Hej, ska byta några av elementen i huset och funderar på vilken spänning jag ska ha till de nya elementen. De gamla radiatorerna har 230v och väggdosan ser ut som på följande bilder. Kan även tillägga att de befintliga radiatorerna är från 80-talet då huset byggdes.

Elektrisk väggdosa med 230v kablar intill äldre radiator, tapet med blommönster, golvsockel i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre väggdosa med elkablar och anslutningsschema, troligen för 230v radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en gammal gul etikett med instruktioner för slavkoppling av en radiator, text och schematiska illustrationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk väggdosa öppen med synliga ledningar och kopplingar över en delvis demonterad radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut så här på en väggdosa till en annan element. Väggdosa med text och varningsmärken för värmekropp och temperatursensor, märkt Broetje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen väggdosa med kablage och etikett vid en vit vägg, ovanför en röd matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Enklast är det att ha samma spänning till dom nya elementen, då slipper du hålla på och koppla om i centralen.
 
Mät först, den blå kan lika gärna vara fas. Vad står det på elementets skylt?
 
E elmont skrev:
Enklast är det att ha samma spänning till dom nya elementen, då slipper du hålla på och koppla om i centralen.
Vill gärna ha 400v då en lokalleverantör erbjuder mig 400v oljefyllda element till bra pris.
 
Satsa på element med bra elektronisk termostat istället för oljefyllning.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Oljefylda element har ingen fördel gentemot moderna konvektorelement bara en del nackdelar. Att oljefyllda element skulle vara bättre är en gammal kvarleva från när dom kom för ca 30-40 år sedan. Då hade dom allra flesta element en bimetalltermostat som var rätt oexakt samt smala värmestavar som blev glödheta. Utvecklingen har gett dom moderna elementen helt andra egenskaper med sina elektroniska termostater och stora värmeavgivande ytor.
Jag skulle aldrig rekommendera oljefyllda element utom i vissa speciella miljöer.
 
  • Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Oljefylda element har ingen fördel gentemot moderna konvektorelement bara en del nackdelar. Att oljefyllda element skulle vara bättre är en gammal kvarleva från när dom kom för ca 30-40 år sedan. Då hade dom allra flesta element en bimetalltermostat som var rätt oexakt samt smala värmestavar som blev glödheta. Utvecklingen har gett dom moderna elementen helt andra egenskaper med sina elektroniska termostater och stora värmeavgivande ytor.
Jag skulle aldrig rekommendera oljefyllda element utom i vissa speciella miljöer.
Vilka radiatorer skulle ni rekommendera? Märke?
 
Mina absoluta favoriter är ADAX eller NOBÖ bägge Norska fabrikat med den högsta kvalitén. Dom har lite olika modeller att välja på allt efter tycke och smak (y)
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Jag gillar också Nobö. Vill tillägga att fördelen med oljefyllda är utseendet. Vissa tycker de är snyggare. Men, smaken är som...
 
tommib
För att vara lite cynisk kan man också fundera på varför den lokala leverantören erbjuder 400 V oljefyllda element till ett bra pris. Kan de vara svårsålda?

Om du idag har 230 V till radiatorerna skulle jag avråda från att ändra detta, det kostar troligen mer än det smakar.

Det kan också vara värt att notera att du verkar sakna skyddsjord till radiatorerna. Det är sannolikt i sin ordning om uttagen i rummen är ojordade men jag skulle ändå satsat på dubbelisolerade radiatorer om du köper nya. Då slipper du fundera på jordningen.
 
  • Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
5
tommib tommib skrev:
För att vara lite cynisk kan man också fundera på varför den lokala leverantören erbjuder 400 V oljefyllda element till ett bra pris. Kan de vara svårsålda?

Om du idag har 230 V till radiatorerna skulle jag avråda från att ändra detta, det kostar troligen mer än det smakar.

Det kan också vara värt att notera att du verkar sakna skyddsjord till radiatorerna. Det är sannolikt i sin ordning om uttagen i rummen är ojordade men jag skulle ändå satsat på dubbelisolerade radiatorer om du köper nya. Då slipper du fundera på jordningen.
Nej då, han har jord framdraget.
Iallafall på 2 av 3 bilder :)
 
MultiMan
5 50procent skrev:
Nej då, han har jord framdraget.
Iallafall på 2 av 3 bilder :)
Jag ser bara en klippt jordkabel vid matningen och att skyddsjorden från elementet är ditskruvad i plinten men saknar anslutning.
 
5
MultiMan MultiMan skrev:
Jag ser bara en klippt jordkabel vid matningen och att skyddsjorden från elementet är ditskruvad i plinten men saknar anslutning.
Mitt åt, du har så rätt. Får skylla på morgontröttheten
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Om man ser på bilden där matningen kommer ut från väggen, så ser det ut som Vit/Brun/Blå som är vidarekopplingar till nästa rum.
Det tyder på 2 faser + Nolla då detta element är inkopplat mellan Brun och Blå vilket borde bli 230V. Då kan det vara 400V mellan Vit-Brun.
Det är här den ständigt påpekade spänningsmätningen behövs! Samtidigt slå ifrån en säkring i taget för att verifiera att det är 2 faser framdragna.

Dock saknas skyddsjord i installationen = ojordade kontakter i rummet!
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.