Staffans2000
Tanken var väl redan ren?
 
Patrik440
Sågade ett jack rätt långt ner i tanken och fick tömt ur några dunkar med olja innan jag började såga ner tanken.

Gick åt några fler blad till tigersågen än tänkt men åkte iväg och fick sålt plåten sedan och fick dessutom 125:- extra eftersom "skrotgubben" på kontoret vägde bil och släp inkl mig när vi åkte in men på vägen ut höll han på med en annan kund så innan han läste av vikten så hade jag gått ur bilen. :)

1,25:- / kilo fick jag för mig och plåten. :) (Skulle få 75öre först men sa att då kan jag åka förbi xx å kolla vad han ger och vips fick jag 1,25.

En verktygsrik arbetsplats med tigersåg på en träpall, flexibel slang och diverse byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/ Patrik
 
  • Haha
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Många har svarat glatt om hur man/de tagit ut sin oljetank, jag har inget att tillägga om det.

Och de är ju helt i linje med "påbud" - vi får inte elda olja säger "överheten", och styr oss en del med skatterna också.

Krav finns numera på att cisternen (inomhus) skall vara besiktad var 8:e år finns, tror att de som fyller på kollar dekalen. Jag är inte säker på om kommunen har register och skickar ut någon lapp i frågan, men firmorna som gör besiktning verkar ha register och god kännedom så jag gissar att det är "allmän handling" någonstans...

Somliga har bytt uppvärmning från olja till en med flis/pellets, några har använt oljetanken som pelletslager, efter en del ombyggnader. (De köper in bränslet för leverans i "lös vikt" från en lastbil)

Jag gissar att Du idag värmer huset på el, kanske med "turboaggregat" (värmepump). Är det en luft-luft måhända? En som slutar värma vid -15 eller kallare, eller en som i alla fall ger mindre utbyte när det är rejält kallt (dvs som kan ge 6 kW vid +5 grader, men bara 3 kW vid -15 grader ute) - kolla kurvorna i dokumentationen för luftvärmepumpar - luft/luft eller luft/vatten sak samma). Berg/ytjordvärme med värmepump har inte det problemet, här handlar det bara om vilken effekt värmepumpen kan ge max som värmepump, och hur mycket den kör med "elspets" när pumpningen inte räcker till. "Elspets" är identiskt med en elpanna, dvs vattenburen elvärme som kompletterar det som först fås med värmepumpen.

En stor fördel med oljeeldning är att man har buffert hemma i huset. Skulle det bli ett besvärligt elavbrott går det relativt lätt att använda något litet bensinelverk för att hålla oljebrännare, cirk-pump och kanske också lite annan komfort i huset i funktion, medan den stora energin för värmen kommer från oljetanken.

Idealiskt vore givetvis en liten diesel-motor som matas från villaoljetanken, men det vore inte riktigt lika "lättfixat".

Många hus som på senare år lämnat oljan och kör på värmepumpar/el har i praktiken för lite värme indraget - när det blir riktigt kallt tvingas man till lösa värmefläktar och stödelement (som byggvaruhusen i och för sig verkar sälja drivor av varje år). Hoppas att husets elnät och huvudsäkring är anpassat till sådant.

Den oljepanna och brännare Du har på bild kan ge upp till 25 kW effekt, elpatronen brukar vara 12 kW, och med klen huvudsäkring kan det bli 9 kW inställning också. Beroende på husets förutsättningar kan det räcka eller det kan bli jobbigt kallt om vargavintern ger oss några veckors besök.

Men vist är det lockande att få några m² mer yta i pannrummet!
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Jag behövde bara ett Lenox-blad för att kapa ner min tank iallafall så jag tror inte det är någon jättestor skillnad på dom och bosch-bladen.
Viktigast är att undvika standardbladen för metall som ser ut som bågfilsblad.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag behövde bara ett Lenox-blad för att kapa ner min tank iallafall så jag tror inte det är någon jättestor skillnad på dom och bosch-bladen.
Viktigast är att undvika standardbladen för metall som ser ut som bågfilsblad.
Köp ett sånt och prova när du ska såga något igen.
Du har en såg hastighet som inte är av denna värld!
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
Många har svarat glatt om hur man/de tagit ut sin oljetank, jag har inget att tillägga om det.

