F
A Alexn72 skrev:
Min 6kw anläggning har 7 år med privat montering för 2 år sen... så 5 år kvar
Vad var totalbeloppet på din installation "inklusive allt" innan resp. efter stödet? Notera att stödet är reducerat till 20% så där tappar du en del direkt mot dagens läge.
 
F fsn skrev:
Vad var totalbeloppet på din installation "inklusive allt" innan resp. efter stödet? Notera att stödet är reducerat till 20% så där tappar du en del direkt mot dagens läge.

Om inte minnet sviker mig så runt 50k innan avdrag
 
F
A Alexn72 skrev:
Om inte minnet sviker mig så runt 50k innan avdrag
Då tror jag det till viss del sviker för räknar man bort växelriktare som blir MYCKET dyrare / kW för små system så är det knappt ett pris nån köper för idag även om man köper för rätt pris från tex Tyskland och då har panelpriserna ändå gått ner ordentligt / installerad W sen två år.
 
F fsn skrev:
Då tror jag det till viss del sviker för räknar man bort växelriktare som blir MYCKET dyrare / kW för små system så är det knappt ett pris nån köper för idag även om man köper för rätt pris från tex Tyskland och då har panelpriserna ändå gått ner ordentligt / installerad W sen två år.
61k för paneler. Fästmaterial. Inverterad. Sen tillkom 2k för inkoppling. Montaget i egen regi så runt 45k efter bidrag
 
  • Gilla
Effelito
  • Laddar…
Pratade med en f.d. kollega som varit elektriker och jobbat med solceller, han satte 5kW för sex år sedan och det sparade han in på ett par år. Men då var det nog inte så dyrt material :)
Har hur som helst har jag hittat några elektriker som installerar billigt om jag vill bygga något framöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.