Hej, hoppas det blev rätt kategori.

Någon som byggt ett nytt hus med ett stort garage ihopbyggt med huset. Runt 80-100m2 garage.
Vill gärna se lite bilder på hur det kan se ut, och hur ni löst placeringen på ett sånt stort garage.

Tack på förhand
 
Hur stort hus vill du ha?
 
Huset runt 150-170m2 och garaget 80-100m2
Gärna 1-plan men plattan blir väll lite stor.
 
Skulle kunna tänka mej ett hus byggt som ett U 100+70+100 med en schysst altan framför 70 delen och entré i mitten på denna
 
Nybyggt hus med stort garage under konstruktion på en smal tomt, med sopcontainrar framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi hade smal tomt med önskemål (från min biltokiga sambos sida) att ha 80-90 kvm garage, gärna hyfsat högt i tak. Lösningen blev det här... kostade extra i form av sprängning/markarbete främst pga bygghöjdsrestriktioner, men väl värt en lycklig sambo:)
 
  • Gilla
Robert63 och 2 till
  • Laddar…
Har du kommit på nått smart? Funderar också på detta till nästa hus :)
 
V Vanten06 skrev:
Hej, hoppas det blev rätt kategori.

Någon som byggt ett nytt hus med ett stort garage ihopbyggt med huset. Runt 80-100m2 garage.
Vill gärna se lite bilder på hur det kan se ut, och hur ni löst placeringen på ett sånt stort garage.

Tack på förhand
Vi bygger ett Myresjöhus med ett dubbelgarage längs ena kortsidan.
tyvärr fick det inte plats med ett vanligt dubbelgarage på bredden så det
fick bli ett på längden men vi kör bara på sommaren med andra bilen så det funkar
nog ok ändå.
Det är ett suterränghus garageväggen är återfylld och så blir det en
träaltan över allt.
 
Hej, bjuder på ett par bilder från mitt bygge.

Huset (grått) är från 90-talet och står på krypgrund (och bara 130m2). Tomten går delvis upp på en sandås och därför har garaget den form det har åt höger och uppåt i bilden. Garageplattan har 2dm isolering under. Ritningen stämmer inte riktigt, halva carporten är inbyggd.

Oinredd kall övervåning som är ovanpå huvudytan. Jag försökte medvetet få utsidan att se ut som att det är hus och inte garage.

Huset ser stort ut på ritning men passar bra på tomten. Det var dock en hel del arbete att passa ihop det gamla och nya.

Lycka till!
Mvh
jonas

Ritning av hus med dimensioner, inkluderar huvudbyggnad, förrådsyta och carport. Markerad förändring vid garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grått hus från 90-talet med integrerad carport och garage med lutande tak på krypgrund, inbyggd halv carport och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alltid bra med lite inspirerande bilder!
 
Varför bygger du garage ihop med huset?

Satsa på en arkitekt då sparar du mer pengar än vad arkitekten kostar!
Speciellt om du bygger ihop garaget med huset
Det dyraste i hus är att bygga bort yta!
Garage i samma huskropp ger gaser brandrisk fukt och vill du mecka damm och buller
 
Såhär ser mitt 144+60kvm hus ut. Och för att svara den som skrivit ovan, stänger vi dörren så kan jag lova att det kan vara helt gadfyllt därinne utan någon doft. Jävligt skönt att gå ut till en varm bil på vintern utan att ens behöva gå ut i kylan förrens man kommer fram dit man ska!
 
  • Ett nybyggt enplanshus med garage och skog i bakgrunden under en klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Vaniljmunken och 1 till
  • Laddar…
Vi ha också ett dubbelgarage på runt 60m2 i huset. Jag hade inte tänkt så mycket på det inte men det är smutt att enkelt kunna gå ut till arbetsbänken när nån av ungarnas leksaker ska fixas eller så. Eller när man kommer hem med sovande bebis i bilen och kan låta denne sova färdigt där även fast det är vinter.

Nackdelen är som tidigare nämnt att det kan väsnas lite när man mekar men fördelarna överväger tycker jag. Skulle jag driva verkstad skulle jag nog inte vilja ha den i huset.
 
Vår dröm är ett enplanshus med hopbyggt garage/verkstad som delas av en stor glasvägg, på andra sidan skulle kök/vardagsrum ligga.
Det är faktist min sambo som kommit på iden "då kan du meka/snickra och jag slappa i soffan med en film, och ändå ha en viss närvaro"
 
  • Gilla
Murkla1949
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Vår dröm är ett enplanshus med hopbyggt garage/verkstad som delas av en stor glasvägg, på andra sidan skulle kök/vardagsrum ligga.
Det är faktist min sambo som kommit på iden "då kan du meka/snickra och jag slappa i soffan med en film, och ändå ha en viss närvaro"

Tills nåt år åt h-e och skruvdragaren kommer flygande genom rutan
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Jag gillar idén men mörkt tv-rum vs ljust garage... jag skulle känna mig som en apa på zoo :)
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.