Och de är ju helt i linje med "påbud" - vi får inte elda olja säger "överheten", och styr oss en del med skatterna också.

Krav finns numera på att cisternen (inomhus) skall vara besiktad var 8:e år finns, tror att de som fyller på kollar dekalen. Jag är inte säker på om kommunen har register och skickar ut någon lapp i frågan, men firmorna som gör besiktning verkar ha register och god kännedom så jag gissar att det är "allmän handling" någonstans...

Somliga har bytt uppvärmning från olja till en med flis/pellets, några har använt oljetanken som pelletslager, efter en del ombyggnader. (De köper in bränslet för leverans i "lös vikt" från en lastbil)

Jag gissar att Du idag värmer huset på el, kanske med "turboaggregat" (värmepump). Är det en luft-luft måhända? En som slutar värma vid -15 eller kallare, eller en som i alla fall ger mindre utbyte när det är rejält kallt (dvs som kan ge 6 kW vid +5 grader, men bara 3 kW vid -15 grader ute) - kolla kurvorna i dokumentationen för luftvärmepumpar - luft/luft eller luft/vatten sak samma). Berg/ytjordvärme med värmepump har inte det problemet, här handlar det bara om vilken effekt värmepumpen kan ge max som värmepump, och hur mycket den kör med "elspets" när pumpningen inte räcker till. "Elspets" är identiskt med en elpanna, dvs vattenburen elvärme som kompletterar det som först fås med värmepumpen.

En stor fördel med oljeeldning är att man har buffert hemma i huset. Skulle det bli ett besvärligt elavbrott går det relativt lätt att använda något litet bensinelverk för att hålla oljebrännare, cirk-pump och kanske också lite annan komfort i huset i funktion, medan den stora energin för värmen kommer från oljetanken.

Idealiskt vore givetvis en liten diesel-motor som matas från villaoljetanken, men det vore inte riktigt lika "lättfixat".

Många hus som på senare år lämnat oljan och kör på värmepumpar/el har i praktiken för lite värme indraget - när det blir riktigt kallt tvingas man till lösa värmefläktar och stödelement (som byggvaruhusen i och för sig verkar sälja drivor av varje år). Hoppas att husets elnät och huvudsäkring är anpassat till sådant.

Den oljepanna och brännare Du har på bild kan ge upp till 25 kW effekt, elpatronen brukar vara 12 kW, och med klen huvudsäkring kan det bli 9 kW inställning också. Beroende på husets förutsättningar kan det räcka eller det kan bli jobbigt kallt om vargavintern ger oss några veckors besök.

Men vist är det lockande att få några m² mer yta i pannrummet!
Tja du har en viss poäng där. Det är inte yta det är frågan om, egentligen. Jag använder ju inte pannrummet till något annat än just pannan. Tveksamt att det kommer användas till förvaring av finprylar då det är bedrövligt sotigt där som det är nu.

Vad jag kunde utläsa så kostar en besiktning av tanken typ 3000 kr, men då tror jag det inkluderar tömning och rengöring av tanken för att kunna inspektera.

Finns ju möjligheten att ställa av tanken, om det nu har någon betydelse.

Vet inte om det finns några försvarbara alternativ till en vargavinter. Vi har pratat om både fjärrvärme och luftvärmepump till huset. I dagsläget finns en kamin och sen är det vattenradiatorer. Möjligen sätta in en VV-beredare. Men det ska vara en kostnad som står sig mot att fortsätta med elpannan alternativt olja.

