Tjena på er alla glada här inne.

Det är så att jag börja planera för en framtida verkstad.
Tidigare har verktygen åkt med runt i rummen som renoverats mm.

Idag letar vi gård och på den ska det finnas ett utrymme där vi tänkt oss inreda till en verkstad.

Då kommer den stora frågan, vilka typer av maskiner kommer jag behöva?
Det jag har idag är ett bordssåg, tigersåg & skruvdragare. Allt annat jag har är av sämre kvalité och kommer köpas nytt/begagnat (det finns ju bra begagnade grejer)
Allt annat kommer vi behöva köpa.

Det jag tänker på är att renovera ett helt hus, såga egna lister (allmoge) , lite finsnickeri mm.
Kom gärna med lite idéer, tips och vad som kan vara bra att tänka på.

Mvh /PG
(Vet ej om jag lagt det i rätt ämne i forumet men isf får en moderator flytta på det)
 
j.erkers
Bordsmonterad fräs...
Rikt-& planhyvel...
Bandsåg...
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Detta blir dyrt för dig ifall några verktygsguror får nys om tråden. :crysmile:;)
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Minst två skruvdragare.
Kapsåg.
Cirkelsåg.
Stämmhjärn
Mm
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
C
Jag skulle prioritera ett stort utrymme med bra belysning, stora bänkytor och uppvärmning. Ju större desto bättre. Så mycket maskiner behöver du inte för renoveringsarbete, de vanliga handmaskinerna kommer du långt med.

Skulle inte ge mig på att hyvla egna lister eller några andra snickeriprodukter, det är inte lönt att hålla på med för eget bruk. Om man nu inte har det som sin stora hobby så klart (men då vet man nog redan exakt vilka maskiner man vill ha).
 
  • Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
j.erkers j.erkers skrev:
Bordsmonterad fräs...
Rikt-& planhyvel...
Bandsåg...
Tack för svar :)
Några idéer på märken gällande rikt & planhyvel och på en bordsmonterad fräs?
Vad är skillnaden på en vertikalfräs & en bordsmonterad fräs?
 
Redigerat:
C cpalm skrev:
Jag skulle prioritera ett stort utrymme med bra belysning, stora bänkytor och uppvärmning. Ju större desto bättre. Så mycket maskiner behöver du inte för renoveringsarbete, de vanliga handmaskinerna kommer du långt med.

Skulle inte ge mig på att hyvla egna lister eller några andra snickeriprodukter, det är inte lönt att hålla på med för eget bruk. Om man nu inte har det som sin stora hobby så klart (men då vet man nog redan exakt vilka maskiner man vill ha).
Ok. Då jag renoverat ett hus nu med köpelister så vill jag ta steget att göra egna, någon liten specialare, kanske komma på något mer unikt.
Då min stora hobby är att snickra, finsnickra mm så vill jag iaf försöka ta steget vidare :p
Det är ju rätt lätt att googla fram vad man behöver för maskiner men då är ju allt bra för försäljarna försöker ju kränga all skit, hehe.
Tänkte attdå är det bättre att fråga här inne. Folk med lite erfarenhet :)
 
C
P Pappa1986 skrev:
Ok. Då jag renoverat ett hus nu med köpelister så vill jag ta steget att göra egna, någon liten specialare, kanske komma på något mer unikt.
Jag förstår och gillar tanken. Det gäller bara att vara medveten om att det är ett väldigt långt steg. Ett betydligt mer tillgängligt alternativ är att anlita ett listhyvleri för att låta tillverka dina egna lister.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag förstår och gillar tanken. Det gäller bara att vara medveten om att det är ett väldigt långt steg. Ett betydligt mer tillgängligt alternativ är att anlita ett listhyvleri för att låta tillverka dina egna lister.
Att ge sig på att göra egna lister ser jag bara som roligt.
Kan vara lite roligt att göra till familj och vänner. Vem vet, "PG's list och hyvleri" om en 5 år? *ironi*

