Det var inte fel att passa på att dränera om när du ändå skulle bygga uterum. I efterhand kan jag tycka att du borde väntat en höst/vinter för att kontrollera funktionen av dräneringen innan du byggde uppe på. Ni är ju trots allt inte proffs på detta.

Men fel kan alla göra och jag hoppas det löser sig, fint uterum oavsett!
 
  • Gilla
Halil Yilmaz
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Det var inte fel att passa på att dränera om när du ändå skulle bygga uterum. I efterhand kan jag tycka att du borde väntat en höst/vinter för att kontrollera funktionen av dräneringen innan du byggde uppe på. Ni är ju trots allt inte proffs på detta.
Det va
Men fel kan alla göra och jag hoppas det löser sig, fint uterum oavsett!
Det va rätt att dränera , bara synd att det blev ett sådant totalfel med dränröret
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
L larsson r skrev:
Tyvär är det bara att göra om å göra rätt
Hur blir det då med nya altanen och uterummet
 
H Halil Yilmaz skrev:
Hur blir det då med nya altanen och uterummet
Bara riva ner å börja om
 
  • Gilla
tomson
  • Laddar…
L larsson r skrev:
Bara riva ner å börja om
Jag har startat denna diskussion för att få hjälp/tips om det finns något man kan göra utan att riva ner altan/uterum. Om det vore så enkelt så hade jag gjort detta utan att denna tråd.
 
H Halil Yilmaz skrev:
Jag har startat denna diskussion för att få hjälp/tips om det finns något man kan göra utan att riva ner altan/uterum. Om det vore så enkelt så hade jag gjort detta utan att denna tråd.
Går inte att få ordning på det utan att gräva upp igen
 

Bästa svaret

Så klart går det att få ordning på det utan att gräva upp.
Anlägg en ny brunn för regnvattnet med egen anslutning till dagvattnet.
Montera backventil på ledningen från dräneringsbrunnen så inte vattnet går baklänges från den överfulla dagvattenledningen.
Men först kolla så inte befintlig brunn och dagvattenledning är full med slam.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Du hade tur att du såg vattnet så tidigt!
Så att du förstod att din dränering inte var korrekt!
Felen du har gjort är inte några större problem att åtgärda

Felet du gjorde var att lägga nya dräneringen för högt och i nivå med tegelrören!

GoC har bra tips!
Gör en ny brunn och separera regnvattnet helt från dräneringen!
På den ledningen som går till gatan/dike sätter du en backventil så att vatten inte kan komma bakvägen från gatan!
Kolla ev slam i den gamla brunnen

Se till att torka ur väggen ordentligt med avfuktare!
Skaffa en hyfsad dränkbar pump med automatiskt nivågivare som du sätter i den gamla brunnen anslut pumpen och pumpa till den nya brunnen så har du skydd mot översvämmad dränering
 
  • Gilla
Halil Yilmaz och 1 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Du hade tur att du såg vattnet så tidigt!
Så att du förstod att din dränering inte var korrekt!
Felen du har gjort är inte några större problem att åtgärda

Felet du gjorde var att lägga nya dräneringen för högt och i nivå med tegelrören!

GoC har bra tips!
Gör en ny brunn och separera regnvattnet helt från dräneringen!
På den ledningen som går till gatan/dike sätter du en backventil så att vatten inte kan komma bakvägen från gatan!
Kolla ev slam i den gamla brunnen

Se till att torka ur väggen ordentligt med avfuktare!
Skaffa en hyfsad dränkbar pump med automatiskt nivågivare som du sätter i den gamla brunnen anslut pumpen och pumpa till den nya brunnen så har du skydd mot översvämmad dränering
Det är ungefär vad den firman som jag har anlitat kom med förslag, förutom att de säger man behöver inte sätta på en backventil om man separerar regn vatten och dränerings vatten med en ny pumpbrunn. Vet någon vad en sådan kalas kan kosta? De kommer snart med en offert till mig men det kan vara bra att veta vilket pris kan ligga en sådan åtgärd innan så man inte betalar överpris.
 
B byggarätt skrev:
Du hade tur att du såg vattnet så tidigt!
Så att du förstod att din dränering inte var korrekt!
Felen du har gjort är inte några större problem att åtgärda

Felet du gjorde var att lägga nya dräneringen för högt och i nivå med tegelrören!

GoC har bra tips!
Gör en ny brunn och separera regnvattnet helt från dräneringen!
På den ledningen som går till gatan/dike sätter du en backventil så att vatten inte kan komma bakvägen från gatan!
Kolla ev slam i den gamla brunnen

Se till att torka ur väggen ordentligt med avfuktare!
Skaffa en hyfsad dränkbar pump med automatiskt nivågivare som du sätter i den gamla brunnen anslut pumpen och pumpa till den nya brunnen så har du skydd mot översvämmad dränering
Röret kanske ligger något för högt men jag försökte anpassa den till befintliga tegelrören. Brunnen är rent och har ingen slam, avfuktaren jobbar för fullt i källaren.
 
Att åtgärda en helt fel lagd dränrör med massa hokus pokus ä omöjligt utan att gräva upp å göra om
 
L larsson r skrev:
Att åtgärda en helt fel lagd dränrör med massa hokus pokus ä omöjligt utan att gräva upp å göra om
Men det är ju inte dräneringen som är fellagd.
Snarar så verkar det som vatten trycks bakvägen ut i dräneringen från dräneringsbrunnen vid skyfall.
Blir väl inget bättre genom att sänka dräneringen, lika mycket vatten kommer oavsett att tryckas ut i dräneringen.
 
GoC GoC skrev:
Men det är ju inte dräneringen som är fellagd.
Snarar så verkar det som vatten trycks bakvägen ut i dräneringen från dräneringsbrunnen vid skyfall.
Blir väl inget bättre genom att sänka dräneringen, lika mycket vatten kommer oavsett att tryckas ut i dräneringen.
Kolla bilderna å läs texten en gång till, dom har inte använt någon macadam runt dränrören , hur ska man dränera grundvattnet utan det
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
L larsson r skrev:
Kolla bilderna å läs texten en gång till, dom har inte använt någon macadam runt dränrören , hur ska man dränera grundvattnet utan det
Ja men det är inte grundvatten som är problemet. Det har inte läckt in vatten tidigare, gamla dräneringen låg på samma nivå, och för den skull ganska vanligt på gamla kåkar.
Och du behöver för den skull inte singel runt dränledningen om man lägger Pordrän runt dräneringsröret, eller pordräns speciella Pordränkloss.
Din teori rör moderna konstruktioner med dränerande och kapillärbrytande skikt under plattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.