Hej.

Min syster och hennes man har planer på att byta villalarm. Två säljare från larmbolaget First security presenterade deras larm funktioner mm. De fick ett pris på 320 kr/ månaden.
Det som ingår är: 1 st manöverpannel, 2 kameror med rörelsederektorer kopplade till larmcentral, 3 magnerkontakter, 1 fjärrkontroll, 3 taggar. 2 rökdetektorer.
Fria väktarutrycknigar. App till mobilen.support o byte av reservdelar om något går söndet.

Priset är 320 kr/månaden i 12 år. Efter 12 år äger man larmet. Man betalar endast 99 kr för väktarutrycknig när man äger larmet.

Syrran och hennes man har googlat på företaget o hittar inte mycket. Märket på larmet är powermaster.

Har någon erfarenhet av bolaget/märket?
Priset är det värt? 12 år Känns lång tid?

Hoppas någon kan hjälpa till.
 
Redigerat:
Första frågan är ju hur upplägget ser ut om man vill hoppa av inom 12år?

Jag skulle nog inte hoppa på att handla säkerhet av ett bolag ingen hört talas om, och jag skulle inte binda mig i ett tolvårsavtal.
 
M Martin_355 skrev:
Hej.

Min syster och hennes man har planer på att byta villalarm. Två säljare från larmbolaget First security presenterade deras larm funktioner mm. De fick ett pris på 320 kr/ månaden.
Det som ingår är: 1 st manöverpannel, 2 kameror med rörelsederektorer kopplade till larmcentral, 3 magnerkontakter, 1 fjärrkontroll, 3 taggar. 2 rökdetektorer.
Fria väktarutrycknigar. App till mobilen.support o byte av reservdelar om något går söndet.

Priset är 320 kr/månaden i 12 år. Efter 12 år äger man larmet. Man betalar endast 99 kr för väktarutrycknig när man äger larmet.

Syrran och hennes man har googlat på företaget o hittar inte mycket. Märket på larmet är powermaster.

Har någon erfarenhet av bolaget/märket?
Priset är det värt? 12 år Känns lång tid?

Hoppas någon kan hjälpa till.
Luktar bluff lång väg. Avstå. Kvalitetsföretag behöver inte binda upp folk på så lång tid.
 
  • Gilla
Villabergskuben
  • Laddar…
320-99=221kr/mån i avbetalning
221*12=2 652kr/år i avbetalning
2 652*12=31 824kr i total avbetalning
 
De skriver att man blir ägare till sitt larm, bättre än att hyra det. Men vem vill bli ägare till ett 12 år gammalt larm? Ser inte finessen att avbetala på 12 år jämfört med att hyra larmet.
 
Wwe.Ksenia.se Är överlägset det bästa larmet på marknaden idag..
 
Hej.

Tack för era svar. Dem kommer inte köpa larmet.

Har ni förslag på larm paket att hyra eller köpa till ett bra pris?

Dem behöver ha liknande larm det dem fick pris på.?
 
Om jag skulle köpa larm idag så skulle jag satsa på ett trådat larm.
- minskar risken att det störs ut.
- slipper en massa batteribyten varannat/vart tredje år.
 
First Security lovar nog mer än dom kan hålla. Kompisen hade besök av en säljare som lovade att närmaste väktare åker när larmet löst ut, och dom har avtal med flera vaktbolag i stan. Dom orden skulle få mig att inte köpa något.
 
Staffans2000
Kan bara förmedla en gemensam uppfattning tre före detta Securitasanställda har. -"Köp aldrig ett larm som är kopplat till Securitas. De har konstant personalbrist, så det kommer troligtvis ingen när larmet går".
Själv beställde jag ett larm av en dörrknackande nasare, men ångrade mig och avbeställde hela klabbet.

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Kan bara förmedla en gemensam uppfattning tre före detta Securitasanställda har. -"Köp aldrig ett larm som är kopplat till Securitas. De har konstant personalbrist, så det kommer troligtvis ingen när larmet går".
Själv beställde jag ett larm av en dörrknackande nasare, men ångrade mig och avbeställde hela klabbet.

Staffan
Vi använder oss av Securitas på jobbet och de är alltid där inom 3-4 minuter, oavsett tidpunkt. Men jag inser också att det inte blir rättvist att jämföra kontra mot privatpersoner.

Problemet är väl just utryckningen oavsett larm? En väktare kan ju åka omgående, men i de flesta områden kan ju närmsta ha två timmar bilresa dit larmet gått...
 
M Martin_355 skrev:
Hej.

