Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Hur vet jag att det är ett stål jag kan trycka direkt ner i arbetsstycket då?
Det är det som är bottenskär, man ser att det är blad även neråt.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Kan bara instämma med flera andra här att börja med ett billigare set och bygga på med mer kvalitativa fräsar när du märker vilka varianter du behöver mer än andra.

Jag har själv ett av dessa från Jula: https://www.jula.se/catalog/verktyg...frasmaskiner/frasstalssatser/frassats-186001/
Fungerar hyggligt bra. Största nackdelen är att de fort blir slöa och diamantbrynet som följer med är nivån under uselt. Men med ett kvalitativt diamantbryne går de faktiskt att få vassa igen.

Sen har jag byggt upp ett litet lager med Coabaltstål som är hur underbara som helst att arbeta med. Främst är det kantfräs, mallfräs, sinkfräs, avrundningsfräs och fasfräs jag köper in mig på.: https://verktygsboden.se/cobolt/

Jag använder oftast mallfräsen som notfräs också så jag behöver inte dubbla upp på de storlekarna.

Men börja med ett billigt set och klura ut vilka varianter du vill ha mer kvalitet på framöver och köp endast dem sen.
 
Eric Öbo
Sällar mig till dem som rekommenderar billigare stål. Jag kantfräser otroligt mycket och notfräser en del och satsade i början på Coboltstål. Nu har jag faktiskt gått över till lite mindre dyra varianter och det är inte någon stor skillnad. Är man sällananvändare är det nog inte värt att köpa proffsstål.

Jag fräser både bok och ek, f ö.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Det fick bli en litet fräsigt "kit" ifrån Jula för 599 kr så jag har något att börja att "leka" med :giggle:
24-bitars frässats från Jula med volframkarbidspetsar för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
  • Wow
Nobbe_1
  • Laddar…
Aha det blir alltså biprodukter från träet som sätter sig fast på frässtålet :thinking: Det var något nytt som jag inte hört förut:dizzy:

M Marcussjogren skrev:
Själv kör jag den här och tycker den funkar över förväntan.

[länk]

Ett tips som jag själv försöker bli bättre på är att lägga stålen i t-röd direkt efter användning och efter en stund borsta dem med en tandborste.
Då håller de sig fräschare betydligt längre och man slipper fippla med hartslösare.
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Aha det blir alltså biprodukter från träet som sätter sig fast på frässtålet :thinking: Det var något nytt som jag inte hört förut:dizzy:
Samma med sågklingor.
Hartslösare eller rödsprit. (y)
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Se vad man får lära sig på ålderns höst :rofl:(y)

FredrikR FredrikR skrev:
Samma med sågklingor.
Hartslösare eller rödsprit. (y)
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
M
Visst är det toppen :D

Är man på direkt så räcker det med T-röd, får det härda så behövs hartslösare.

Harts är väl i princip samma sak som kåda, så alla skärande verktyg utsätta men t ex stämjärn slipas ju oftare än sågklingor sett till antalet skär per år så där blir det inte ett problem :)
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
Ett tips som jag själv försöker bli bättre på är att lägga stålen i t-röd direkt efter användning och efter en stund borsta dem med en tandborste.
Då håller de sig fräschare betydligt längre och man slipper fippla med hartslösare.
Ja, det där är ett bra tips, har också börjat med det. Dock ska man inte låta ev kullager följa med i badet, det är inte bra för dem.

//Ronnie
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
O OverAndOut skrev:
Dags att titta på denna om du inte gjort det.

[media]
Jag behöver bygga jiggar :thinking:
 
M Marcussjogren skrev:
Visst är det toppen :D

Är man på direkt så räcker det med T-röd, får det härda så behövs hartslösare.

Harts är väl i princip samma sak som kåda, så alla skärande verktyg utsätta men t ex stämjärn slipas ju oftare än sågklingor sett till antalet skär per år så där blir det inte ett problem :)
Jag måste ändå säga att jag aldrig rengjort något av mina frässtål och jag kan inte påstå att de ser särskilt smutsiga ut heller. Har heller inte märkt någon försämring av resultatet. Jag fräser dock ytterst sällan i furu eller gran vilket jag antar har betydelse?
 
Nu när expertisen är samlad passar jag också på.
Jag ska lägga spårad golvspånskiva på 120m2 och tänkte skippa svängarna och istället fräsa dem.
Så jag behöver en fräs som kan göra 16mm2 i spån och den ska troligtvis gå ganska mycket.
Tips?
 
K kanonkula skrev:
Nu när expertisen är samlad passar jag också på.
Jag ska lägga spårad golvspånskiva på 120m2 och tänkte skippa svängarna och istället fräsa dem.
Så jag behöver en fräs som kan göra 16mm2 i spån och den ska troligtvis gå ganska mycket.
Tips?
Det funkar nog med vad som helst. Har du ingen användning för fräsen framöver så hade jag köpt billigast tänkbara. För att göra själva böjarna är nog ett cirkelanhåll ett bra tillbehör.
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
M
V vectrex skrev:
Jag måste ändå säga att jag aldrig rengjort något av mina frässtål och jag kan inte påstå att de ser särskilt smutsiga ut heller. Har heller inte märkt någon försämring av resultatet. Jag fräser dock ytterst sällan i furu eller gran vilket jag antar har betydelse?
Ja - det skulle jag tro påverkar kraftigt, barrträd har ju betydligt mer seg och hård harts än t ex björk. Harts avser väl iofs all form av vätska som kommer ur ett träd, så man kan väl säga att björksav också är harts men det är ju inte i närheten av hårdheten i granharts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.