L Lawn-nerd skrev:
Klart att gräsmattan även är till för lek! ;)
Det där är inte lek utan träning! ;)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
L Lawn-nerd skrev:
Blommor kan man ha i rabatten eller i krukor. Det duger lika bra för pollinerande insekter.
Helt klart. Och var och en gör som den vill. Jag har en granne som har ren naturtomt och även om jag inte vill ha det så kan jag se charmen i det.
 
  • Gilla
Vildparti och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
När jag var på Lidl senast och köpte blom- och bärbuskar så hade de lite intressanta fröblandningar som kommer få förgylla min "gräsmatta":

Två paket med fröblandningar för blomsteräng märkta "Blomsteräng för fjärilar".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det fanns många fler sorter, bl a olika varianter för bin och nyckelpigor.
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Blandad mix med klöver, blommor och parkslide. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
john.h och 2 till
  • Laddar…
Är det dags att klippa när man tappar bort barnet bland blommorna på gräsmattan?

Jag har svårt att förstå varför det skulle vara sämre miljömässigt att meka än att pumpa upp grundvatten och nitiskt upprätthålla en monokultur med hjälp av kemikalier.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
windestal
D Daniel 109 skrev:
Är det dags att klippa när man tappar bort barnet bland blommorna på gräsmattan?

Jag har svårt att förstå varför det skulle vara sämre miljömässigt att meka än att pumpa upp grundvatten och nitiskt upprätthålla en monokultur med hjälp av kemikalier.
Nej, det löser du genom att sätta en sån där pinne med liten flagga på runt barnet :D
 
  • Haha
Vildparti och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
F fsn skrev:
Fyfan, att kalla det gräsmatta är ett hån. Jag kräktes precis lite i munnen.
Haha!
Här kommer några sjukdomsframkallande bilder till. Hoppas de inte framkallar en rectal purgation.

Blomstrande blå och vita blommor i en rabatt med grusstig och gröngräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blomsterrabatt med ljusrosa blommor i grön gräsmatta, möjlig föda för insekter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För insekters möjlighet att skaffa föda, är en blomsterrabatt naturligtvis bättre än inget. Men den ersätter på inget vis en prunkande gräsmatta/äng.

Bi sitter på en maskros i en gräsmatta, omringad av fler gula maskrosor och grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bi som samlar nektar från en gul maskros i grön gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ts!
Hur går det med grannarna? Samt vad hände i din uppenbarelse?

Staffan
 
Redigerat:
  • Gilla
Fario och 4 till
  • Laddar…
Känns som om jag har några blommor på gräsmattan eller ej kvittar när man lyfter blicken ;)

Utsikt från en träaltan över ett blommande gult fält med träd i bakgrunden och molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Vissii och 3 till
  • Laddar…
harry73
Vänta bara 2 veckor
 
M Mikolino skrev:
Jag gillar min gräsmatta, försöker sköta den så gott jag kan genom att göda, klippa (nyss beställt robotklippare) och allmänt hålla koll på den (som tyvärr inte förra ägaren gjorde så bra, men helt godkänt)

Iaf. Vi köpte huset för 6år sedan, fick efter något år fin matta och grannen skötte sin hyffsat, men de sålde huset till ett par sena 90talister för drygt 2 år sedan....

De skiter fullständigt i sin utemiljö, speciellt gräsmattan och ogräs som växer överallt!

Hade dem klippt en gång varannan vecka så hade jag varit nöjd, men förra sommaren blev det klippt 2ggr, och än i år har inget hänt med resultatet gräs blandat med tusentals maskrosor allehanda andra ogräs o växtlighet är minimum 30cm och uppåt.

Detta sprider ju sig som bekant i närområdet och jag har väldigt svårt att hålla invasionen stången på min sida :(



För att ge en bild av karaktärerna så är hon (de har nyss fått barn....) en sådan mamma som röker för fullt, både under graviditeten och nu efter! Han arbetar som snickare, men staketet han efter mycket om o men lyckades få upp mot vägen hade jag haft grova betänkligheter om en betald hantverkare hade satt upp hos mig!
Nästan alltid när något skall göras utomhus så måste dem ha hjälp av hela släkten (klippa häck, bygga småsaker osv.) trots att de iaf. verkar vara vid god hälsa och unga!

De är även av den typen som de få gånger dem väljer att t.ex klippa mattan så blir det kl. 19.30 Lördagkväll när vi har gäster i trädgården!................

Men bilen/bilarna har han (även hon) full puts på!

Direktkommunikation har hittills (i trevlig ton, lite subtilt) inte fungerat! (har kanske 3-5 chanser per år att ens se dem!

Hjälp!

Jag hade en granne tidigare som störde sig på att vi inte trimmade gräset vid vårt gemensamma staket. Han hade även synpunkter på diverse andra saker. När man har små barn har man kanske varken tid eller lust att ha lika "snyggt" som pedanterna. Dessutom är smaken som baken. Själv gillar jag ängar, t.ex. Det låter trist för både dig och dina grannar att du stör dig på dem. Låt dem sköta sitt och bry dig inte hur deras gräsmatta ser ut. Chilla i din trädgård istället.
 
Grannarna har nu till min förtjusning flyttat :) och till min förtjusande glädje har de nya flyttat in!

Dag 2 började de fixa till utemiljön och andra trevliga projekt som behövdes åtgärdas!

Blir bra detta haha!
 
  • Gilla
Pappa1986 och 3 till
  • Laddar…
Dom kommer att tröttna snart...;)
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 7 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Naturlig förklaring således. Ska man flytta och letar nytt boende så känns nog trädgårdsarbete omotiverat.
 
  • Gilla
  • Haha
Vildparti och 2 till
  • Laddar…
Skönt att slippa ha grannar som lägger sig i ens gräsmatta
 
  • Gilla
Finndjävel och 4 till
  • Laddar…
Man kan mycket väl, som min granne på landet, spendera minst sex timmar om dagen i trädgården och ha vansinnigt fina blommor, gräsmatta och odlingar och inte tycka någonting alls om vår äng som klipps max två gånger per år. Jag skulle inte uppskatta om han erbjöd sig att klippa, som att det vore fel på oss?
 
  • Gilla
Fario och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.