C
E erkka skrev:
Milde människa... du citerar Maria Robsham. Verkligen trovärdig källa.
Har du ens googlat människan?
Gjorde just det. Hon är tydligen dömd för bokföringsbrott och har därför åkt ur Folkpartiet, suttit kvar som politisk vilde i Europaparlamentet och sedan fått kandidera för Feministiskt initiativ. Men det är offtopic och det verkar mest som om ricebridge försöker spåra ur tråden bort från det tekniska så att den ska bli bortmodererad. Vi har fått en fin överblick över vad det finns för tekniska lösningar. Återstår att få fram priser och tillgänglighet i Sverige.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
En fördel med pansarplåt gentemot keramisk pellets med samma skydd mot skott är inbrottssäkerheten. En batteridriven cirkelsåg tar sig lätt igenom en skiva som håller kulorna på plats. Dessa rinner sedan ut. Sedan kan inbrottstjuven såga sig igenom på andra sidan. Pansarplåten kräver antagligen skärbrännare. Glasfiberpanelerna kräver diamanter på sågklingan (och skyddsutrustning för att inte inbrottstjuven ska bli väldigt irriterad i bl.a. andningsvägar). Pellets är dock oerhört mycket lättare att hantera vid bygge. Kan tänka mig att plåtarna är fruktansvärt tunga och dessutom jobbiga att kapa till rätt form och storlek och borra skruvhål i. Och inbrott kan man mildra konsekvenserna av genom att t.ex. ha värdesaker i kassaskåp och teckna hemförsäkring. Blir man ihjälskjuten har man dock inte nytta av någon försäkring alls.

Noterar att det i videon om pellets står "COST EFFICIENT" (vid 1:10, där dom bygger väggen för mötesrummet). Vad det innebär i kronor är jag fortfarande väldigt nyfiken på.
Glasfiber sågar du med vanlig cirkel med HM tänder och det har väl sämsta Jula-sågen som standard idag. Tror även en vanlig motorsåg fixar glasfiber utan problem.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
C
Det var i videon i inlägg #7 som jag hörde något om diamant (5:44).
 
Det låter som att du ska strunta i ytterväggarna och bygga rum-i-rum, variant bankvalv.
 
Om man jämför plåtar för enklare inbrottsskydd mot plåtar mot kulor kan man konstatera att de tidigare är löjligt tunna (nedåt en millimeter) och lättbearbetade. Att göra huset skottsäkert är troligen inte ett speciellt ekonomiskt sätt att få det inbrottsskyddat ”på köpet”.
 
C
T twoody skrev:
Men om inte fönster och dörrar är säkra så är det helt meningslöst att göra något med väggen.
Borde vara enkelt att göra en lucka av glasfiberpanel som man fäller för sovrumsfönstret när man ska sova och ändå inte ska ha in ljus. Ger även viss dämpning av trafikljud, vilket ändå behövs. Verkar som ett kostnadseffektivt sätt att öka skyddet lite till när man har säkrat väggen.
 
E
ricebridge ricebridge skrev:
Ja, o ja. Kan du bevisa att siffrorna är fel?
Omvänd bevisföring?

Jag har inte citerat en galning, det har du gjort. Du får väl citera en trovärdigare källa istället.
Om siffrorna stämmer kan du väl gå till källan istället.

