själv aldrig använt det men tycker att det verkar bra.

Vår snickare vägrar (i princip) att bygga huset om vi väljer att putsa fasaden på cellplats eftersom han tror att det är stor risk för fukt och mögel i framtiden. Av denna anledning har vi tittat lite på detta nya ventilerade system. Är mycket tacksam om någon vill uttala sig  :) !
 
Mycket bra info, Lyckekonsult. Vad anser du om importerat Ytong från Polen? Är det samma material i dessa som i de svenska?

mvh
David

LyckeKonsult skrev:
Nu är det fredag... ;)
Först måste jag återupprepa vad jag skrivit här tidigare som kommentar till volvo... "reveterade plankstommar är ju ingen nyhet" och som jag skrivit i någon annan tråd, så har man gjort tjockputs på mineralull sedan mitten på 70-talet med mycket gott resultat... det fungerar lika bra med en regelstomme som panelen gör[smiley=thumbsup.gif] och rätt utfört innebär det att eva-maria får det som hon vill ha det; en fasad med litet underhåll...
Nu till detta med träullsplattor och cellplast på isolering...
Träullsplattor är porösa men helt styva och överför alla rörelser i stommen direkt ut i putsskiktet. Detta medför alltså sprickor och ett tråkigt utseende (enda möjligheten är att man använder en grov spritputs, då ser man inte sprickorna!) se länk: [länk]
Att använda cellplast på läkt blir ännu värre… :'( Cellplasten måste klistras mot underlaget inte för att den riskerar att ramla ner (det löser man med den mekaniska infästningen) utan för att det måste finnas ett spärrskikt på baksidan, annars blir det som att lägga laminat på en sida av en spånskiva… den buktar sig och alla skivskarvar kommer att synas efter ett år... :-[
Så... uppfinn inte hjulet en gång till men välj system med hjärtat... inte plånboken ;)
 
Tack för vänligheten!
Jag kan inte detaljerna om det är någon skillnad mellan olika fabrikat i kvalitet, men kan tänka mig att det är det när det gäller tex. mått toleranser... men som sagt jag har ingen direkt kunskap.
I grunden bygger det ju dock på samma kemiska reaktion!
Det jag vet är att allt bruk som används för säkerhets skull skall vara "lågalkaliskt" det skall vara baserat på vitcement eller anläggningscement annars kan det bildas något som kallas etrengit - ett vitt pulver som expanderar kraftigt när bruk och lättbetong blir fuktigt.
Detta gäller både fogbruk och putsbruk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.