BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Känner du till vattendomar? Flera undersökningar visar på att all reglerkapacitet används redan.
Naturligtvis.
Här är en sida där Vattenfall skriver att de anser att det fungerar: https://group.vattenfall.com/se/var-verksamhet/vara-energislag/vattenkraft

pacman42 pacman42 skrev:
Med risk för att vara tjatig, jättebra om det finns billig och miljövänlig reglerkraft.
Som vattenkraft alltså.
 
  • Gilla
svengunnar och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Eller denna rapport då:
[länk]
Vad är det du vill säga med den rapporten?
Målet med denna rapport är att bidra till att beskriva reglerbidraget, en av sam-hällsnyttorna som ska tas med i avvägningen vid förklarande av KMVoch vid fastställande av miljökvalitetsnormer. Resultaten av genomförda beräkningar och hur dessa är tänkta att användas redovisas i denna rapport.
 
Att 2014 använde man 97% av vattenkraftens reglerkapacitet, dvs man maximerade uttaget. Detta innebär att vi inte har mer reglerkapacitet i vattenkraften.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
BirgitS
Jag hittar mycket om relativt reglerbidrag:
För att värdera en anläggnings betydelse används relativt reglerbidrag1.Det är ett mått som beskriver hur elproduktionen i ett specifikt vattenkraftverk följer nettoanvändningen, residuallasten. I den här rapporten definieras residuallasten som differensen mellan elanvändningoch elproduktion från vind-och solkraft.
...
Ett kraftverks reglerbidrag ska inte förväxlas med dess reglerförmåga.
Över ett dygn kan tydligen den relativa reglerbidraget vara mer än 100 %.

Du får nog specificera vilket kapitel och avsnitt du avser.
 
E
Jag är lite trögfattad kanske, men hur kan el som produceras på mitt villatak pumpas tillbaka i elnätet och gagna en fabrik eller kontor flera mil bort? Transformeras min el tillbaka från 400v upp till 10kV eller vad mitt regionnätet använder?

Jag trodde att elen som jag ev producerar enbart kommer grannar och fastigheter inom samma ”transformatorområde” till gagn?
 
Mycket bra fråga. Jag har faktiskt inte koll på detta. Rimligen så bör dock transformatorn fungera bakvägen också, om man inte har kraftelektronik i den för då måste den vara designad för detta. Man får dock energiförluster.

Där jag bor är vi ett 30-tal fastigheter på närmsta transformator, så sannolikheten för att all el från en solanläggning på taket har förbrukare lokalt mitt i sommaren är inte så stor. Hmm, frågan är om de ens skulle tillåta mer än två-tre solcellsanläggningar på samma transformator. Mitt i sommaren förbrukar jag inte ens 500W i snitt på dygnet, om inte bilen behöver laddas.

Ytterligare ett problem alltså, ett som jag inte tänkt på tidigare.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Den 28:e februari 2018 så eldade vi Karlshamnsverket med reservkraft, citat:
"Totalt sett var den till-
gängliga uppregleringsvolymen i Sverige 977 MW men av det utgjordes 443 MW av reserver. Av reserverna bestod 153 MW av förbrukningsreduktion och 290 MW av produktion i form av ett av blocken i Karlshamnsverket."

Från "https://www.svk.se/siteassets/om-os...FjAAegQIAxAB&usg=AOvVaw1gEI5N3yRoN7j_B1CVFqgv"

Här har vi ett exempel på att reglerkraften i Sverige ibland delvis utgörs av fossila bränslen redan idag och detta inom landets gränser.

Förbrukningsreduktion är när fabriker står stilla för att minska belastningen i elnätet.

Jag rekommenderar alla att lusläsa detta dokumentet som förklarar hur mycket mer reglerkraft man kan ta ur de svenska älvarna. Ingenting i form av ändrad vattenföring, men ca 3TWh genom effektiviseringar av anläggningarna. En del av dessa är dock redan genomförda då studien som identifierade detta har några år på nacken, likaså denna studie:
- https://www.energimyndigheten.se/gl...FjAIegQIAhAB&usg=AOvVaw3oAC1AEjLJ5EtcRGlTGM3F

Jag hittar dock inte den nya rapport som presenterades häromveckan som slog fast att kapaciteten i de svenska älvarna är fullt utnyttjad nu.
 
E erkka skrev:
Jag är lite trögfattad kanske, men hur kan el som produceras på mitt villatak pumpas tillbaka i elnätet och gagna en fabrik eller kontor flera mil bort? Transformeras min el tillbaka från 400v upp till 10kV eller vad mitt regionnätet använder?