Är just det, om det blir en vargavinter i antågande, då ska de ha hit olja, och det kan ju bli en stor kostnad som kanske inte betalar sig tillbaka kontra andra alternativ. Man vet ju ingenting i detta land. Samtidigt, som du säger, överheten vill att olja ska bort. Så miljöfixerade som regeringen blivit de senaste månaderna, nästan på gränsen till mani, är det inte konstigt om de snar reglerar förbud mot oljeeldning öht.
 
Staffans2000
Nej. Tanken lär du aldrig förvara olja i mer.

Kan tillägga att inte heller jag lämnat in något intyg att tanken är rengjord före borttagandet.
 
Och, skall man inte glömma; Det är pannan och oljebrännaren som är det viktiga. En oljebrännare för en villa kan köra ett antal dagar om den "matas" från en 20 l jeep-dunk, och ännu mer om man skulle ställa ett oljefat (200 l) som "tank". Det skulle fungera väldigt bra som "försäkring" mot några veckors kyla, och om den gamla cisternen är borta finns ju plats i pannrummet!

Dunken går att fylla från "diesel-pumpen" på macken (men det bränslet är inte bra att förvara som "beredskapslager").

Fatet, ja det kan fyllas till önskad nivå med flera resor från macken, men då bör man också köpa "anti-väx" från någon som har båtägare som kundgrupp. (Alla båtar med dieselmotor tillsätter det på hösten vid uppläggning, annars blir det risk för tanktömning och motorproblem till våren).

Jag skulle bo in huset minst ett helt år för att se hur det funkar med värmen på vintern innan jag plockar bort tanken och bestämmer mig för något annat.
 
Funderar själv på att riva ur gamla tanken och ersätta med en IBC tank eftersom det går strax under 1000l /år
Kan man fylla 2st sånna från tankbil? Och man kan väl köra dieselbilen på den oljan?
 
nino nino skrev:
Funderar själv på att riva ur gamla tanken och ersätta med en IBC tank eftersom det går strax under 1000l /år
Kan man fylla 2st sånna från tankbil? Och man kan väl köra dieselbilen på den oljan?
Hmm, varför fråga på forumet något som så lätt kan besvaras via sökning på nätet?

Finns det en elak baktanke att jag skall svara något "felaktigt" som Du sedan tänker ondgöra Dig över?

Regler för uppställningen går att läsa hos MSB

IBC-tank ("palltank") har också besiktningskrav; läs själv alltså 2,5 års besiktningsintervall, där en vanlig cistern i stål har 6 år, eller plast 12 år vid volym över 1000 l, (Jag skrev tidigare en felaktig siffra på antalet år...)

Att få någon att köra hem "vanlig oljebil" och fylla i två tankar var för sig, lär väl kräva 2 st elektroniska överfyllnadsskydd kan jag tänka mig.

Jag tycker det verkar vara en betydligt sämre lösning än att "göra som vanligt".

Och att köra bilen på villaolja; tja tekniskt sett är det ju samma bränsle, fordonsdiesel skall möjligen ha tillsats av förnyelsebart (några %) men det blir den inte bättre av...

Det är lägre skatt på eldningsolja, och vi lever dock i Sverige, mer behöver väl inte sägas? Se länk.
 
Soltoro40 varit på resande fot i 16h så det var lathet helt enkelt.

Ang villaolja i bilen så är det första gången i livet jag åker diesel och jag kommer ihåg att för 10-15-20år sen så var väl nån olja rätt mycket billigare och polisen gjorde då koller om man körde på färgad diesel, det har jag inte hört nåt om på länge därför frågade jag.

Skulle vilja skrota ner plåttanken för att göra badrum där den står och en ibc är ju i princip gratis... det går inte att fylla utan återfyllnadsskydd alltså?
Då faller ju den idén...

Återstår isåfall att tanka bildiesel till oljebrännaren, antar att det är ungefär samma pengar om man bara ska ha 1000liter?

Får kolla om det finns 1000l plast tank som kan fyllas med tankbil, vore ju bäst men dom kostar väl en hel del kan jag tro
 
Såg just att levererad villaolja i Västsverige går att få runt 12 500 kr/1000 l, dieseln i pump är väl på ungefär 15,50 kr/l, så lite skiljer det.

