Vi har köpt en kåk där ett garage byggt 2010 ingick.

Saken är att det är invändigt klätt med osb skivor som sedan målats i vad som ser ut som en billigare färg och det finns nu svarta prickar av mögel längs golvnivå, speciellt i hörn.

Kan detta avhjälpas med nån tvätt? Och sedan måla med riktig färg?

Eller är gips ett måste ?

Om det går måla direkt på , vad behöver vi för tvätta samt måla.

Bilden nedan är värsta sidan och alla skivor är spickade, så en skiva går åt helvete om man ska bryta lös den.
 
  • Garagevägg invändigt med OSB-skivor målade i orange och svart mögelpåväxt längs golvet, särskilt i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Undrar om det är färgen som är grundproblemet och utan ventilation- / fuktproblem...
 
Nu är inte jag nån hejare på allt än, men sitter ventilation i garaget längst in. 1 på höger sida och 1 på vänster sida tallriksventiler. Båda relarivt högt upp.
I början av garaget finns en ventil i porten längst ner.

Borde väll duga?

Gaaget är ca 30m2

Tidigare ägare har även haft garaget till stor del kallställt förutom när han "tinat" bilen.
 
AXS
Har ju uppenbart blivit fuktigt just där. Tvätta med klorin(eller liknande) där det är prickigt. Måla sen över med färg med antimögelmedel.

Eller sätt någon oorganisk skiva där. Kanske kakel, plåt eller liknande.
 
Det fanns mycket saker i garaget, boven till den där största är nog beroende på snöslungan har sin plats där.

Gör gärna om och rätt, vill bara inte måla om hela garaget invändigt för se skiten återkomma igen.

Men magkänslan säger en mer korrekt färg för ändamålet bör göra jobbet?

Som sakt är allt max 50cm upp på väggar.

Frågan är även vart det är bäst vända sig för en korrekt färg i sundsvall.

Riktig färghandel "colorama,flugger färg,norrlandsfärg"
Eller byggmax,bauhaus,jula.. ja listan kan bli lång.
 
T
Det där är garanterat orsakat av dålig ventilation. Klasssikt ställe i hörnet bredvid dörren...
 
T Turbo_Tail skrev:
Det där är garanterat orsakat av dålig ventilation. Klasssikt ställe i hörnet bredvid dörren...

Om det nu är fallet, hur kan 2 tallriksskivor 1 på höger respektive vänster ca 2m upp längst in i garaget , samt den i porten i andra änden av garaget längst ner inte vara nog ?

Då har jag tilluft och frånluft. Inget i fläktväg, men kanske en avfuktare kan duga..

Då kommer nästa vad fan man ska ha då som är vettigt mot plånbok och driftsäkert.
 
Redigerat:
T
Tro mig - det är orsakat av dålig ventilation. Jag har samma problem på exakt samma ställe i mitt garage byggt -13 och funderar på någon form av luftvärmepump. Jag har testat avfuktare vintertid under två vintrar, men kapaciteten är för dålig då man nog behöver ha en bra bit över 20 grader, eftersom kallare luft inte binder fukt.
 
Så sant att kall luft binder sämre.
Men en kostnad på ca 10-15 000 kommer inte sambon godkänna då vi precis köpt huset och andra saker står före i kön.
 
Jag har aldrig hört att inomhusfärg skulle ha någon speciell mögeldödande egenskap så du måste ju lösa grundproblemet - fukt, antagligen orsakade av för dålig ventilation (om det inte kommer från väggen förstås).
 
Det är fukten som är problemet här, inte färgen. Tvätta bort möglet och håll koll på fuktnivån
 
T
J Jona$ skrev:
Så sant att kall luft binder sämre.
Men en kostnad på ca 10-15 000 kommer inte sambon godkänna då vi precis köpt huset och andra saker står före i kön.
Men inte tycker jag du borde ligga sömnlös för detta. Mögelprickarna är ju åtm. i mitt fall ytliga och påverkar inte konstruktionen utan är nog mest ett kosmetiskt problem. Jag tänker om något år skära bort en del av gipsskivorna och kontrollera isoleringen bakom. Jag har en 45mm skålning (bakom ångspärrsplast) på insidan så ev. problem kommer att vara väldigt begränsat.
 
Jo svaren haglar in om att det är pga dålig ventilation , frågan är om luftvärmepump är ett måste.

Tidigare ägare verkar ha kört värme "vid behov"

Ventilationen har som sagt tidigare en låg för tilluft via garageportens ventil och 2 höga tallriksmodeller på andra sidan garaget.

Kan hjälpas med köra kontinuerlig värme denna vinter på 16grader? Och köpa en billig fuktmätare och se hur det slår ut?

Fungerar inte det så återstår bara luftvärmepump.
 
Om tidigare ägare har ställt in en snöig snöslunga där hela vintern och kanske haft lite lagom ljummet i garaget så är det ju en strålande grogrund för mögel. Klart att mer ventilation kan vara bra, men det skadar nog inte att bara minska fukttillförseln.
 
T
Byurn Byurn skrev:
Om tidigare ägare har ställt in en snöig snöslunga där hela vintern och kanske haft lite lagom ljummet i garaget så är det ju en strålande grogrund för mögel. Klart att mer ventilation kan vara bra, men det skadar nog inte att bara minska fukttillförseln.
Yes, så är det nog. Jag har också haft det så där lagom ljummet och kör in en snö- och istäckt bil varje dag under vinterhalvåret med exakt samma resultat. Att minska på fukttillförseln är ett utmärkt förslag, men om man vill utnyttja garaget under vintern så lär det bli svårt. Men problemet är ju väldigt begränsat och går ju att fixa senare. Känns lagom "overkill" att installera en luftvärmepump - även om jag antagligen kommer att göra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.