pacman42 pacman42 skrev:
I elektronik så skulle elektrolytkondensatorer helst förbjudas, men å andra sidan så är det ju oftast lätt att hitta felet då de har en fäbless för att explodera och lämna tydliga spår vart man skall börja felsökningen. Frågan är bara hur stora kondensatorerna (och kretskorten) skulle bli?
Dock - om man byter till dagens lyrar är dessa bättre än de 70- 70-talslytar man byter. Sedan kan man ju byta till tantal lite beroende på storlek. Stora filterlytar är väl svårt men typ 1uF går ju bra.

Ett värre otyg är ju när ic-kretsar eller mcu:er inte går att ersätter även om det är rätt ovanligt. Gamla mekaniska instrument typ vu-metrar har en tendens att falla isär.
 
@Anders_Nilsson, i de flesta fall så får man innehavaren av identiteten att utföra transaktionerna också, det är bara en liten del av bedrägerierna som handlar om att man tar över sessionen.

Och rörande fingeravtrycket, hur skall du lagra detta och hur skall detta verifieras med klienten? Det finns flera potentiella säkerhetsluckor runt detta om detta skall göras teknikneutralt. Dessutom så måste man standardisera hur fingeravtrycken lagras (det digitala avtrycket) och verifieras, idag är detta flera olika lokala lösningar. Detta skulle kräva en internationell standardisering (EU räcker iofs, det de lagstiftar måste ju följas i EU). Detta är inte en fråga för bankerna, utan en EU-fråga i så fall.

Det största problemet är fortfarande att folk är så godtrogna och verifierar med bankId när någon ringer till dem och ber dem göra det.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
A
A Anders_Nilsson skrev:
Om du upptäcker vad som hänt kan du inte stoppa bedragarna från att föra över dina pengar till en målvakt. Är du väl inne har du fulla rättigheter. Skulle systemet kräva att du skickar fingeravtryck från olika fingrar skulle det bli jobbigt för bedragarna.
Nä. Banken kräver ytterligare en verifiering för överföring till externa konton. Dessutom börjar bankerna använda QR kod vid inloggning. Den lär iaf vara rätt säker.

pacman42 pacman42 skrev:
Det största problemet är fortfarande att folk är så godtrogna och verifierar med bankId när någon ringer till dem och ber dem göra det.
Precis. Men så har det varit länge och gäller även enkla saker som att skicka lösenord via mail.
 
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
@Anders_Nilsson,

Det största problemet är fortfarande att folk är så godtrogna och verifierar med bankId när någon ringer till dem och ber dem göra det.
Så är det.
De flesta fallen som i alla fall kommit till känna är stort sett alla fallen att användare själva godkänt. Då hjälper ju inget om man är så korkad.

Ursäkta att jag tog i nu.

Finns många äldre som inte kan tekniken och även många yngre som inte kan teknik.
Många av dagens unga är vana att få allt färdiginstallerat plug and play.

Är nog här elektronikföretagens storkonsumenter är.

Mina barn t ex gnällde när Samsung smart tv tappade youtube mm.
Löste det genom att köpa en kinesisk androidbox och blir inte någon ny smarttv, då även dom blir dumma inom 5år.

Satte tom youtube till en 20år gammal crt tv alla i nästan chock "hur har du lyckats".....krävs ju bara en omvandlare box eller vad man vill kalla det.

Medans i det stora hela går folk bara köper en ny tv.
 
Redigerat:
Problemet med QR är när BankID inte kan läsa bilden ordentligt, vilket drabbade mig. BankID var den enda appen som tryckte ihop bilden i höjdledd och inte lyckades läsa koden.

Har ni någonsin försökt felanmäla något till BankID?
- Kontakta din bank
Kontaktade banken istället, de visade inget större intresse av att hjälpa till:
- Ta av telefonskalet
- Installera om mobilen
När inget av det hjälpte:
- Det måste vara fel på din telefon

Jag ringde en stund senare och pratade med någon annan, vi lyckades lösa det för stunden.
Denna person tyckte iaf att detta skulle kollas vidare på och skulle lägga in ett ärende hos BankID.
Kan ni gissa om jag hört något mer?

Kan tillägga att de verkat fixa buggen då jag numera kan använda QR-kod.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Så är det.
De flesta fallen som i alla fall kommit till känna är stort sett alla fallen att användare själva godkänt. Då hjälper ju inget om man är så korkad.

Ursäkta att jag tog i nu.

Finns många äldre som inte kan tekniken och även många yngre som inte kan teknik.
Många av dagens unga är vana att få allt färdiginstallerat plug and play.

Är nog här elektronikföretagens storkonsumenter är.
Ok, är det så illa är det ju bara ett uppvaknande som hjälper. Jag tänkte de där dom ringer 05.30 på morgonen innan första koppen kaffe och lurar av dig en inloggning.

Fingeravtryck finns ju i passet så jag ser inga tekniska problem med att lagra dom. Alternativt att bankid får uppgiften. Bara att du läser av tio fingrar när du besöker polisen för att få ut ditt bank id. Om nu polisen tar på sig uppgiften.
 
Fingeravtrycken måste fortfarande standardiseras. Idag är det telefonen som verifierar fingeravtrycket, inte någon app. Apparna godkänner OSets verifiering som säkerhetslösning. En orsak till att fingeravtryck som verifiering till BankID inte fungerar i rootade telefoner.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
kisumisu
A Anders_Nilsson skrev:
Ok, är det så illa är det ju bara ett uppvaknande som hjälper. Jag tänkte de där dom ringer 05.30 på morgonen innan första koppen kaffe och lurar av dig en inloggning.

