nino nino skrev:
Kan man byta panelen mot tex spårad plywood?
Det hade jag ju redan frågat... suck att man inte ens läser sina egna inlägg :D
 
Var får man tag på en 2-3glas kassett i lagom storlek för ett bra pris?
 
Köp ett fönster på returmarknaden. Eller blocket. Eller av mig.

Protte
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Tror ni ett glas på 50x80 kan bli bra?
 
Ska man täta dalarna i överkant under listerna till glaset?
Trycka i lite lim så det blir tätt, ev foga överkanten så det inte kommer ner fukt?

Förslag på MS-lim ?
Räcker det att stränga ut eller ska det dras med spridare?
 
Skissa lite så kanske jag förstår vad du menar. Bilder med pilar fungerar det med.

Vi använder lim/fog från Soudal. Fix All Crystal (klar) när det skall vara diskret som t ex toppförsegling av sparkplåtar. High Tac är starkare och pigmenterad. Finns flera olika.

Mvh Findus
 
Ytterdörr i trä med cirkulärt fönster och pilmarkeringar som pekar på potentiella läckageställen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänker att vid slagregn så kan vatten rinna ner och in i dörren vid pilarna.
Ska man fylla upp spåren med lim och kanske försegla ovankanten (kommer ha en rektangulär ruta men det blir ju samma)
 
En till fråga, hur noga är det med färgen på baksidan av plywooden och på dörren?
Har en massa snickerifärg men den är för inomhusbruk, kanske är dumt att ta den?
 
Ett sätt är att snida till träbitar och limma i spåren. Är enklare än det låter. Håller på med ett större jobb nu med panelade dörrar. Kommer bli mycket sådant. Fylla med fog ser kladdigt ut. Varning för silicon i sammanhanget. Silicon gör det omöjligt att måla om i framtiden.

Angående målning av baksidan.
Antar att du kommer limma plyfa på en målad yta med polymer och vill undvika att dörren kröker sig.
Grundolja duger. Vilken fernissa som helst också. Fönsterfärg typ Alcro Bestå skulle jag inte använda. Den bildar för mycket film. Syftet är att att få en mindre sugande yta som polymerer fäster bättre på.

Angående spridning av limmet.
Tandad spackel behövs inte. Inte stort presstryck heller. Risken med för stort presstryck är att en tving på ett hörn t ex kan pressa bort allt lim så att hörnet släpper efter ett tag. Har du möjlighet att lägga ner dörren så kan du bara ställa ut vikter. På snick sparas alla dunkar och fylls med vatten. Perfekta vikter för att limma med polymer.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
Tack för.svar

Får kolla vad som finns i affärerna runt i kring
 
Vad rekommenderar du för färg system till dörren då, både in och utv ?
 
Blev en ny ytterdörr eftersom jag ska byta fasad.

Har en par balkongdörr med innerdörrar.

Eftersatt underhåll så klart...

Bara att göra på samma vis som med dörren, strippa av den, slipa måla på med ny skiva och ev limma dit några ribbor eller liknande?

Sliten blå balkongdörr med avflagande färg och behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på gammal balkongdörr med flagande färg och tecken på underhållsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sliten balkongdörr med flagnad blå färg och synlig rost på dörrkarmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersatt ytterdörr i grönt med synliga slitage- och underhållsbehov på tröskeln och dörrkarmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken var att beställa en nya dörr även hit men pengarna räcker inte riktigt... dessutom är ytterdörren som sitter rakt nedanför mörkgrå så det bör ju även den här vara.
 
Är det HDF skiva i typ 4-6mm jag ska ersätta bef skiva med?
 
Mdf exteriör hade ett snickeri hemma är den skivan ok att använda?

@findus42 har stenkoll vet jag
 
Jag använder inte HDF utomhus. Har däremot vid något (flera) tillfälle anlitats för att göra om HDF beklädnader som andra levererat. Skadas ytan på HDF sväller den när vatten tränger in. Går inte att laga.
Vattenfast plyfa rör sig inte på samma sätt.

Furuplyfa skall teoretiskt vara bra. Min erfarenhet är att den gärna får ytliga sprickor och därför kräver tätare ommålningar. Troligen sväller den inte och har bra motstånd mot röta.

Björkplyfa har stabilare yta. Sällan sprickbildning. Därför troligt att ytbehandlingen håller längre. Teoretiskt så är björk rötkänsligt. Har ett långtidstest på gång.
Den här obehandlade 9mm björkplyfan av kvalitet bb/c har använts som landgång till min båt sedan jag köpte den 2011 utan att svälla påtagligt eller bli så mosig att jag (85kg) behöver oroa mig för att gå igenom.
9mm obehandlad björkplywood använd som landgång till båt, visar tecken på användning men utan stor svällning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visserligen anektdotisk evidens men... Anser ändå att jag kan ha fog för att påstå att en vertikal yta på en dörr i den sortens plyfa kommer hålla så bra man kan begära.

Om man absolut känner att det är HDF som skall användas. Se till att alla kanter är täckta av massiva lister. Gör absolut inga profiler utvändigt i HDF. En slät målad HDF yta som aldrig tillåts få en repa kommer troligen fungera. Det är trots allt ett material som är godkänt. Det måste ju därför finnas en användning där HDF fungerar.

Mvh Findus
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.