Min syster och hennes man har planer på att byta villalarm. Två säljare från larmbolaget First security presenterade deras larm funktioner mm. De fick ett pris på 320 kr/ månaden.
Det som ingår är: 1 st manöverpannel, 2 kameror med rörelsederektorer kopplade till larmcentral, 3 magnerkontakter, 1 fjärrkontroll, 3 taggar. 2 rökdetektorer.
Fria väktarutrycknigar. App till mobilen.support o byte av reservdelar om något går söndet.

Priset är 320 kr/månaden i 12 år. Efter 12 år äger man larmet. Man betalar endast 99 kr för väktarutrycknig när man äger larmet.

Syrran och hennes man har googlat på företaget o hittar inte mycket. Märket på larmet är powermaster.

Har någon erfarenhet av bolaget/märket?
Priset är det värt? 12 år Känns lång tid?

Hoppas någon kan hjälpa till.
Gällande hemlarm är det som räknas att någon kommer snarast när larmet går och att den som kommer är en utbildad riktig väktare. Det förekommer väldigt många erbjudanden på marknaden som säljs av olika mer eller mindre seriösa aktörer. Dessa kombinerar tre komponenter: larmhårdvara (självinstallation el inkl installation), larmcentral som tar emot larmet och väktartjänst. De flesta aktörer har endast komponenten larmhårdvara själva och köper i övrigt in de andra två tjänsterna och paketerar sedan det hela i ett abonnemang. De har också att 99% av personalstyrkan i bolaget är säljare mot provision...
Mitt råd är att välj att teckna abonnemang med en leverantör som har en egen larmcentral (Securitas, Sectoralarm, Verisure etc), allt annat är bara en ompaketering på toppen av en hårdvara där någon tar betalt emellan för larmcentral och väktarutryckningar. Du kan också fundera på om du vill installera ett larm separat från en certifierad larminstallatör (köpa larmet) och sedan ansluta det till valfri larmcentral (inte alla larmcentralen tar emot ifrån alla typer av hemlarm dock) med eller utan väktartjänster. Nästa missförstånd som råder är att Securitas Direct/Verisure är samma bolag som Securitas. Det är det inte. Tror att Securitas sålde Securitas för många många år sedan och de fick behålla namnet. Securitas Direct/Verisure har mig veterligen inga egna väktare utan dessa kommer underkontrakterade av Securitas Direct/Verisure vid utryckning ifrån ”riktiga” Securitas. Securitas Direct/Verisure har varit outstanding duktiga på att få till bra funktionalitet i sina system och tjänster inkl enkelt handhavande. Nyligen har dock ”riktiga” Securitas gjort om sitt eget erbjudande och nu är deras nya hemlarmsystem baserat på koppling till alarm.com varpå kan man fundera på varför man då inte skall teckna abonnemang just direkt med dom. Som sagt att väktare kommer snarast är enligt mig viktigaste funktionen. Sannolikheten att det största väktarbolaget har en väktare nära mig vid varje givet larmtillfälle avgjorde för vår del. 329kr/månaden 3år bindningstid - integrerat med hemautomationen via IFTTT. Lite halv-krångligt att få igång först, men helt ok efter två supportavtal.
En annan sak att betänka är ”fria väktarutryckningar” gäller oftast inte om familjen själv orsakat larmet... vilket oftast är fallet! Så kolla i era avtal i det finstilta vad en falsklarmsutryckning kostar per styck om ni orsakar den exempelvis pga handhavandefel...
 
  • Gilla
Jockas021
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Vi använder oss av Securitas på jobbet och de är alltid där inom 3-4 minuter, oavsett tidpunkt. Men jag inser också att det inte blir rättvist att jämföra kontra mot privatpersoner.

Problemet är väl just utryckningen oavsett larm? En väktare kan ju åka omgående, men i de flesta områden kan ju närmsta ha två timmar bilresa dit larmet gått...
Om det alltid kommer en väktare inom 3-4 minuter efter att larmet har gått så måste det vara minst en väktare (som kan släppa pågående jobb direkt) inom en radie på max 1,5 km. Det kan bara fungera i större städer.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om det alltid kommer en väktare inom 3-4 minuter efter att larmet har gått så måste det vara minst en väktare (som kan släppa pågående jobb direkt) inom en radie på max 1,5 km. Det kan bara fungera i större städer.
Ja den utryckningstiden låter väldigt optimistisk. Jag har varit på konsultuppdrag på ett företag där det gick så fort, men de hade egen vaktcentral.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.