Det blir mindre och mindre gräs i vår gräsmatta. Nässlor har spridit ut sig och nåt sorts bladogräs enligt bilden (vad är det?). Mossa finns också sedan gammalt. Tistlar och maskrosor finns även det. Jag har det mesta, som tur är allt grönt men tistlar och nässlor är inte så skönt.

Jag vill skaffa robotklippare men tänker att jag kanske måste ordna till det lite först. Går det att rädda en sån här gräsmatta? Hur gör jag i så fall? Eller är det enklaste att börja om och så/rulla?
 
  • Gräsmatta med bladogräs, nässlor och mossa visandes problem med ogräs och mindre delar gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stora områden med klöver och andra tätväxande ogräs som på bilden du lade upp, kan vara lönt att gräva bort svålen. Och sedan lägga på ny jord och så nytt gräs på dom fläckarna.
Övrigt ogräs som tistlar, maskrosor mm tar du upp manuellt.
Till våren kan en vertikalskärning, nya frön och toppdress vara lönt.
 
  • Gilla
fuselage
  • Laddar…
Tack för svar. Har kanske 1/4 av gräsmattan täckt av blad, det blir mycket gräva... Biter stroller på sånt här?
 
tycker de stora bladen liknar violer
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Instämmer, var det blåvioletta luktvioler i gräsmattan i våras?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Luktviol

Fanns många sådana i den ytterst magra och tunna jorden utanför tomtgränsen men det blev aldrig något problem i vår gräsmatta så gödning och klippning av gräsmattan bör göra att de inte längre trivs.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Instämmer, var det blåvioletta luktvioler i gräsmattan i våras?
[länk]

Fanns många sådana i den ytterst magra och tunna jorden utanför tomtgränsen men det blev aldrig något problem i vår gräsmatta så gödning och klippning av gräsmattan bör göra att de inte längre trivs.
Nej, jag kan inte minnas några blommor. Bara gröna blad. Att döma av bilden på wiki så är mina blad något slätare. Går de att successivt göda/klippa bort eller finns inte längre något gödsel som endast gynnar gräs och motverkar ogräs?
 
BirgitS
Om det är ogräs som trivs på mager och torr jord, som t.ex. luktvioler, så växer de dåligt på jord med hög näringshalt och som är fuktighetshållande, dvs. det blir mindre med åren. Dessutom är det i stort sett bara gräs som tål att trampas på mycket och klippas kort ofta. Vi fick mer ogräs i gräsmattan när barnen växte upp och de inte längre lekte eller spelade på den.

Inte heller nässlor och tistlar mår bra av att klippas kort och ofta. Däremot maskrosor bryr sig inte om det eftersom de har bladrosetter som i stor utsträckning är under klipphöjd. Svårt att avgöra på bilden hur höga dina blad är i förhållande till kortklippt gräs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.