H
Hej, första frågan här så var snälla nu :D

Jag har en källare i mitt hus byggt -43 och stopp i några avlopp där nere. Ingen panik då de inte används just nu men jag tänkte fixa det nu när dräneringen är klar och jag bytt VA fram till källaren. Det är ungefär 15 m totalt som ska upp.

Jag har en ganska bra kombihammare som jag började att ta upp ett par meter med men det tar ju ganska lång tid så jag tänkte höra med er om det är bättre att köra med något annat verktyg? Till exempel en vinkelslip med diamantklinga eller kanske hyra en sån där asfalt- och betongsåg. Se bild.
725_3467e4bb_400x400_s.jpg
 
Det är rätt stor skillnad på en kombihammare och en riktig bilningsmaskin. Vi hyrde en bilningsmaskin och bilade upp cirka 15 meter källargolv på några timmar.
 
K
Jag slog med slägga modell stor så att jag fick sprickor i plattan.
Därefter bilade i sprickorna och fick loss betongbitar. Släggan igen, sen bila. osv osv osv osv.. Tills golvet var borta. Kruxet var att slå på kanten där man precis bilat bort en bit. Ville det inte spricka direkt så undermindaderade jag golvet lite lätt så ökade sprickbenägenheten.

Tungt? Ja.. Men det gick rätt smidigt ändå eftersom det var oarmerad betong.
 
H
ecb182 ecb182 skrev:
Det är rätt stor skillnad på en kombihammare och en riktig bilningsmaskin. Vi hyrde en bilningsmaskin och bilade upp cirka 15 meter källargolv på några timmar.
Låter bra men om jag ändå ska hyra, är det då ännu bättre med en såg?
 
H
K KjellTimell skrev:
Jag slog med slägga modell stor så att jag fick sprickor i plattan.
Därefter bilade i sprickorna och fick loss betongbitar. Släggan igen, sen bila. osv osv osv osv.. Tills golvet var borta. Kruxet var att slå på kanten där man precis bilat bort en bit. Ville det inte spricka direkt så undermindaderade jag golvet lite lätt så ökade sprickbenägenheten.

Tungt? Ja.. Men det gick rätt smidigt ändå eftersom det var oarmerad betong.
Tog du bort hela golvet då? Jag vill bara ta upp där avloppen går.
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Du har en platta från 43, jag gissar att det bara är några centimeter betong ovanpå stenar och annat skräp? Jag kommer bila ur min platta (Från 47) med en;

https://www.bauhaus.se/toolson-pro-ah-bilningshammare

Har testat lite och mina 50kvm kommer ta tre kvällar att bila ungefär.
 
A
Jag sågade upp ca 8 meter enligt bilderna.
Plattan var 5-10 cm tjock.

Det tog bara några timmar att såga upp men:
- Våtkapningen är nyckeln (annars damm överallt)
- Inplastning, maskering och vattenvallar kan vara bra
- Bra våtdammsugare behövs också


Uppskuren betongplatta i ett renoveringsprojekt, med skyddsplast och uppsamlade byggrester längs en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppkapad betongplatta i ett rum med borttagna betongbitar och skyddsplast på väggar och möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jobbet var varken tungt eller svårt, ibland trångt så man fick bila ändå...
 
  • Gilla
henryry
  • Laddar…
Mitt källargolv från just -43 hade ca 8-10 cm oarmerad betong. Den bilade jag upp med en bilningsmaskin från Hilti. Jag köpte den begagnat på Blocket för att senare sälja den för nästan samma summa igen - det blir i regel billigare än att hyra!
 
H henryry skrev:
Låter bra men om jag ändå ska hyra, är det då ännu bättre med en såg?
Blir precisare kanter men de är rätt otympliga att hantera. Har kört med en handhållen sån när jag skulle kapa bort 30 cm på ett betongbjälklag. Det var som att skära i smör i princip men aningen läskigt att stå med den stora klingan som roterade (skulle ha haft ställning). Skulle jag ta upp gjutjärnsrören igen skulle jag köra på bilningsmaskin igen.
 
Ska du kapa inomhus så är en vanlig motorkap smidigare att hantera. Ser här att många gnäller över att det blir dyrt då dom debiterar slitaget på klingan men då kan du köpa egen klinga och be om att gå maskinen utan klinga så har du den till fler gånger.

För att hantera motorkapen säkert ska man köra på full gas, annars blir det gyroeffekt av klingan.
 
  • Gilla
henryry
  • Laddar…
Jag tänker att nästa gång jag måste såga i golvet kommer jag nog köpa en betongspårfräs. Det verkar smidigt och bra. Om man sedan kan ha vatten på så är det ännu bättre. Vad tror ni om det?
 
E Edgarsven skrev:
Jag tänker att nästa gång jag måste såga i golvet kommer jag nog köpa en betongspårfräs. Det verkar smidigt och bra. Om man sedan kan ha vatten på så är det ännu bättre. Vad tror ni om det?
Dom är väl mer till för att fräsa spår till typ kablar och grejor snarare än att ta sig igenom material. En motorkap eller större vinkelslip om det är tunt fungerar nog mycket bättre.
Motorkapen kan man koppla vatten till.
 
P Prodigys skrev:
Dom är väl mer till för att fräsa spår till typ kablar och grejor snarare än att ta sig igenom material. En motorkap eller större vinkelslip om det är tunt fungerar nog mycket bättre.
Motorkapen kan man koppla vatten till.
När jag slipat och kapat betong, så är alltid största problemet allt damm som blir. Där är det viktigt att man kan koppla saker som ska suga ut allt. Därför tror jag inte på större vinkelslip. För den har inte något skydd som kan skydda mot sprut och damm.
 
Jag hyrde en Husqvarna K3000wet på Ramirent riktigt smidig maskin, sågade 8metet och bilade ur.
 
  • Husqvarna K3000 wet elektrisk kapsåg liggande på grusunderlag med kabel och vattenslang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Tack alla för svar! Och ännu bättre med bilder. Jag testade i helgen att hyra en motorkap men tänkte mig inte för och tog en bensindriven Husqvarna K760. Trots att jag vädrade ordentligt gick det knappt att ha igång den mer än ett par minuter, men då hann jag kapa ett par snitt på några meter i alla fall. Söligt med vatten osv men jag gjorde som ni sa ovan och det dammade inte så farligt utan det var avgaserna som satte stopp. Eldriven tror jag mycket mer på.
 
  • Ett kapat snitt i en betonggolv inomhus, omgiven av sten och röran från kapningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.