ricebridge ricebridge skrev:
I Arbetarbladet idag kan man läsa om ett pensionärspar som trycker på den ömma punkten att de måste byta telefon vartannat år för att kunna betala sina räkningar. Apparna uppdateras så ofta och mycket att telefonerna snabbt blir obsoleta, trots att de i övrigt fungerar felfritt.
Just det äldre paret har inte råd att köpa nya telefoner ständigt och jämt — så hur ska de kunna sköta sin ekonomi?
Det är en fråga jag också ställer mig.
Min 5 år gamla Sony Z3 compact går alldeles utmärkt att köra bankid och bankens app på.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 1 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Min 5 år gamla Sony Z3 compact går alldeles utmärkt att köra bankid och bankens app på.
Och den är patchad för bl.a. bluetooth och wifi hålen?
 
P Paxman skrev:
Många dyra "premium"-grejer går också sönder...
Vad är dyra premium grejor
 
Erik_Hansson skrev:
Och den är patchad för bl.a. bluetooth och wifi hålen?
Troligen inte, men jag kan betala räkningarna med den fast den är mycket mer än två år gammal. Det var väl det som var frågan?
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Troligen inte, men jag kan betala räkningarna med den fast den är mycket mer än två år gammal. Det var väl det som var frågan?
Jo sant, men den är ändå en risk och det är ju en anledning till att banker mm inte gärna vill stödja äldre telefoner. (Sen är det ju såklart enklare och billigare för dem att underhålla en app enbart för få och aktuella modeller)
 
Varierar säkert från mobil till mobil.

Budgetmodellerna ligger ofta ett par Androidversioner efter senaste och får på sin höjd en uppdatering.

I fallet som diskuteras misstänker jag viss överdrift, för BankID stödjer ner till Android version 5.
Stora språng har väl varit från 1-2 till 3-4 och nu till 5. Android version fem är 5år gammal.
 
  • Gilla
Åkeson1
  • Laddar…
Är det för billigt så kan jag förstå att det går sönder. Samtidigt är det inte så mycket dyrare att tillverka bra saker.

Om man lägger på ca 20% på tillverkningspriset skulle vi ha saker som håller betydligt längre. Det innebär inte automatiskt att priset mot slutkund behöver öka med 20%.
Typ, att man köper det så kallade proffssortimentet. Tyvärr prissätts det inte baserat på tillverkningspriset ...

Led armaturer är ett typiskt exempel. No namn led chip kostar ca 2-3 SEK. Ett top notch led chip 5-7 sek i samma storlek. Så, istället för att betala ca 80-100 sek för en armatur med ett billigt chip så skulle en sådan lampa kosta mindre än 10 sek mer med ett kvalitetskontrollerat och testat chip av välkänt märke.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Jag läste om killen som hade en trasig skrivare.
Han ville reparera men alla butiker sa att det var billigare att köpa en ny.
Då han inte gav sig så kom han efter ett tag i kontakt med en som kände till problemet. Skrivaren hade ett nedräkningschip som stannade skrivaren när den kört ett bestämt antal kopior! En återställningsfil fick igång skrivaren igen.
Det vore intressant att veta märket , sådana tillverkare borde hängas ut i miljöns namn! Att saker är klena är en sak men att medvetet räkna ner...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Vad är dyra premium grejor
Vad är billigt skit?
 
R roffer skrev:
Det vore intressant att veta märket , sådana tillverkare borde hängas ut i miljöns namn! Att saker är klena är en sak men att medvetet räkna ner...
Det gäller nog de flesta märkena.

Just skrivare tillhör ju kategorin produkter som säljs så billigt att det ger låg eller obefintlig vinst för tillverkarna, men som kostar sjuka pengar att skaffa förbrukningsvarorna till. Eltandborstar är en annan sådan. Köp själva eltandborsten för 500 kr, men sen kostar borstarna 100 kr/st, och ska bytas var tredje månad! Att det sedan inte går att få tag i utbytesbatterier är också helt förkastligt. Båda dessa saker borde det lagstiftas emot.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
R roffer skrev:
Det vore intressant att veta märket , sådana tillverkare borde hängas ut i miljöns namn! Att saker är klena är en sak men att medvetet räkna ner...
Googla på 'nollställa bläckpatron' så får du se att det är flera tillverkare som har system som inte tillåter pitatpatroner och/eller påfyllda patroner.
 
