Jag kan ju inte vara anonym här, vad jag vet, men tar risken att någon insyltad ser mitt inlägg...

Vårt hus håller just i detta nu på att resas. Som ni ser i min presentation så handlar det om ett mindre sommarställe på västkusten, mycket nära havet med salta vindar och hård blåst.

Taket är utskjutande över altanen, och har en tunn vägg (för lä och insynsskydd) på ena sidan. När stormen rasade första natten efter att ytterväggarna kommit upp började vi oroa oss för att hela taket skulle flyga av. När vinden sveper in från havet, suger tag i altantaket och inte kommer förbi - är det inte risk att hela huset flaxar iväg över den karga marken då?

Olika konstruktionsritningar visar olika saker. Olika proffs och förståsigpåare är oense i denna fråga. Vad säger ni? Hur ska man förankra altantak, altangolv, ytterväggar? Vårt hus vilar på en stabil torpargrund. Men det sitter ju inte fast någonstans!
 
Huset skall inte bara stå på grunden. Det skall sitta fast i grunden. Något som en del husmontörer väljer att bortse från, tills man påminner dem...
 
Jaha, jag misstänkte väl det. Suck, dubbelsuck. Vad ska jag göra nu då? Vårt hus sitter INTE fast i grunden.
 
Är det försent att skruva fast det nu då?
 
Ingen aning. Kan man det? Lecablock som grund. Någon slags syll av trä på det. Sedan hela väggar färdiga från fabrik.

Om ingen här kan svara på hur jag ska göra så får jag nog leta vidare, för jag känner mig inte nöjd med att huset bara placerats ovanpå utan att förankras.
 
Bob_the_builder
För mig var det helt självklart fram tills du ställde frågan att huset ska sitta fast i grunden! Jag har aldrig reflekterat över möjligheten att det INTE skulle göra det. Min syll (som är en 45x145-regel), är skruvad ner i lecamuren med rejäla 10x160mm skruvar med plugg, c-avst ca en meter. Det har hållit hittills och lär nog göra det fortsättningsvis också.
 
Vilken mardröm. Hoppas att någon kunnig på forumet kan hjälpa dig med råd. Jag skulle nog inte kunna sova bra om nätterna tills detta är åtgärdat.
Ett tips för den som är i färd med att bygga plattan är att sätta fast bulthuvudena i betongen innan den härdar så är det bara att borra hål i syllen och skruva på muttrarna på ovansidan när du monterar syllen.

mvh
David
 
Många byggare påstår att husets egenvikt är tillräcklig för att hålla det på plats ???. Finns det stora vindfång och huset är litet då skulle jag gardera med bult ;).
 
Tack för svaren. Känner ett oroligt pirr i magen ändå. Nu har jag bett vår kvalitetsansvarige att kolla på detta och han har lovat att återkomma om några dagar. Som jag sa till honom: Det är skillnad på om ett identiskt likadant hus hade placerats i en skogsdunge i Sörmland eller - som vårt - på en öppen äng i Halland, hundra meter från det blåsiga havet.

Jag har heller aldrig hört talas om hus som blåst bort här i Sverige, men det känns i alla fall otryggt att tänka på att huset inte är "fäst" på något sätt.
 
Bob_the_builder
Svensk träinformation säger att syllen ska förankras med expanderande skruv i muren, c/c max 1200 mm. Men hur långt gånget är bygget? Är spånskivor fastskruvade på bjälklaget? Annars är det väl bara att skruva i syllen fastän det står väggar på bjälklaget?
 
Lycke skrev:
Tack för svaren. Känner ett oroligt pirr i magen ändå. Nu har jag bett vår kvalitetsansvarige att kolla på detta och han har lovat att återkomma om några dagar. Som jag sa till honom: Det är skillnad på om ett identiskt likadant hus hade placerats i en skogsdunge i Sörmland eller - som vårt - på en öppen äng i Halland, hundra meter från det blåsiga havet.

Jag har heller aldrig hört talas om hus som blåst bort här i Sverige, men det känns i alla fall otryggt att tänka på att huset inte är "fäst" på något sätt.
Lycka hur gick det med detta? *nyfiken forumletare*
 
Hej,

Vår grannes hus blåste iväg i höststormarna 1999, så det händer. Han hade precis rest väggarna, taket var på plats med takpannor liggandes i högar. Tyvärr var det helt öppet i dubbelgaraget och då kom vinden ...

Hela huset föll ihop och en av ytterväggarna hittade man 100m bort. Förövrigt tillsammans med ett antal älvsbyhus huskroppar.

Hans försäkring täckte det, men han fick betala en massa självrisk och extra byggkreditivränta. Senare fick dock byggaren stå för fiolerna, men det gick långtid med advokater etc.


 
[quote author=TLovskog Vår grannes hus blåste iväg i höststormarna 1999, så det händer.
[/quote]


Åja, detta har hänt förut o kommer att hända igen.
Det är inte alltid idylliskt att bo vid havet, här ute på Hönö kan kraften i vindarna vara enorma o har man då lagt sitt hus med vindfång mot havet o den värsta vinden så e det bara att be.... :-/
 
Jag skulle vilja kunna svara på detta, men vet inte riktigt vad jag ska skriva. KA och snickarna viftar mest bort mina farhågor med att "huset står stadigt" osv men faktum är att inget håller själva huset och grunden samman - inga såna där spännband av metall som finns på ritningen. Det värsta är väl inte HUSET utan ALTANEN som är rena rama vindfånget.

Jag ska tjata lite mera men nu har vi snart betalt allt och har inte så stora påtryckningsmedel längre...

Vilken fasa om taket blåser bort!
 
Vårt hus står löst på plintar. Det känns ju rätt ointressant att skruva fast det i dem.
Men jag är inte speciellt orolig.

Om du är orolig, fixa brottanvisningar på altanen. Bättre att den blåser bort än att den tar med sig hela huset.

Beräkning för sånt? Ingen aning....:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.