Jag trodde att elen som jag ev producerar enbart kommer grannar och fastigheter inom samma ”transformatorområde” till gagn?
Misstänker nog att det är precis som du skriver, den lokala produktionen stannar i ”ditt område” men det leder ju till att högspänningselen inte behövs i lika stor utsträckning och kan då nyttjas på andra håll, ex längre bort som du antyder. Många små producenter stöttar ju på så sätt hela systemet.
 
  • Gilla
svengunnar och 1 till
  • Laddar…
Förutsättningen är dock att all el kan användas. Detta gör att det blir väldigt olika förutsättningar beroende på vart man bor om detta stämmer.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Webbsidan som man kommer till är en katastrof, den blockeras om man har vettiga säkerhetsinställningar i webbläsaren (den innehåller både osäkra objekt och tracking cookies). Jag var tvungen att stänga av alla säkerhetsfunktioner (och köra i anonymt läge i en separat webbläsare) för att kunna komma vidare på sidan.

Sedan kan man inte få ut någon extra information utan att beställa en offert. En ytterst grov överslagsberäkning på hur mycket och hur snabbt man kan tjäna in kostnaden är vad de erbjuder. Denna beräkning förutsätter dock att man fortsätter att få subventioner av staten och att man även får installationen subventionerad. I mitt fall så hävdade de att jag skulle få tillbaka investeringen på 9år. Jag betvivlar detta starkt tyvärr då jag inte tror att man kommer att få behålla subventionerna för solceller. Dessutom så har jag inte perfekta förhållanden för solceller på vintern då den lågt stående solen kommer att skuggas av träd. Detta tas inte någon hänsyn till i deras överslagskalkyl.

Orsaken till att jag misstänker att solceller kommer att tas bort från subventionerna är att de ur ett svenskt perspektiv är kontraproduktiva, de skapar mest el när behovet är som minst och de skapar minst el när behovet är som störst. Den svenska reglerkraften är dessutom fullt utnyttjad, vi blir beroende av reglerkraft från andra länder. Det enda positiva med dem är att de kan ersätta Tysk och Dansk kolkraft på sommaren, men då de inte bidrar till den svenska elproduktionen på vintern när det är som kallast så måste man ändå ha andra energikällor för elproduktionen då. Detta innebär att de i praktiken höjer elpriserna på vintern då de alternativa energikällorna då måste ta in intäkter för att de står oanvända på sommaren.

Jag hade inte vågat köpa dessa solceller även om de hävdas ha en intjänandetid på 9 år och en garantitid på 25 år (kolla det finstilta i garantin också, jag misstänker att man inte har 25 års garanti på alla delar i anläggningen).

Slutligen så skulle jag vilja tipsa de som fortfarande är intresserade (trots det jag skrivit ovan) att byta tak på huset innan ni sätter solcellerna på det. Ett normalt tak har runt 30 års livslängd, om man verkligen kan köra solcellerna i 25 år så är det annars stor risk att man måste byta tak under tiden dessa sitter monterade. Detta riskerar att kosta en hel del pengar också.

Egentligen är jag väldigt positiv till solel, men inte på våra breddgrader. För det svenska samhället så blir detta väldigt dyrt om det tillåts fortsätta. Låt amerikanerna och sydeuropéerna köpa dessa solceller istället, där gör de större nytta än i Sverige.
OM man nu kunde lagra överskottselsenergi i någon form, skulle du då fortsatt anse svensk solel som olämplig?
 
D Dan Asplund skrev:
OM man nu kunde lagra överskottselsenergi i någon form, skulle du då fortsatt anse svensk solel som olämplig?
Nej, men man måste lösa det problemet först.
 
A AndersS skrev:
Känns som tråden diskuterar Sveriges elförbrukning mera en t.ex. IKEA solcellssystem.
Solceller generellt finns också i denna tråden [länk]
Det är väl mitt fel att tråden diskuterar detta, men man bör ju inse riskerna med att köpa solceller som är beroende av subventioner för att löna sig. Subventionerna kommer att försvinna, frågan är bara när? Hinner man tjäna in solpanelerna under deras livstid? Jag är tveksam. Å andra sidan kan ju elpriserna kgå upp kraftigt om vi fortsätter att stänga ned kärnkraft och satsar på andra energislag också. Tyvärr så kommer nog solenergi vara den som minst kan dra nytta av detta då den producerar elen när behovet är mindre.

Men jag kan ha fel. Tror dock inte det tyvärr.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, men man måste lösa det problemet först.
Om nu SALTX lagringsmetod - som ju bevisat sig fungera - kunde implementeras av någon/några stora centrala aktörer så är vi ju en bit på väg...eller vad ser du för problem där?
Där lagrar man ju så väl vind som sol och de bägge tillsammans med vattenkraft borde kunna göra en grundstomme i fosilfri energi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.