K
Pansarplåt blir nog bökigt att hantera och installera. Finns det inte typ skottsäkra skivor att montera?

I USA har ungarna ryggsäckar där man kan Fälla ut skottsäkra delar för att skydda sig så lätta säkra material finns.
 
Jag hittat inget nu. Men har sett ett material i form av kulor, typ lecakulor, som man kan fylla väggar med. Främst tänkt för att enkelt kunna förstärka skyddet på ett enkelt sätt. Jag läste om det i nyteknik för ett bra tag sedan. Men hittar det inte just nu.
 
Bowser
Vad läskigt!.... satt och tänkte denna tanke själv häromdagen, inte för en speciell orsak så.. utan mest för att "säkra" upp väggen mot vägen utanför.
Jag har en tanke på ifall ett tjockt lager med aramidväv tillsammans med väggens material i övrigt borde göra den mer motståndskraftig mot inkommande projektiler, man slipper bekymmer med kondens som man kan få med plåt i väggen, samt att den är lätthanterlig, behövs dock en speciell sax för att kunna klippa.
Det va iallafall min tanke på att få en skottsäker vägg att gömma sig bakom.
Måste sluta kolla på hollywoodfilmer känner jag:)

Edit: fast man kan glömma att skruva i den väggen sen då materialet är som "sågskydd"
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Högvis med pengar instoppade i väggarna.
 
Jag såg nåt inslag i Mythbusters där de provade olika materials egenskaper... Några lager kakel skulle nog kunna funka.

/ATW
 
Brukar inte "buset" köra med pansarbrytande kulor när de gör sina drive by's så det ändå blir verkanslöst med tunna plåtar... Tunna plåtar lär ju knappast stoppa kulorna från en ak47a, eller?

Kanske blir en renässans för stenhus framöver. Jag har 40 cm hålbetong i väggarna. Är det bra mot kulor?

Här var en galen video från US...
Deras vapenlagar är ju helt sjuka!
 
Redigerat:
F
Sköt mot sådan där "grisar" avsedda för jaktstigar med pistol gjorda i 8mm plåt. Dom är c:a 1/2 m höga och placerades på 100 resp 200 meters håll. Hade en 300 Wheterby Magnum och en med 223 Nato ammunition, bägge med blyspetskulor. På 100m gick c:a hälften av kulorna igenom "grisen" med 223:an. På 200m gick varenda kula rakt igenom grishelvetet med Wheterbyn utan undantag.
Den dagen ändrades min syn på vad man kan gömma sig bakom om man blir beskjuten.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Jag har sett på film att bildörrar fungerar bra, (åtminstonde för hjälten i filmen) :D
 
  • Haha
  • Gilla
roffer och 3 till
  • Laddar…
Det gäller bara att komma ihåg att veva ner sidorutan av skottsäkert glas innan man tar skydd bakom dörren.
 
  • Gilla
  • Haha
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Första dagen på skjutbanan hade löjtnanten riggat två st golvspånskivor med 10cm luft emellan bakom en tavla på vallen. Vi skulle skjuta med k-pist Husqvarna modell 45.

Han sade att vissa kallar det här vapnet för ärtbössan. Sedan skjöt han en serie mot tavlan. Talade om att det är 100 meter till målet. Vi fick gå fram och se rena hål genom båda spånskivorna.

Mvh Findus
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Sannolikheten att drabbas i hemmet är så försumbart liten att det inte är värt besvär eller kostnad, eller ens tänka tanken.
Risken att vistas ute i samhället är betydligt större, dock ytterst lite/minimal, för att inte tala om vanlig vistelse i trafik gående/cyklande/bil/etc. Men vi har ju olika nivåer av rädsla och ibland gränsande till fobier, vilket man inte ska förringa då det påverkar vissa personer psykiskt.
Vi hade ju en gång i tiden bidrag att bygga garage som skyddsrum.
 
  • Älska
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Följande kan läsas i SoldF (Soldaten i fält):

Diagram över skyddstjocklekar mot finkalibrig eld med olika material såsom stål, betong, och trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källa
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Herreg_d! Hur gick med med tankarna kring tråden "Behållare för nedgrävning av förnödenheter? Är du ett troll eller är du allvarlig? Jag har svårt att gissa!
 
Att tegel var dubbelt så bra som sandsäckar var oväntat? men det kanske inte avser håltegel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.