Halloj,
Med huset kom en värmepanna som drivs på el och olja, varav oljan inte lär ha använts på x antal år. De byggde in oljetanken i pannrummet, som står och mest används som lagringsyta för reservdelar.

Det är inget man drar ut genom dörren med andra ord.

Det är påkoppklat rör och oljefilter till gamla oljebrännaren som sitter kvar installerad i pannan. Har funderat på att koppla bort rören för olja lär inte bli billigare med åren att det lönar sig.

Men hur i hela friden får man bort tanken? Satte upp en gardin för fönstret och fick lov att åla mig över pannan och krångla. Jag vill inte tänka på hur det blir om fönstret måste lagas eller nån annan åtgärd krävs där tankhelsiket står....
 
1: Töm tanken.
2: Kapa upp den i så stora bitar du orkar bära. (jag rekommenderar tigersåg, med hårdmetallblad)
3: Bär ut den.
4: Kör den till återvinningscentralen.
 
  • Gilla
ylven och 3 till
  • Laddar…
När jag sågade ner tanken hemma köpte jag Lenox-blad från USA på Ebay. En otrolig skillnad jämfört med de metallblad jag har kört med tidigare.

Sen vet jag inte om man måste anmäla nånstans att man avvecklar tanken och måste låta få den sanerad innan med nåt intyg?
Min tank var sanerad när vi köpte huset...
 
  • Gilla
Music Man och 2 till
  • Laddar…
Du får ett antal hundra för tanken hos skroten.
En sådan tank innehåller ett antal liten olja för 15kr/liter, elda upp oljan i vinter genom att palla upp tanken så den lutar mot där pumpen suger. Ibland får man skruva/såga bort påfyllnings rören.
 
Här i min kommun så skulle man först tömma och rengöra (med intyg från tankfirma), de intygar att påfyllning gjorts omöjlig och att tanken är rengjord. Sedan är det "bara" att såga den i bitar. Han som gjorde rent min visade hur man ska såga utan att bladet fastnar stup i kvarten.
När det var klart skickade man in någon blankett att tanken var skrotad och bifogade intyget.
Där jag bor nu var det utomhustank och den behövde rengöras och sedan var det bara att fylla den med sand/jord/sten odyl och lämna den i marken helt enligt reglerna.
 
Jag betalade en firma 4000kr för att komma och hämta tanken och sedan forsla bort den. Fick kvitto också. Kan vara ett alternativ. Det var värt pengarna för mig.
 
När man sågar ner tanken (och den inte är helt ren) kommer en härlig oljelukt sprida sig. Så god ventilation och stängt till övriga delar av huset rekommenderas.
 
Jag sågade ner min tank utan att anmäla någon stans. Nu bor jag visserligen inte kvar. Men jag hade inte en tanke på att det kunde behövas. Jag tömde tanken helt och vädrade ur den. På ett par veckor mar lukten i princip borta. Då kapade jag. Sticksåg funkar inte kan jag meddela. Tigersåg eller vinkelslip är det som gäller.
 
Tanken har stått med manluckan öppen sen vi flyttade in. Jag skruvade dock igen locket för jag ville bli av med skruvarna som låg runt omkring. Har inte märkt av någon direkt oljelukt mer än att det luktar typ pannrum där och är rätt sotigt på väggarna/taket.

Så jag har svårt att tro att det finns olja kvar. Enligt volymmätaren är den tom. Kan ju alltid kika ner i tanken och kolla.

Jag ska plåta en bild på eländet när jag kommer hem...
 
  • Gilla
Kim Andersson2
  • Laddar…
I Naturvårdsverkets författningssamling står det :

6 kap. Cisterner och rörledningar som tas ur bruk
1§ Cistern och rörledning som tas ur bruk ska tömmas och rengöras. Verksamhetsutövaren ska informera tillsynsmyndigheten om cistern som tagits ur bruk så att tillsynsmyndigheten kan bestämma hur cisternen bör omhändertas.
 
Helt tomma blir de aldrig så man ska nog inte använda vinkelslip iallafall..........
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Jodå. Det går att få dem helt tomma. Jag kapade ett hörn på tanken (med bågfil) och lutade så att det hörnet blev lägst. Då får man ut allt som kan rinna. Resten vädrades ut på ett par veckor.
 
Ja tom så ja men det blir ju alltid nå gegg i botten. Det har de varit i de tankar jag rivit ut iallafall.
 
Som deltidare har jag varit på en brand i en tank.
Dom hade lite olja kvar i tanken, fyllde på med sågspån för att suga och sen satte dom vinkelslipen i den.
Det blev en riktigt bra brasa.
Insattsledaren frågade om han ville sätta eld på kåken.
Då han dessutom jobbade svart slutade allt i domstolen med skadestånd till husägaren på några hundra tusen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.