Men att ha gjort sin egna lister har ju sin charm (y)
Sen kan man ju göra mycker mer än bara lister, men först och främst ska jag få fått i rätt maskiner :D
 
j.erkers
P Pappa1986 skrev:
Tack för svar :)
Några idéer på märken gällande rikt & planhyvel och på en bordsmonterad fräs?
Vad är skillnaden på en vertikalfräs & en bordsmonterad fräs?
Jag har egentligen inga bra råd att komma med angående rikt/plan och bandsåg, det är maskiner jag själv skulle vilja ha. Jag har dock förstått att det är bättre att hitta en bättre begagnad kvalitetsmaskin än nåt nytt rappel för samma pengar.

Fräsbord har jag gjort genom att montera ena basen till min Bosch GMF1600 upp och ner i en egentillverkad skiva som jag lägger i utdragsdelen på min bordssåg. Behöver göra ett anhåll också men med kullagrade bits fungerar den redan nu.

Skillnaden på vertikal- och bordsfräs är jag övertygad om att andra är bättre lämpade att förklara. Jag har bara sett vertikalfräsar på bild och Youtube...

// Jens
 
C
P Pappa1986 skrev:
Att ge sig på att göra egna lister ser jag bara som roligt.
Jag tror också att det är jätteroligt, jag tänker mer på att det ju tyvärr också är en ganska stor investering. En enklare ny listhyvel ligger väl på runt 100 000 kr, en begagnad på kanske 20 - 50 000 kr. Sen tillkommer ju allt runtomkring. Och om man vill hyvla själv ligger de ju sedan onekligen nära till hands att fundera på om man vill hyvla eget virke eller krokiga plankor från byggmax, osv.
 
C cpalm skrev:
Jag tror också att det är jätteroligt, jag tänker mer på att det ju tyvärr också är en ganska stor investering. En enklare ny listhyvel ligger väl på runt 100 000 kr, en begagnad på kanske 20 - 50 000 kr. Sen tillkommer ju allt runtomkring. Och om man vill hyvla själv ligger de ju sedan onekligen nära till hands att fundera på om man vill hyvla eget virke eller krokiga plankor från byggmax, osv.
Ok. Där kan jag erkänna att jag inte ligger i budgeten. Jag vart helt säker på att jag skulle kunna hitta någonting för max 10k.
Men är det en listhyvel man behöver för att göra lister. Det går inte lösa med någon form av fräs?
 
P Pappa1986 skrev:
Ok. Där kan jag erkänna att jag inte ligger i budgeten. Jag vart helt säker på att jag skulle kunna hitta någonting för max 10k.
Men är det en listhyvel man behöver för att göra lister. Det går inte lösa med någon form av fräs?
Vad för ämne hade du tänkt göra listerna av?
 
j.erkers j.erkers skrev:
Jag har egentligen inga bra råd att komma med angående rikt/plan och bandsåg, det är maskiner jag själv skulle vilja ha. Jag har dock förstått att det är bättre att hitta en bättre begagnad kvalitetsmaskin än nåt nytt rappel för samma pengar.

Fräsbord har jag gjort genom att montera ena basen till min Bosch GMF1600 upp och ner i en egentillverkad skiva som jag lägger i utdragsdelen på min bordssåg. Behöver göra ett anhåll också men med kullagrade bits fungerar den redan nu.

Skillnaden på vertikal- och bordsfräs är jag övertygad om att andra är bättre lämpade att förklara. Jag har bara sett vertikalfräsar på bild och Youtube...

// Jens
Ok.
Ska försöka se om det finns någon demo på Youtube att titta på.
Du har ingen bild på din lösning på hur du har gjort?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Vad för ämne hade du tänkt göra listerna av?
Bra fråga, vad rekommenderas?
Furu, gran kan jag tänka mig rent ekonomiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.