Robotgräsklippare på en gräsmatta nära en sjö i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På grönbete
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 1 till
  • Laddar…
Vad tjock och fin gräsmatta du har fått!
 
P Paulina123 skrev:
Vad tjock och fin gräsmatta du har fått!
Ja nu växer det som attan... tyvärr inte helt överallt dock, men det kanske ger sig hoppas jag...
 
P Paulina123 skrev:
Vad tjock och fin gräsmatta du har fått!
Hur har det gått för dig och din gräsmatta?

Det är ju lite fusk kanske från min sida, då den till viss del är sådd redan förra året, och att jag ju har kompletteringssått samma dag som du Paulina, även om min kompletteringssådd var på rätt stora områden... Men nu när "Nils" är ute och vandrar så hoppas jag att det kommer se lite mera jämt ut istället för en grön puckelpist...
 
rampante rampante skrev:
[bild]
På grönbete
Förresten - på denna bilden syns i framkant två rejäla ljusgröna tuvor med platta blad. Har en del såna i nya gräsmattan - vad är det för nåt och kommer det att ordna till sig när det blir regelbundet klippt eller vad tror ni?
 
rampante rampante skrev:
Hur har det gått för dig och din gräsmatta?

Det är ju lite fusk kanske från min sida, då den till viss del är sådd redan förra året, och att jag ju har kompletteringssått samma dag som du Paulina, även om min kompletteringssådd var på rätt stora områden... Men nu när "Nils" är ute och vandrar så hoppas jag att det kommer se lite mera jämt ut istället för en grön puckelpist...
P Paulina123 skrev:
Vad tjock och fin gräsmatta du har fått!
Det är mycket grönare nu men det är fortfarande stora kala fläckar. Jag testade att "skedmata" gräsmattan med lite YaraMila, precis som TotalControl skrev att han hade gjort. Idag spöregnade det så förhoppningsvis har det sjunkit ned rejält.

Aha, då behöver jag inte må lika dåligt över din tjocka fina gräsmatta:crysmile:
 
  • Gräsmatta med stora kala fläckar och sporadisk grästillväxt bredvid en grusväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
Skedmatade du bara där du har glesa fläckar eller överallt?
Jag har rätt mycket glesa partier oxå tyvärr
 
T
rampante rampante skrev:
Hur stora lass fick ni, och vad fick ni betala inkl transporten?
Idag fick jag räkningen för matjorden. 155 m³ á 10€ + moms, inkl. frakt. Så 20-21t kr är väl helt ok pris för den där mängden.
 
Jag skedmatade överallt, runt 5 kg gödsel. Tänker att man får avvakta ca 2 veckor och se om det ger något resultat.

Jag läste att man höstgödslar för att stärka gräset inför vintern. Är det snön eller kylan vi snackar om då? Snö kanske vi inte får förrän i november men kallt (2-5 plus) blir det nog redan om 3-4 veckor.
 
Vad menas egentligen med "skedmatning"? Det är ju ett lite konstigt uttryck kan jag tycka. Hursomhelst... får se hur det går med mina kala fläckar... Jag körde ut en skottkärra med förgrodda veckogamla frön igår på värsta fläckarna, och körde ut lite matfjord som dress och stödsådde på andra fläckar igår, söndag... Dax att börja räkna dagarna igen... +1 idag.
Gräsbevuxen strand med kala fläckar där förgrodda frön planterats, intill en insjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu såhär års med alla fuktiga nätter borde man inte behöva hålla på och vattna som en tok väl eller är det lika bra att köra en kvart per ställe under kvällen ändå?
 
Jag hade vattnat ändå, känns ju dumt om allt arbete blir i onödan pga för lite vatten. Nu var det ett tag sedan jag gick runt och kastade ut extra gödsel och jag måste säga att det gav effekt. Har ju haft ganska stora kala fläckar men dom har minskat betydligt.

Gick runt igår och kastade ut ca 5 kg gödsel till (1200 kvm). Både igår och idag har det spöregnat så förhoppningsvis sjunker det ner fort.

Någon som har ett bra tips på höstgödsel? Funderar på om det fungerar att ta promagma från YaraMila?
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
rampante rampante skrev:
Vad menas egentligen med "skedmatning"? Det är ju ett lite konstigt uttryck kan jag tycka.
”Spoon feeding” är en teknik som används en hel del i USA och som går ut på att gödsla sin nysådda gräsmatta med snabbverkande kvävegödning i små givor med täta intervaller.

Typiskt används urea eller ammoniumsulfat som är direkt tillgängligt för gräset, till skillnad från mer långsamverkande föreningar som kan ta veckor eller t o m månader att omvandlas till kväveföreningar som gräset kan ta upp.

Att man ger många små givor har att göra med att snabbverkande kväve som regel har högt saltindex och därför lätt kan ”bränna” det unga gräset samt att man vill ge gräset en jämn tillgång till kvävet.
 
Kan nämna att jag körde spoon feeding med YaraMila 21-4-7. Ja gav upp det efter 3 veckor då YaraMila har stora prillor och var svårt att få jämn spridning med så små givor. Även fast jag har en proffsspridare. Blev lite fläckigt.
Jag skulle rekommendera ett snabbverkande med minigranulat.
 
  • Gilla
hevi
  • Laddar…
Regnet vräker ner sen flera timmar tillbaka... bra för nysådden...
Men tempen gillar jag inte... mera värme tack
Digitala ikoner för hus och regndroppe med temperaturangivelser 10° och 50% fuktighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här västra stockholm va det 2.4C i morse.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.