Besiktningsmannen skrev om ett rum i källaren i mitt hus
"Mycket tapetsläpp finns i utrymmet. Vid fuktindikering på väggarna noterades förhöjda fuktindikationer högt upp på källarväggarna. Vi rekommenderar att en fördjupad undersökning utförs för att kontrollera orsaken till samt omfattningen av de noterade bristerna."
Ägarna med den smörjpratande mäklaren hessade bort skadan som var med handens beröring bara ett uttorkad spår efter en vattenskada. Det var torr, tapeten var torr också. Den luktade inte, eftersom huset står på sandjord. Vi gick vidare, jag skämdes med mina tankar och ägarna, mäklaren ledde vidare den unga - fina- besiktningsmannen. Jag köpte huset. Huset byggdes 1974.
I morse, efter 6 månader från köpet står det hela rummet i mögel, speciellt två väggar vid hörnet är våta och tills i mitten av denna "lagerlokal " finns mögel på de här lagrade möblerna.

är det helt 100% att jag måste ta alla kostnader? Väggarna var verkligen torra. Enligt mig regnkanalens del i jorden är bryten. Kan man räkna det som dolda fel? Eller jag måste bita ihop och öppna plånboken...

jag är så förtvivlad.
 
Ja, tyvärr har du nästan obefintliga chanser att någon annan ska betala. Det är inte dolt fel, besiktningsmannen har till och med rekommenderat en noggrannare undersökning, men du valde/övertalades att strunta i det.
 
  • Gilla
johel572 och 5 till
  • Laddar…
Med denna besiktning är det nog omöjligt att driva dolda fel. Ni visste att det var problem. Nu kan ni lösa detta och efteråt har ni ett bättre hus
 
  • Gilla
fäboden och 1 till
  • Laddar…
Du är inte den första eller den sista som det går ut för såhär. Vår besiktningsman var långt ifrån den bästa. Och vi hittade flera problem efter köp, dock inga akuta eller huvudlös dyra.

Så att gå till rätten för ersättning verkade mera stressigt och lotteri än att spara o fixa med tiden.

Surt är det.
 
  • Gilla
verobar och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ja, tyvärr har du nästan obefintliga chanser att någon annan ska betala. Det är inte dolt fel, besiktningsmannen har till och med rekommenderat en noggrannare undersökning, men du valde/övertalades att strunta i det.
tack ditt svar, visst - man blir "vuxen", och går vidare litet klokare ...
 
K kettu skrev:
Du är inte den första eller den sista som det går ut för såhär. Vår besiktningsman var långt ifrån den bästa. Och vi hittade flera problem efter köp, dock inga akuta eller huvudlös dyra.

Så att gå till rätten för ersättning verkade mera stressigt och lotteri än att spara o fixa med tiden.

Surt är det.
nej, jag har inte täkt gå till rätten, bara försökte hitta ett halmstrå. Tack din reaktion- mänsklig, empatisk.
 
  • Gilla
Mallard
  • Laddar…
Låt det rummet vara ”källare” nu tills du har tid / råd att fixa.
Det låter som det är inrett som sovrum eller liknande.
Riv bort det du har på väggen och golvet så du bara har puts eller betong kvar.
Försök ordna frånluft i det rummet.
(Om du bara har betong så är det inget som ruttnar / möglar. )

//AA
 
  • Gilla
zniff och 5 till
  • Laddar…
S saiter skrev:
Låt det rummet vara ”källare” nu tills du har tid / råd att fixa.
Det låter som det är inrett som sovrum eller liknande.
Riv bort det du har på väggen och golvet så du bara har puts eller betong kvar.
Försök ordna frånluft i det rummet.
(Om du bara har betong så är det inget som ruttnar / möglar. )

//AA
Jag har fått en himmelsk lugn efter dina rader. Visst, jag ska skrapa ner allt, tömma källarrummet och väntar ut tiden när jag har pengar för renoveringen.
tack för ditt meningsfulla råd
För mig var AA-s svar det mest praktiskt.
 
  • Gilla
Goelette och 4 till
  • Laddar…
Angående vattenskada:
en byggfirmas representant kom igår och kollade skadan. Han bekräftade min tanke om att stuprören i jorden är skadad. Han erbjöd att renovera under en dag ca 5-7000kr.
Hur kan jag kolla människan, ev garanti för arbetet?
Kan det vara rimlig pris?
 
Claes Sörmland
M Mezzo skrev:
Angående vattenskada:
en byggfirmas representant kom igår och kollade skadan. Han bekräftade min tanke om att stuprören i jorden är skadad. Han erbjöd att renovera under en dag ca 5-7000kr.
Hur kan jag kolla människan, ev garanti för arbetet?
Kan det vara rimlig pris?
Priset är rimligt för att få hem gubbe och jobba en halv dag. Ofta vill firmorna fakturera det dubbla beloppet för en heldag för att få ekonomi i sådana här småjobb. (Jag bor inom bilresa från dyra Stockholm, hantverkare kan ha lägre intäktskrav på annat håll.)

Annars är jobbet troligen väldigt enkelt, en skyffel, lite enkla rör (eller betong om det är en originalinstallation från 70-talet) och sen är det trasiga röret bytt eller lagat. Kolla gubben helst med referenser och om det finns ett etablerat företag. Betala enbart mot faktura i efterhand (så har du tid att undersöka om du är nöjd med jobbet). Konsumenttjänstlagen ger dig reklamationsrätt på jobbet (men det förutsätter att företaget finns kvar).

