Vi har kompletterat en gammal befintlig golvvärmeinstallation med ytterligare 3 slingor, problemet är att det verkar vara fullt flöde genom de nya fördelarna (inringade med rött på bild) hela tiden , även om man tar bort stryrdonen.

Om jag trycker in den svarta piggen på fördelaren (den som styrdonet skall reglera på) så knäpper det till i slangarna.
Som det är nu så har vi alltid full värme på slingorna oavsett vad vi gör.
Visst är det väl så att slingan borde vara stängd om den svarta piggen är fullt ute (uppåt)?

Någon med tips?
 
  • Installation av golvvärme med nya fördelare markerade med röd rektangel, vita rör och styrventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stryper gör dom väl om man trycker in piggen? Att plocka bort styrdonen är ju samma som öppna fullt.
Hur är termostaterna ställda?
Har ni fått något injusteringsschema på de nya slingorna, dvs hur många varv man ska strypa dem? Görs inte på styrdonen utan på det lilla "vredet" under huven.
 
Är styrdonen är kopplade? På bilden så är dom ju inte färdigmonterade.
Fullt flöde utan hatt eller strypt styrdon.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Bygglädje:
Aha, jag fick det förklarat av rörkrökaren att de är helt stängda om man inte monterar styrdonen eller kopplar in dem elektriskt.
Det är alltså tvärs om...
Då förklarar det ju varför det blir fullt flöde med dem borttagna.
Väggtermostaterna (trådlösa) är bara programmerade att fungera ihop med respektive kanal för styrdonen (men det var kanske inte det du menade? Någon annan termostat har jag inte förutom den som begränsar matande varmvatten till fördelaren, men den är ju inte ändrad sedan anläggningen blev kompletterad.
Någon injusteringsschema finns inte, hur räknar man ut strypningen och är det "muttern" som sitter runt svarta piggen du menar då?

TomasJor:
De är kopplade mot resp. kanal på reglercentralen och inprogrammerade mot termostat nu men inte när bilden togs.
 
Då ska det ju bara vara att reglera med rumstermostaten. Prova med att reglera ner den så lågt det går, då ska styrdonen strypa.
Funkar inte det så är det nog fel på programmeringen.
 
korrekt enligt ovan.
Dock brukar det följa med ett injusteringsschema från leverantören då slingorna brukar vara olika långa. De sitter inte på styrdonen utan nedanför din röda ruta. Det sitter en toppmutter med en justerskruv under. Eller så kör du helt öppet och gör som föregående inlägg.
 
TomasJor:
Det är jag själv som kopplat in styrdonen och programmerat in termostaterna (det var en krånglig/dålig instruktion tyckte jag, så det kan ju så klart blivit något fel med programmeringen trots att jag tyckte det såg OK ut).
Jag provade att ställa ned termostaterna till MIN, men det var lika varmt ändå.

@Byggglädje
Ja, de är olika långa, men jag fick som sagt inget sådant med från rörmokaren.
Så det är på fördelaren för returen som man stryper dem alltså?
 
Redigerat:
  • Gilla
Byggglädje
  • Laddar…
Styrdonen ska reagera på stora regleringar av termostaten om det är rätt kopplat/programmerat, jämför med befintliga slingor så hör du donen arbeta.
 
TomasJor:
Ja, jag hade tänkt att testa ha termostaten bredvid det styrdonet som den skall styra och sedan dra termostat till antingen min eller max för att se om styrdonet ändrar sig (var lite osäker på hur snabbt /långsam regleringen är).
Eftersom jag fattat fel om hur flödet fungerade med/utan styrdon så snöade jag in på att det var något galet med fördelaren och har inte testat det ännu, men i helgen blir det nya tester.

Stort tack för er hjälp än så länge TomasJor och Byggglädje!!
 
  • Gilla
Byggglädje och 1 till
  • Laddar…
Det brukar ta 3-5 min för ställdonen att öppna.