Du kan väl när du ändå håller på, tala om hur Maria Robsham/Carlshamre försöker få folk att inte vaccinera sina barn med MPR vaccin. Hon lägger ut en massa skit på nätet, både under eget namn och under pseudonym som går ut på att förstärka sina egna åsikter.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Gjorde just det. Hon är tydligen dömd för bokföringsbrott och har därför åkt ur Folkpartiet, suttit kvar som politisk vilde i Europaparlamentet och sedan fått kandidera för Feministiskt initiativ. Men det är offtopic och det verkar mest som om ricebridge försöker spåra ur tråden bort från det tekniska så att den ska bli bortmodererad. Vi har fått en fin överblick över vad det finns för tekniska lösningar. Återstår att få fram priser och tillgänglighet i Sverige.
Nej, jag försöker bringa lite sans i galenskaperna.
Sanningen är att antalet skottskadade ökat med 26 personer, det är alla överens om, från en närmast försumbar andel av en befolkning om tio miljoner till en annan. Risken att dö i trafiken är fortfarande dubbelt så stor.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Nej, jag försöker bringa lite sans i galenskaperna.
Sanningen är att antalet skottskadade ökat med 26 personer, det är alla överens om, från en närmast försumbar andel av en befolkning om tio miljoner till en annan. Risken att dö i trafiken är fortfarande dubbelt så stor.
Bepansrade bilar! :love:
 
  • Haha
ricebridge
  • Laddar…
E erkka skrev:
Omvänd bevisföring?

Jag har inte citerat en galning, det har du gjort. Du får väl citera en trovärdigare källa istället.
Om siffrorna stämmer kan du väl gå till källan istället.

Du kan väl när du ändå håller på, tala om hur Maria Robsham/Carlshamre försöker få folk att inte vaccinera sina barn med MPR vaccin. Hon lägger ut en massa skit på nätet, både under eget namn och under pseudonym som går ut på att förstärka sina egna åsikter.
Själva siffrorna är korrekta, det är ju det som är poängen. De är ju hämtade från Ekots eget inslag, källa Socialstyrelsen. Ökningen är mycket riktigt med 20 procent.
Men sammanhanget är att ökningen sker från en mikroskopisk nivå till en annan. Det sammanhanget är fortfarande korrekt. Och det kanske man ska ha i minnet när man tror att man behöver bygga egna skyddsrum för dyra pengar.
 
E
ricebridge ricebridge skrev:
Själva siffrorna är korrekta, det är ju det som är poängen. De är ju hämtade från Ekots eget inslag, källa Socialstyrelsen. Ökningen är mycket riktigt med 20 procent.
Men sammanhanget är att ökningen sker från en mikroskopisk nivå till en annan. Det sammanhanget är fortfarande korrekt. Och det kanske man ska ha i minnet när man tror att man behöver bygga egna skyddsrum för dyra pengar.
Det är möjligt, men även om tex Bagdad-Bob hade en korrekt uppgift skulle jag ju inte citera honom då han i övrigt kanske inte har så hög pålitlighet.
 
E erkka skrev:
Det är möjligt, men även om tex Bagdad-Bob hade en korrekt uppgift skulle jag ju inte citera honom då han i övrigt kanske inte har så hög pålitlighet.
Vara hur det vara vill med den saken. Det är fortfarande större risk att drunkna än att bli ihjälskjuten i Sverige. Tre gånger större risk att dö i sjukdomar i urin- och könsorganen. Över åtta gånger så stor risk att dö i fallolycka, t ex medan man bygger sitt skyddsrum. (Källa: Socialstyrelsen, direkt ur myndighetens databas denna gång).
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jag måste fråga, känner du att du har rationella tankar kring detta i relation till risken? Alla har vi irrationella rädslor över både det ena och det andra så jag lägger ingen värdering i det. Däremot så tycker jag att man måste vara medveten om det...

Jag syftar till att de som inte själva är delaktig i den sortens kriminalitet löper flerfaldigt högre risk bara av att stiga upp från sängen jämfört med att bli skadad i en drive-by.

Om den verkliga orsaken bakom din rädsla är att göra så att du lever längre så känns det i mina ögon mer vettigt att börja med det som är mest troligt att det kommer ta död på dig. Att dö/skadas av skott i sitt hem är jäääääääävligt långt ner på den listan för en ”normal” svensk.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jag misstänker att TS inte är 100% seriös med sina planer i den här tråden, utan att det mer är ett debattinlägg.
 
Eftersom frågan var högst teknisk och inte av typen debatt, varför kan vi inte bara svara med tekniska detaljer. Tråden som den är nu är förstörd av massa tyckande.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.