Ett annat praktiskt förslag från min egna fuktiga källare: Köp en luftavfuktare. Gör underverk i fuktiga källare till rimlig energikonsumtion. Särskilt när fukten är som värst i källaren, under sensommar och tidig höst.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Priset är rimligt för att få hem gubbe och jobba en halv dag. Ofta vill firmorna fakturera det dubbla beloppet för en heldag för att få ekonomi i sådana här småjobb. (Jag bor inom bilresa från dyra Stockholm, hantverkare kan ha lägre intäktskrav på annat håll.)

Annars är jobbet troligen väldigt enkelt, en skyffel, lite enkla rör (eller betong om det är en originalinstallation från 70-talet) och sen är det trasiga röret bytt eller lagat. Kolla gubben helst med referenser och om det finns ett etablerat företag. Betala enbart mot faktura i efterhand (så har du tid att undersöka om du är nöjd med jobbet). Konsumenttjänstlagen ger dig reklamationsrätt på jobbet (men det förutsätter att företaget finns kvar).

Ett annat praktiskt förslag från min egna fuktiga källare: Köp en luftavfuktare. Gör underverk i fuktiga källare till rimlig energikonsumtion. Särskilt när fukten är som värst i källaren, under sensommar och tidig höst.
Hej Claes, tack för ditt värdefulla svar. Gubben gav mig råd direkt efter att han såg situationen och jag kopplade in en oljebaserad värmeelement. Min fråga- om du har tålamod: mögel finns på lokalens träpanel och tapet. På våren vill jag total renovera huset - måla, elbyte och golv. Så jag måste kolla plånboken. Stuprörs byte kan inte vänta så jag beställde jobbet. Vad ska jag göra med de möglade tapeten och träpaneler? Klarar dem tills vårrenoveringen eller med fara att de ska sprida sig måste jag ta en kofot och jobba att ta bort dem. Ursäkta min svenska inte perfekt...
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
M Mezzo skrev:
Hej Claes, tack för ditt värdefulla svar. Gubben gav mig råd direkt efter att han såg situationen och jag kopplade in en oljebaserad värmeelement. Min fråga- om du har tålamod: mögel finns på lokalens träpanel och tapet. På våren vill jag total renovera huset - måla, elbyte och golv. Så jag måste kolla plånboken. Stuprörs byte kan inte vänta så jag beställde jobbet. Vad ska jag göra med de möglade tapeten och träpaneler? Klarar dem tills vårrenoveringen eller med fara att de ska sprida sig måste jag ta en kofot och jobba att ta bort dem. Ursäkta min svenska inte perfekt...
Möglet växer bara till när det är fuktigt. Om du åtgärdar det trasiga stupröret och värmer källaren (samt ser till att det finns ventilation) så slutar möglet att växa. Ett annat alternativ till att värma är att avfukta med en avfuktare, då kan du hållare svalare men ändå slippa mögeltillväxten.

Är det mycket mögel och inte bara enstaka prickar skulle jag ta bort det (jag har mycket svårt för mögellukt). Torka med diskmedelsvatten och eftertorka med Klorin spätt 1:5. Är det mycket mögel på baksidan av panelen eller tapets skivor så kan det vara klokt att riva ut det.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Riv ut allt trämaterial i det skadade rummet. Det är inte hälsosamt att ha mögel inne i en bostad.
Ställ gärna in en luftavfuktare också
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Riv ut allt trämaterial i det skadade rummet. Det är inte hälsosamt att ha mögel inne i en bostad.
Ställ gärna in en luftavfuktare också
detta rum finns i källarens hörn- avsikten är att det bli ett förråd.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Möglet växer bara till när det är fuktigt. Om du åtgärdar det trasiga stupröret och värmer källaren (samt ser till att det finns ventilation) så slutar möglet att växa. Ett annat alternativ till att värma är att avfukta med en avfuktare, då kan du hållare svalare men ändå slippa mögeltillväxten.

Är det mycket mögel och inte bara enstaka prickar skulle jag ta bort det (jag har mycket svårt för mögellukt). Torka med diskmedelsvatten och eftertorka med Klorin spätt 1:5. Är det mycket mögel på baksidan av panelen eller tapets skivor så kan det vara klokt att riva ut det.

Men du har rätt, grannen lånade två kofot och jag har köpt verktyg att ta bort tapeten. Nu springer jag att köpa en avfuktare. Tipps? det vore snällt.
 
Claes Sörmland
Populära avfuktare är Woods och Mitsubishi. Woods har nyligen uppdaterat sitt sortiment så gamla erfarenheter gäller nog inte rakt av. Jag har ingen erfarenhet av Woods men gillar min Mitsubishi Electric MJ-E14CG (numera heter den uppdaterade modellen MJ-E16VX), kvalitet och ganska låg ljudnivå.

En annan väg att gå är att köpa en billigare sak på Jula, men eftersom en kompressor är inblandad så krävs lite kvalitet så man kan nog räkna med att de går sönder ganska snart (Spara kvittot!). I så fall blir det dyrare i längden med billighetsmärkena.

Vill du kunna avfukta även vid lägre temperaturer, t ex under 15 grader C (om du nu ska ha det så kallt i källaren framöver) köp en särskild sorbtionsavfuktare. Jag har en sån i den källaren från Mitsubishi (den modellen säljs inte längre). Jula har en billighetsvariant: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ektriska-avfuktare/sorptionsavfuktare-004681/
 
  • Gilla
nmeden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.