C
Finns pansarplåt som man kan sätta i en regelvägg innanför de stående reglarna? Tänkte främst ha det mot vägen. Innanför det liggande reglar 45 mm cc 300 mm, OSB och gips som vanligt.
 
A
Plåt finns ju. Men hur tjock och vad ska den hålla för; luftgevär, pistol ,gevär , pansarbrytande kulor?
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
C
De vanligaste skjutvapnen som kriminella använder åtminstone.
 
A
Kombination två lager plyfa med sand emellan kanske är billigare
 
Har du en aktuell hotbild eller vill du försäkra dig? Ställ ut betongblock om en halvmeters tjocklek utanför huset upp till den höjd som krävs. Då måste drive-bybeskjutningen ske medelst stridsvagn.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Något skyddsvästmaterial borde även isolera bättre än plåt i väggen.
 
Finns paneler i glasfiber avsedda för just detta:


Men googla, finns en mängd lösningar, både kommersiella och hemsnickrade. Just pansarplåt tror jag dock inte blir praktiskt...
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Du ska ha skottsäkra fönster också då? Om du har fönster som vetter åt det hållet vill säga.

Det borde annars vara lite lurigt med en plåt i väggen, borde kunna bli fuktproblem om man inte tänker sig för var i väggen den sätts.
 
C
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Har du en aktuell hotbild eller vill du försäkra dig?
Det är inte aktuellt att vittna mot något förortsgäng, men världen blir oroligare och rätt som det är kan någon få för sig att folk i ett visst område röstar fel eller tillhör fel folkgrupp och det därför vore en god gärning att ta en vända med bilen och peppra husen med bly. Fast centralorten är liten har det varit flera bilbränder och den liknar nu mer Somalia, Libanon eller Jugoslavien än det som fanns här för ett halvsekel sedan. Så givetvis får man räkna med att sådant som har hänt där kan hända här. I bygget börjar det bli dags att göra klart väggarna så det är nu jag kan försäkra mig. Vill helst inte behöva ändra bygglov eller minska boytan alltför mycket. Handlar inte om så mycket vägg.

Har någon gjort sandvägg? Hur gör man i detalj? Hur tjockt med sand behövs? Hur tätar man för att det inte ska sippra ut? Behöver man fylla efter några år för att det sjunker ihop?

Glasfiberpaneler verkar mycket enklare. Intressant video Henrik.S. Kan de köpas för vanlig regelstomme med cc 600 mm? Hittade något liknande på min sida av Atlanten.

Nej, jag tänkte inte ha skottsäkra fönster, möjligen säkerhetsfilm. Man kan inte skydda sig helt utan bara minska risker. Tänkte att man får mer skydd för pengarna genom att förstärka själva väggen.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 4 till
  • Laddar…
Flytta ut på landet och fyll trädgården med truppmina 12. Dessa köper du utav de kriminella där du bor nu.
(det jävliga är att TS säkerligen kan köpa en truppmina utan större problem i sin hemort)
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Men om inte fönster och dörrar är säkra så är det helt meningslöst att göra något med väggen.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
A
Man gömmer sig bakom väggen och inte framför fönstren
 
  • Gilla
SaabNiklas och 6 till
  • Laddar…
S
bokhyllor med tjocka böcker mot ytterväggen
 
  • Gilla
Plutus och 1 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Men om inte fönster och dörrar är säkra så är det helt meningslöst att göra något med väggen.
nja.....skottsäkra västar täcker inte hela kroppen de heller. Men de minskar risken.............
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Flytta ut på landet och fyll trädgården med truppmina 12.
Hur förhindrar en truppmina någon från att skjuta genom väggen? :thinking:
 
  • Gilla
Sarlac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.