Fingeravtryck finns ju i passet så jag ser inga tekniska problem med att lagra dom. Alternativt att bankid får uppgiften. Bara att du läser av tio fingrar när du besöker polisen för att få ut ditt bank id. Om nu polisen tar på sig uppgiften.
Visst men bedragarna blir ju också listigare höll faktist själv på gå på ett.
Väldigt dumt jag vet och handlar inte om bankid.

Fick sms från postnord. Hade precis dagen innan postat paket och då får jag ett sms "du har betalat för lite för din leverans av paket".
Detta sms kom från precis samma insändare som postnord, var inget som skilde åt i namnet eller så.

Tänkte att vad hänt nu och sedan kom jag på att jag har ju postat paketen i Finland och med finsk post dvs postnord hade inget med mina paket överhuvudtaget att göra.

Så visst man kan bli ställd och tom gå på saker. Nu gick ju inte jag på det för börjande fundera vad det är.

Men nu vet man ju till viss del att alla räkningar mm kommer via snigelpost.
Men det värsta är bluffakturor som tom indrivare (de som skickar betalningsanmärkning) tar seriöst.

Men kommer garanterat bli mer sådant när mer och mer går digitalt.
Ett brev kostar tack o lov skicka så bedragarna får väl inte tillräcklig lönsamhet.
 
Redigerat:
A Anders_Nilsson skrev:
Ok, är det så illa är det ju bara ett uppvaknande som hjälper. Jag tänkte de där dom ringer 05.30 på morgonen innan första koppen kaffe och lurar av dig en inloggning.

Fingeravtryck finns ju i passet så jag ser inga tekniska problem med att lagra dom. Alternativt att bankid får uppgiften. Bara att du läser av tio fingrar när du besöker polisen för att få ut ditt bank id. Om nu polisen tar på sig uppgiften.
Men alla skurkar då, som inte vill ha sina fingeravtryck lagrade hos polisen - Hur ska de kunna ha BankId ? ;)
 
Många pratar om att saker måste fasas ut p g a den "tekniska utvecklingen"
Men jag tror att vi för vissa mogna produkter nu nått ett läge där den utvecklingspotentialen faktiskt är marginell.
- Bromsar på barnvagnar från 2019 blir förmodligen inte livsfarliga 2020.
- Isoleringen i kylskåp kommer inte att bli dubbelt så bra till nästa år.
o s v
Dags att göra prylar som håller istället!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Har ni någonsin försökt felanmäla något till BankID?
Du pekar på en annan relevant aspekt på detta med livslängd - tillverkarnas attityd till sina kunder. Att döma av uppträdandet hos de flestas first line support vill de inte ha några kunder alls, förutom de som slänger och köper en ny då...
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
I elektronik så skulle elektrolytkondensatorer helst förbjudas,
Det går ju bevisligen att tillverka elektrolyter som håller. Man borde i så fall börja med att förbjuda elektrolyter som inte tål minst 105 grader.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
kisumisu
Bo.Siltberg 13th Marine skrev:
Du pekar på en annan relevant aspekt på detta med livslängd - tillverkarnas attityd till sina kunder. Att döma av uppträdandet hos de flestas first line support vill de inte ha några kunder alls, förutom de som slänger och köper en ny då...
Men det är just den attityden som borde ändras!

Problemet är väl kompetensen men även just attityden. Man riktigt hånar oss som inte jämt vill köpa nytt. Vi är hipsters, vi är snåljopar och allt annat möjligt!

Ungdomar protesterar för miljön och kör dit med sina moppebilar och bläddrar i sina nya mobiler....

Samma sak var det ju med glödlampor man är sådan miljöfiende om man inte har LED överallt. Sedan att ledlampan inte håller alltid måttet pratar man inte man stirrar bara blint på elförbrukningen!! Men det behöver vi kanske inte ta här då det finns redan en sådan tråd.

Postnord levererade post med cykel långt in på 90 talet eller kanske tom 2000 talet.
Idag körs det med bil. Blir väl billigare än att behöva anställa mer folk.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Men det är just den attityden som borde ändras!

Problemet är väl kompetensen men även just attityden. Man riktigt hånar oss som inte jämt vill köpa nytt. Vi är hipsters, vi är snåljopar och allt annat möjligt!

Ungdomar protesterar för miljön och kör dit med sina moppebilar och bläddrar i sina nya mobiler....

Samma sak var det ju med glödlampor man är sådan miljöfiende om man inte har LED överallt. Sedan att ledlampan inte håller alltid måttet pratar man inte man stirrar bara blint på elförbrukningen!! Men det behöver vi kanske inte ta här då det finns redan en sådan tråd.

Postnord levererade post med cykel långt in på 90 talet eller kanske tom 2000 talet.
Idag körs det med bil. Blir väl billigare än att behöva anställa mer folk.
Åtminstone i Göteborg hade dom elmoped I början av 10-talet.
 
useless useless skrev:
Det går ju bevisligen att tillverka elektrolyter som håller. Man borde i så fall börja med att förbjuda elektrolyter som inte tål minst 105 grader.
Idag går det väl också att köra större storlekar av plastkondensatorer plus att kondensatorer på utgången är mindre vanligt med komplementära utgångssteg. Och högfrekvens switchaggregat (jag vet, audioterna skriker) minskar behovet av stora filterkondingar.

Men visst är det mer känsla att meka med en gammal Tandberg från början av 70-talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.