//Patrik
 
  • Gilla
Rostig_9000i_-88
  • Laddar…
Om man lägger till nya slingor måste samtliga slingor justeras. Detta eftersom det skall gå lika mycket "värme" till samtliga slingor oavsett slingans längd, dvs korta slingor mer strypta än långa eftersom vattnet tar den enklaste vägen. Väljer du att inte justrera in de tre nya slingorna så kommer det mesta att det varma vattnet att ta den vägen och inte passera de gamla slingorna som är strypta. Tanken är att "motståndet" skall vara lika i alla slingor så att vattnet fördelas lika oavsett om två, tre eller ala slingor är öppna (=när termostaterna kallar på värme).

För att få en bra fördelning måste man veta samtliga slingors längd och i detta fallet även dimension, då jag ser att de nya slingorna har annan diameter. Skickar men in denna information till leverantören/tillverkaren brukar man kunna få en dimensioner gjord som säger hur många varv man skall öppna skruven (från stängt läge) under muttern i det nedre fördelarröret. Detta skall man kanske också kunna räkna på själv via diverse tryckförlustdiagram men varför göra det själv om någon annan kan fixa via färdiga dataprogram. Denna dimensionering brukar utgå ifrån att man har samma värmebehov per kvadratmeter för samtliga slingor. Har man olika behöv behöver det definitivt tas kontakt med någon som sitter inne med dimensioneringsprogran, typ Uponor.
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra svar roli.
Jag hamnade på Uponors "Golvvärmehandboken" och där hittar jag en tabell som anger strypningen, skall se om jag hittar längder på både gamla och nya slingor i helgen i helgen. Och ja, det stämmer att det är olika diametrar på gamla och nya slangarna.
Bra tips att kontakta tillverkaren för hjälp, Uponors kundtjänst har varit väldigt tillmötesgående tidigare.
 
R roli skrev:
Om man lägger till nya slingor måste samtliga slingor justeras. Detta eftersom det skall gå lika mycket "värme" till samtliga slingor oavsett slingans längd, dvs korta slingor mer strypta än långa eftersom vattnet tar den enklaste vägen. Väljer du att inte justrera in de tre nya slingorna så kommer det mesta att det varma vattnet att ta den vägen och inte passera de gamla slingorna som är strypta. Tanken är att "motståndet" skall vara lika i alla slingor så att vattnet fördelas lika oavsett om två, tre eller ala slingor är öppna (=när termostaterna kallar på värme).

För att få en bra fördelning måste man veta samtliga slingors längd och i detta fallet även dimension, då jag ser att de nya slingorna har annan diameter. Skickar men in denna information till leverantören/tillverkaren brukar man kunna få en dimensioner gjord som säger hur många varv man skall öppna skruven (från stängt läge) under muttern i det nedre fördelarröret. Detta skall man kanske också kunna räkna på själv via diverse tryckförlustdiagram men varför göra det själv om någon annan kan fixa via färdiga dataprogram. Denna dimensionering brukar utgå ifrån att man har samma värmebehov per kvadratmeter för samtliga slingor. Har man olika behöv behöver det definitivt tas kontakt med någon som sitter inne med dimensioneringsprogran, typ Uponor.
Det är nog enklare för TS att han låter de vara fullt öppet och lämnar styrningen till styrdonen som justerar in sig själva automatiskt.
 
@xLnT
Intressant..
Jag har ju satt in en Smatrix reglercentral för golvvärmen som styrdonen är kopplade till och i "reklamen" för den så trycker man på att den är autobalanserande, så visst är det väl som du säger att man då kan bortse från manuell strypning?
 
Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 skrev:
@xLnT
Intressant..
Jag har ju satt in en Smatrix reglercentral för golvvärmen som styrdonen är kopplade till och i "reklamen" för den så trycker man på att den är autobalanserande, så visst är det väl som du säger att man då kan bortse från manuell strypning?
Japp, det är hela poängen med Smatrix.

 
  • Gilla
Rostig_9000i_-88
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.