C
De där keramiska kulorna ser ju toppen ut! Till skillnad från glasfiberpanelerna som man sågar i bitar för att passa sin regelstomme med dörr- och fönsteröppningar så är kulorna helt återanvändbara. Åldras förmodligen inte så det är bara att samla upp och återanvända eller sälja om man river eller bygger om huset. Säkert bra bytesvara i orostider. Förmodligen bättre än både guld och silver. Såg du något pris? Köper man direkt av SAAB eller finns det återförsäljare för mindre kunder än försvarsmakter?

Har lust att plocka ur mineralullen ur 220mm-regelstommen och hälla i kulor i stället. Bara 2 små problem:
  • Kanske inte så bra värmeisolering. Jag vet att det kommer vintrar men jag vet inte om någon kommer att skjuta mot väggen. Har visserligen 90 mm västkustskiva utanpå stommen och ska sätta 45mm mineralull innanför, så det kanske räcker.
  • Själva träreglarna kan bli genomskjutna. I videon monterar de tunna stålreglar som dessutom har hål i sig som kulorna kan rinna in i. Det är säkert bättre.
 
Redigerat:
Är det många drive by skjutningar där du bor?
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
richardtenggren
SSAB tillhandahåller ju både Armox, Domex Protect och Ramour. Armox finns väl i spannet 4-170 mm beroende på kvalité, de tjockare är mer för splitterskydd. Dock är det dyrt, speciellt i jämförelse med vanliga konstruktions- eller slitstål...
Men du kan kolla EN1522 för att bestämma skyddsnivå.

Mitt exjobb handlade om just pansarplåt, fast mer specifikt om hur formning skulle kunna påverka de ballistiska egenskaperna hos Armox.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
C
Tror att SAAB:s keramiska kulor är bäst för byggnader. SSAB:s plåtar kanske passar bättre för fordon/fartyg.
 
En kollega på förra jobbet var ansvarig för konstruktion av en skottsäker fasad till ett kontor. Tror den klarade RPG när den var klar.

Det stora jobbet var att få till alla balkar och infästningar som skulle klara trycket på fasaden.

Billigt blev det inte...
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Fasad i guttaperkaträ borde ju vara lösningen. Då studsar ju kulorna tillbaka på angriparna :)
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
richardtenggren
C civilingenjören skrev:
Tror att SAAB:s keramiska kulor är bäst för byggnader. SSAB:s plåtar kanske passar bättre för fordon/fartyg.
Svenska ambassaden i USA är skyddad med Armox :)
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
E
Det måste vara billigare i längden att flytta.

Om det blir el finns risk för drive by skjutningar så lär fastighetspriser i ditt område sjunka som en sten.
 
Ett alternativ kunde vara att anlägga uppfart framför huset och köpa en gammal skottsäker bil och parkera den där. Helst en trailer som varit värdetransport. :)
 
Milde tid människa, är du på riktigt? Om du tror att det plötsligt vällt in en massa krigsgalna svartskallar med enda målsättning att skjuta så många svenskar som möjligt så har du nog lyssnat på fel informationskällor är jag rädd.
Tyvärr var inte ens Ekot immunt mot hysterin nu senast. Titta på den här bilden.

Infograf som kritiserar rapportering om ökning av skottskador, med stapeldiagram och förklarande text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tompaah7503 och 7 till
  • Laddar…
C
ricebridge ricebridge skrev:
Om du tror att det plötsligt vällt in en massa krigsgalna svartskallar med enda målsättning att skjuta så många svenskar som möjligt så har du nog lyssnat på fel informationskällor är jag rädd.
Tyvärr var inte ens Ekot immunt mot hysterin nu senast.
Om
 
C
En fördel med pansarplåt gentemot keramisk pellets med samma skydd mot skott är inbrottssäkerheten. En batteridriven cirkelsåg tar sig lätt igenom en skiva som håller kulorna på plats. Dessa rinner sedan ut. Sedan kan inbrottstjuven såga sig igenom på andra sidan. Pansarplåten kräver antagligen skärbrännare. Glasfiberpanelerna kräver diamanter på sågklingan (och skyddsutrustning för att inte inbrottstjuven ska bli väldigt irriterad i bl.a. andningsvägar). Pellets är dock oerhört mycket lättare att hantera vid bygge. Kan tänka mig att plåtarna är fruktansvärt tunga och dessutom jobbiga att kapa till rätt form och storlek och borra skruvhål i. Och inbrott kan man mildra konsekvenserna av genom att t.ex. ha värdesaker i kassaskåp och teckna hemförsäkring. Blir man ihjälskjuten har man dock inte nytta av någon försäkring alls.

Noterar att det i videon om pellets står "COST EFFICIENT" (vid 1:10, där dom bygger väggen för mötesrummet). Vad det innebär i kronor är jag fortfarande väldigt nyfiken på.
 
E
ricebridge ricebridge skrev:
Milde tid människa, är du på riktigt? Om du tror att det plötsligt vällt in en massa krigsgalna svartskallar med enda målsättning att skjuta så många svenskar som möjligt så har du nog lyssnat på fel informationskällor är jag rädd.
Tyvärr var inte ens Ekot immunt mot hysterin nu senast. Titta på den här bilden.

[bild]

Milde människa... du citerar Maria Robsham. Verkligen trovärdig källa.
Har du ens googlat människan?
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
E erkka skrev:
Milde människa... du citerar Maria Robsham. Verkligen trovärdig källa.
Har du ens googlat människan?
Ja, o ja. Kan du bevisa att siffrorna är fel?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.