Hade OVK nyligen i min lägenhet, äldre hus. Badrum var renoverat av tidigare ägare och tröskeln höjd. Som resultat så finns det ingen luftspalt från badrumsdörr in till badrummet. Ej ok enligt OVK.

För att lösa problemet måste jag få till luft tillförseln.

Ett sätt är ju att borra några hål. man kanske finns fler alternativ utan att jag ska behöver byta dörr

Frågor:

- om jag borrar hål, hur många sådana krävs och hur stor ska dessa vara? Badrummet är bedömt 5-10 kvm
- Hur kan man gömma undan hålen snyggt i dörren?
- Finns det några andra lösningar jag inte tänker på ?
 
CHS123 CHS123 skrev:
Hade OVK nyligen i min lägenhet, äldre hus. Badrum var renoverat av tidigare ägare och tröskeln höjd. Som resultat så finns det ingen luftspalt från badrumsdörr in till badrummet. Ej ok enligt OVK.

För att lösa problemet måste jag få till luft tillförseln.

Ett sätt är ju att borra några hål. man kanske finns fler alternativ utan att jag ska behöver byta dörr

Frågor:

- om jag borrar hål, hur många sådana krävs och hur stor ska dessa vara? Badrummet är bedömt 5-10 kvm
- Hur kan man gömma undan hålen snyggt i dörren?
- Finns det några andra lösningar jag inte tänker på ?
Kapa på höjden?
 
  • Gilla
Hallonbåten och 1 till
  • Laddar…
En dörrventil? Satte en sådan i dörren till tvättstugan. Den funkar i alla fall.
Dörr med installerad vit dörrventil längst ner på en gul vägg.
 
  • Gilla
lopec och 1 till
  • Laddar…
Överluftsdon blir sådär i ett kaklat badrum, dessutom bör tilluft utefter marken. Du kan såklart såga dörren så du får en glipa, det blir helt klart snyggast. 1cm räcker gott, förmodligen räcker även 5mm.
 
Tröskeln hos mig är av hög typ. Jag kortade ned dörren i 2 steg så det blev en 1 cm spalt ovanför tröskeln på insidan och samma höjd på spalten på utsidan ned mot golvet.
Tröskel med 1 cm spalt till en delvis öppen dörr, visar justering av dörrens höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dörren är lite öppen här
 
Här lägger man stålar på att få ljudfria badrum så man slipper höra gästerna skita och så skall mna såga upp en ljudspringa.

Jag kommer iaf att sätta en ren tilluft I badrummet. Men det är såklart svårt för dig som har ett färdigt hus.
 
  • Gilla
BJLGBG och 2 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Här lägger man stålar på att få ljudfria badrum så man slipper höra gästerna skita och så skall mna såga upp en ljudspringa.

Jag kommer iaf att sätta en ren tilluft I badrummet. Men det är såklart svårt för dig som har ett färdigt hus.
Oj, så jobbigt har jag inte med det ljudet. Om jag nu skulle råka höra det någon gång.
 
  • Gilla
Eric Öbo och 1 till
  • Laddar…
Se bara till att du inte för övertryck. Mekanisk tilluft i ett badrum har jag aldrig sätt, dessutom är det som sagt bättre att tilluften sker i underkant.
Denna tekniska lösning, med till- och frånluft, jag förmodar att båda blir mekaniska kan eventuellt innebära problem då badrummet av naturliga skäl tillförs mkt fukt. Bara en tanke.
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Enklast är att kapa av dörren nedtill. Tar du en cm så blir spalten runt 80 kvadratcentimeter vilket gott och väl motsvarar storleken på en vanlig rund ventil.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
A
I ett badrum ska man ha ett luftflöde på ca 15 l/s.

Spirorören är dimension av 100 eller 125 mm (oftast) men frånluftsdoner är ju bara öppet några mm för att få rätt flöde.

Så det borde räcka att såga bort 3-4 mm, det behövs inte 1 cm!
 
Nej det gör det inte, inte för att få in luften. Sen beror det på i vilken hastighet du vill ha in luften. Vill du att håret fladdrar när du sitter och bajar så kör med 2mm. Det kan bli lite dragit med för liten glipa vilket kan upplevas som obehagligt.
 
Claes Sörmland
I och med att det ett äldre hus kan det vara värt att kontrollera hur ventilationssystemet är tänkt att fungera. Det är alltså det som OVKn ska bedöma. Den ska inte bedöma systemet utifrån ventilationsstandarder som kom efter att ventilationssystemet installerades. Någon gång ibland har OVK-kontrollanter svårt att förstå detta och bedömer gamla system utifrån senare standarder. Vanligen vill styrelsen mest bli av med problemet som en prick i protokollet innebär genom att lägga det på bostadsrättsinnehavaren. Man måste således som bostadsrättsinnehavare se till att OVK-anmärkningen inte är felaktig.

I det här fallet, har tydligen golvet höjts i badrummet. Är det solklart att detta har satt igen en ursprunglig ventilationsglipa? I så fall ska den återställas precis som OVKn säger.

Jag själv har en gammal lägenhet där ursprungslösningen för självdragsventilationen inte inkluderar någon glipa eller ventil utan instruktionen från BRFn att helt enkelt lämna dörren lite på glänt. Denna enkla lösning fungerar.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Eric Öbo
Jag skulle ha ventilerat tröskeln. En kapad dörr ser för jäklig ut och borrade hål är i mitt tycke en riktig t****rlösning. I en gammal lägenhet är det bra med så få synliga förändringar som möjligt, är min erfarenhet.
 
  • Gilla
Erik Seu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.