  • Gilla
Åkeson1
  • Laddar…
hsd
M Mikasw skrev:
Inom ett område är USA exemplariskt, lemon law för bilar,
Repareras inte bilen i tid eller att man klagar på flera fel så blir återförsäljare tvungen att erbjuda återköp enligt lag.
Så är det i Sverige med
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Så är det i Sverige med
Kallas Konsumentköplagen. (y)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Varierar säkert från mobil till mobil.

Budgetmodellerna ligger ofta ett par Androidversioner efter senaste och får på sin höjd en uppdatering.

I fallet som diskuteras misstänker jag viss överdrift, för BankID stödjer ner till Android version 5.
Stora språng har väl varit från 1-2 till 3-4 och nu till 5. Android version fem är 5år gammal.
I det här fallet var det visst bankens app som krävde Android 7. Men skit samma, det visar ändå på behovet av reglering.
 
  • Gilla
Åkeson1
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Detta är verkligen ett reellt problem. Vartannat år är nog en överdrift, men även om det handlar om fem år så är det illa nog. Många äldre har ju svårt med nya grejer också, så ett nytt operativsystem i telefonen eller på datorn kan vara förödande. Här är dock Mac enastående iom att man alltid känner igen sig, även om det tillkommit många nya funktioner i den nya versionen.

Svärfar låter ofta snålheten bedra visheten så han envisas med PC. Han får alltid stora problem när det kommer uppdateringar av Windows och ringer mig. Jag som inte haft PC sen början av 00-talet är totalt vilse eftersom det är så mycket som förändrats i OS. Han borde följt rådet vi gav honom och skaffat en Mac istället, då hade han känt igen sig och kunnat få hjälp av alla runt honom som kör Apple-produkter de gånger han gått vilse.

När det gäller att app-stödet försvinner vet jag dock inte ifall ansvaret ligger på apputvecklaren eller på operativsystemutvecklaren.
Vet inte om jag helt håller med, visst har Apple något längre livstidscykler för sina "operativsystem" - de funkar helt enkelt längre, men å andra sidan så är de ganska fula med många saker. Tex har jag för mig det var Netflix som jag inte kunde hjälpa morsan installera på sin "padda", på nätet läste jag att det inte gick om man inte installerat den innan en viss uppdatering av iOS, paddan var för gammal för den iOS. MEN en väg runt var att installera netflix på samma konto på en nyare iOS, så den fanns "köpt" i iTunes, då gick den att installera på den gamla. Likaså verkar Apple krångla med minnet, om jag förstått rätt så har du en gammal enhet med lite minne så begränsar det de nya enheterna du köper map molnlagring. Kombinerat med att Apple-grejjor kostar 2-3 ggr mer för motsvarande HW i Win eller Android och många av Apples prylar är mycket ömtåligare än motsvarande konkurrenter så tycker jag de prisar ut sig mot iallafall pensionärer. Sen ser jag både pensionärer och skolbarn sitta med iPhones som kostar 8.000 och förstår inte riktigt hur det går till, men kanske är det de i arbetsför ålder som byter telefon 1 gång om året på jobbets bekostnad och ger den gamla luren till sina släktingar?

Jag tror att map elektronik så designas den inte rent HW-mässigt så ofta för att åldras i förtid, däremot sparar man nog in på mycket om man tror den klarar 5 års normal livslängd. Vad gäller mjukvara verkar det som sagt ofta som att man lägger in funktioner som förstör äldre HW eller skiter i att uppdatera OS för äldre HW. Visst kan det vara av lathet eller att man inte vill lägga resurser på det. Samsung verkar bara uppdatera sina flaggskepps-modeller mer än 1 år. Haft några billiga samsung-mobiler och de har blivit dumpade mycket tidigt - medan flaggskeppen hålls vid liv betydligt längre...

Jag har en Google Nexus/ASUS platta som var jättetrevlig när den kom men som i princip "brickades" när de uppdaterade den, när jag rootade den och installerade en ny Android version gick den använda igen - men detta var min första surfplatta så den är antik, men för tex Netflix funkar den fortfarande bra efter rootningen.
 
  • Gilla
Åkeson1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.