Inte heller verkar kontrollerna vara vanliga - inte ens körkort och nykterhet kollas värst ofta nuförtiden, än mindre teknik som däck och vad man har i tanken. Men böter på 10 000 vid ev. avslöjande kan väl avskräcka en del - det tar några års körning med fel bränsle innan man tjänar in den summan för en kontroll om man inte kör väldigt mycket, eller att man har en törstig (skåp-)bil.

Men den som tänker i dessa banor bör nog ha sin villapanna och oljeeldning i full drift "som fasad" - utan konstigheter, och gömma sin luftvärmepump bakom huset ;-)

Jag gissar att det rimligaste alternativet om man vill ersätta sin oljetank, men ändå ha kvar någon slags oljefunktion är att kika på de "farmartankar" som används av entreprenadmaskiner, skogsmaskiner, vägbyggen etc. 1500 l skulle säkert räcka för många, oljeleverantörerna brukar kräva att få slanga i minst 1000l vid besöket. Att själv transportera olja (lagligt) är inte så enkelt heller - tror att gränsen för krav på ADR-behörighet hos föraren, och tillhörande administration, går vid 20l, dock skall det vara tillåtet med 200 l i samband med motorbåtsverksamhet.

Men en snabb sökning på nätet gav ett napp, det finns säkert fler om man letar, här är glasfibertank från 1300 l och uppåt i storlek. Med bredd på 74 cm bör den gå in genom de flesta dörrar också! Dock 1,5 m lång, så det blir inte så stor platsvinst efter den gamla tanken, mest det att besiktningen minskar från var 6:e år till var 12:e. Investeringen blir intjänad på 6 besiktningar, eller 36 år...

Det som slår mig är att om man vill ha olja "som back-up" så blir det rimligt i små storlekar - säg upp till 200l. Samma firma som har glasfibertanken ovan har någon mobil oljetank på 200l med pump och slang för att fylla traktorn, för under 6 000 :-, men den ser ut att bäst hanteras med gaffeltruck/pallyftare. Det står något om att ADR-intyg enl... medföljer vid köp, inte vet jag om det gör att man faktiskt får köra den på en släpkärra eller mer diskret i sin hantverkarlåda utan ytterligare skriverier - det området är jag inte påläst inom.
De verkar också ha en mobil tank-kärra, som ser ut att vara en plasttank med hjul och pump, för ungefär samma pengar, men 100l. Redan en sådan, som man rullar ut och kör till macken för tankning borde ge värme många veckor i huset, och samtidigt gå enkelt att tanka dieselbilen med på våren så att inte "reservbränslet" för pannan blir för gammalt
 
Var i kontakt med Älvestadstadstanken, dom har en 600liters i plast, som då blir befriad från kontroll, får fundera på det lite.
Kan fyllas med tankbil, trådlös sändare för nivå mm
Kostar ca 14000:-

Men säkert ligger års snittet på 800l och kanske är det svårt att få ut nån att pumpa mindre än 1000l

Kanske får köra ur plåttanken i vinter och besikta den nästa vår
 
nino nino skrev:
Var i kontakt med Älvestadstadstanken, dom har en 600liters i plast, som då blir befriad från kontroll, får fundera på det lite.
Kan fyllas med tankbil, trådlös sändare för nivå mm
Kostar ca 14000:-

Men säkert ligger års snittet på 800l och kanske är det svårt att få ut nån att pumpa mindre än 1000l

Kanske får köra ur plåttanken i vinter och besikta den nästa vår
Den behöver inte vara heltom för besiktning - de pumpar ur, slamsuger/rakar botten, besiktar och pumpar tillbaka det som inte hamnat i slamsugen... Jag vet inte hur stor tank de har i bilarna för att mellanlagra olja dock, men fråga.

Det kan ju hända att man kan få ett bra pris om man kör i lågsäsong, och om de får välja dag fritt under ett antal veckor
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.