platon1980 platon1980 skrev:
Har du laddat ner någon dålig gratisapp? Som skickar "reklamnotiser"?
Nej, har inget sånt alls.
 
rampante rampante skrev:
du har just det lösenordet bara till din mail - ingen annan stans på nåt onlinekonto på nån webbsida?
Absolut ingen stans, det är helt unikt, 10 st bokstäver/siffror helt utan koppling till mina vanligare lösenord. Har aldrig loggat in på mailen utanför mina egna enheter.
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
Fick en ny notis nyss "Ditt lösenord hos Storytel...….."

Jag har troligtvis hittat en ledtråd. Loggade in på Telia, och har där ca 500 äldre sparade mail, dessa 3 mail som jag hittills fått finns där, och de är oöppnade, samma mail finns 2 ggr, men jag har bara öppnat det ena. Ca 1,5-2 år gamla.

Men varför dessa ploppar upp nu är ett mysterium.

Ska sätta mig o rensa i sparade.
 
Sök på sbab i mailen, du kanske hittar något.
 
A
rampante rampante skrev:
Ett lösenord skall vara UNIKT och KOMPLEXT
Enklare att välja och komma ihåg ett enklare, men längre lösenord. Komplexitet gör det bara svårt att komma ihåg och då blir det ju lätt att man använder samma lösenord på fler ställen.

Exempel :
Bra: MinMailPåTelia01!
Dåligt: xY4z!65@

Edit: en förklaring är att för oss krångliga ord inte alls är krångligare för datorn att testa sig fram för. Däremot är längre (fler bokstäver) ord betydligt jobbigare.

Sen finns det andra teknikaliteter, men det är inte viktigt för andemeningen.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Dock är vanliga ord så som i ditt exempel dåligt då man använder ordlistor vid bruteforce. Då skulle ”M1nM@i1PaT3lia!” vara bättre.

En sak som kan resultera i det du säger är när någon återkallat mailet, men känns långsökt.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A
Lånar den här bilden från https://xkcd.com/936/

Serierteckning som förklarar lösenordsstyrka med exempel på svåra och enkla att komma ihåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om ni vill fördjupa er finns Stackexchange. https://security.stackexchange.com/...omplex-password-or-long-dictionary-passphrase
And I think that is the core message from the sage of XKCD - yes, Easy to Guess is bad, but Hard to Remember is equally so.
And that principle is a correct one. We should remember this more often, AKA AviD's Rule of Usability:

Security at the expense of usability comes at the expense of security.
 
  • Gilla
Modig och 3 till
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Lånar den här bilden från [länk]

[bild]

Om ni vill fördjupa er finns Stackexchange. [länk]
Tydligen ändå eventuellt lättare att knäcka vanliga ord, om det är lite sämre säkerhet på siten/tjänsten, så orden får samma hash, då blir det lättare för maskinerna. Men min uppfattning är att ett långt lösenord ändå är en fantasiljon gånger bättre än ett kort med massa skittecken.
 
platon1980 platon1980 skrev:
Tydligen ändå eventuellt lättare att knäcka vanliga ord, om det är lite sämre säkerhet på siten/tjänsten, så orden får samma hash, då blir det lättare för maskinerna. Men min uppfattning är att ett långt lösenord ändå är en fantasiljon gånger bättre än ett kort med massa skittecken.
Om lösenordet är långt men finns i ordlistor så är det värdelöst hur långt det än är...
Sen finns det några specialare som väldigt ofta fungerar med... (ur angriparens vinkel).
Sommar19 är ett sådant exempel... det är ett av dom första som testas manuellt innan ordlistorna tas fram...
 
En sak som jag inbillar mig försvårar för lösenordsknäckare är att blanda språk. Tänker mig att en fras där jag blandar engelska och svenska borde vara svårare att knäcka en motsvarande fras på enbart ett språk. Eller, hur tänker ni som är mer insatta?
 
Något som är svårt att knäcka ( enligt vad jag lärt mig av säkerhetsavdelningen på stort företag med bl.a. militär verksamhet) är att hitta på en egen mening med både versaler, gemena, siffror och specialtecken, för att sedan ta första eller sista bokstaven och sätta samman till ett lösenord.
Exempel:
Meningen " När jag fiskade fick jag 3 Abborrar & 2 Gäddor" blir då Njffj3A&2G eller rgekg3r&2r.

Har man då 2 mailkonton, så kan man ju själv tänka vilket, som är prio och då använda första bokstaven och på det andra kontot använda sista bokstaven, men ändå bara ha en mening att hålla reda på för sina mail.
 
A
Skrönor egentligen.. Längden är viktigaste faktorn. Men de flesta hack går till på annat sett. Sen är bruteforce på hasharna grejen numera, med dedikerad hårdvara, likt cryptominers gör
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Skrönor egentligen.. Längden är viktigaste faktorn. Men de flesta hack går till på annat sett. Sen är bruteforce på hasharna grejen numera, med dedikerad hårdvara, likt cryptominers gör
Jo naturligtvis har ju längden en mycket stor betydelse, men just att inte använda ord gör att hackarna antingen måste använda bruteforce eller lägga in "spionprogram", som skickar rätt data direkt.
 
A
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jo naturligtvis har ju längden en mycket stor betydelse, men just att inte använda ord gör att hackarna antingen måste använda bruteforce eller lägga in "spionprogram", som skickar rätt data direkt.
Visst. Man ska ju aldrig använda enkla ord som Sommar19 eller så. Men hackaren vet ju inte längden på ordet. Du är bättre om tjänsten man loggar in på blockerar multipla försök eller lägger på en fördröjning. Det är väldigt effektivt.

Jämför med ett kombinationslås med siffror. Med 3 siffror finns det 1000 kombinationer. Med 4 siffror 10 gånger fler, och med 6 siffror 1000 gånger fler.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Är det ett reellt problem att någon slumpmässig person hackar ett epostkonto hos ex. Telia eller Microsoft och därefter får full tillgång till detsamma?

Det går att fejka avsändaradressen i ett epost-meddelande, som då kanske tolkas att någon har access till kontot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.