Hej!

Jag ska bygga ett isolerat garage på 5,4 x 9,6m och vill gärna höra lite rekommendationer från er.

Utgrävningen är nu färdig och det kommer behöva fyllas upp med mycket massa då marken är i en sluttning. Utöver platta och 10-20cm makadam behövs säkerligen 1m utfyllnad, vad rekommenderar ni att fylla upp med?

Ett boloft med betongpannor i snözon 2 kommer byggas, vilka regel dimensioner i väggarna kommer jag behöva för att hålla uppe taket?

Fler frågor under byggets gång kommer troligen.
Jag kommer dokumentera hela bygget och lägga upp när det blir färdigt.
 
  • Gilla
MikaelKberg
  • Laddar…
Som fyllning kan du köra med 0-90 eller 0-150. Padda ordentligt så blir det superstabilt.
Eller kolla med bergtäkten vad de rekommenderar.
Förr använde men naturgrus.
Som reglar kör du 45x145.

//AA
 
  • Gilla
Fredrik_T
  • Laddar…
S saiter skrev:
Som fyllning kan du köra med 0-90 eller 0-150. Padda ordentligt så blir det superstabilt.
Eller kolla med bergtäkten vad de rekommenderar.
Förr använde men naturgrus.
Som reglar kör du 45x145.

//AA
Tack saiter! Låter rimligt det du skriver.
 
  • Gilla
Skärgårdssnickarn
  • Laddar…
Snart är det dags att bygga yttervägg på loftvåningen. Som det ser ut nu så är de yttersta takstolarna precis innan ytterväggen som bilden visar

Takstolarna på en pågående loftvåningskonstruktion nära ytterväggen, redo för vidare isolering och väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inga konstigheter här utan det är bara att fortsätta och regla upp från väggen nedan och upp med samma dimension som på väggarna.
Men med tanke på att de reglar jag använder på väggarna är 150x50mm vilket känns överdimensionerat för en vägg som bara ska hålla upp en liten bit tak funderar jag på om det finns bättre lösningar som inte är lika kraftig men kan ge mer utrymme för isolering.

En tanke var att använda 45x95 reglar längst ut så det blir ett mellanrum på 55mm mellan takstol och vägg för isolering.
Om ni förstår vad jag menar, har ni några ideér eller ska jag bara traditionellt bygga väggarna i samma storlek som resterande väggar.
 
  • Gilla
Setomidor och 1 till
  • Laddar…
bygg på samma sätt. Det är enklast och jag tror att energivinsten är minimal på såpass lite yta
 
Eller bygg med 45x95. Beror ju om du ska isolera. Isf. så kan du ju lägga nästa lager på tvären för mindre köldbryggor.

//AA
 
S saiter skrev:
Eller bygg med 45x95. Beror ju om du ska isolera. Isf. så kan du ju lägga nästa lager på tvären för mindre köldbryggor.

//AA
Tanken var att minska på köldbryggorna som du beskriver saiter.
Energivinsten är nog minimal som Mats säger.

Det tål att tänkas på i veckan.
 
En liten fråga angående konstruktionen på loftvåningen. De snedställda reglarna mellan takbalk och mellanbjälklag. Är de för att "hålla ihop" taket? Alltså att förhindra att takets vikt för att väggarna trycks utåt. Oftast har man ju en tvärliggande balk en bit upp som gör detta jobb men misstänker att det är detta dessa snedställda är till för?

Frågar för att jag en gång var och tittade på ett hus där man hade inrett vinden snyggt. Och för att få lite takhöjd helt sonika kapat dessa tvärsgående. Gick man ut och tittade såg man direkt att taket säckade i mitten och såg man från kortsidan hade väggarna börjat ge sig av utåt! :)
 
Tomture61
Dom snedställda reglarna hör till konstruktionen av takstolen , tas dom bort kan taket rasa ihop .
Innan man börjar att förändra bärande konstruktioner (väggar , tak) måste en ingenjörsfirma involveras för beräkning.
 
  • Gilla
Benny
  • Laddar…
Om du ska bo på loftet så är det bara att trycka i isolering.
Besparingen beror på hur du värmer, men bästa är ju att köpa mindre värme.
Har du byggt väggar av egensågat virke?

Vore najs att se fler bilder på ditt bygge.

//AA
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
En liten fråga angående konstruktionen på loftvåningen. De snedställda reglarna mellan takbalk och mellanbjälklag. Är de för att "hålla ihop" taket?
Regeln i kattvinden är där för att avståndet mellan golv och tak är långt då jag har förhöjda takstolar. Jag får mycket stöttning från reglarna i kattvinden vilket gör att jag inte behöver hanbjälken. Blir nog att jag bygger in belysningen i taket och då bygger jag till hanbjälkar iaf.

S saiter skrev:
Om du ska bo på loftet så är det bara att trycka i isolering.
Besparingen beror på hur du värmer, men bästa är ju att köpa mindre värme.
Har du byggt väggar av egensågat virke?

Vore najs att se fler bilder på ditt bygge.

//AA
Med tanke på isolerings biten är det väldigt bra men problemet är att jag måste regla upp två gånger, både för ytterväggen och inneväggen.

Japp det är egensågat :)

Jag kommer skapa en sida/blog med bilder och beskrivningar men för att du frågar ska jag plocka fram några :)
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
En bit av grävningen som är gjord med spade och skottkärra då jag återvände all jord på trädgården. Den vänstra stenhögen är en spräckt sten med snigeldynamit.
Grävd grop i trädgård med stenhög och spräckt sten, hus och ställning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blev en hel del och fylla upp (6 lastbilar med släp)
Grävningsarbete med grushögar, skottkärra och byggmaterial vid bostadsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Traditionellt utförande av platta (endast el dras)
Grundplatta med armering klar för vibrationsfri betonggjutning, grusunderlag, i en trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vibrationsfri betong på plats
Nyutgjuten betongplatta för byggprojekt med isolering och dräneringsrör längs kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rest väggar. Stenröset kommer troligen fyllas upp med sten och stockar som stödmur.
Byggplats med en delvis konstruerad trästomme för ett hus, grusgrund, spräckt sten och byggmaterial, i ett skogsområde vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd trästomme för hus på betongplatta med grus och verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takstolar på plats. 4 man och och nästan en arbetsdag krävdes för att få dem på plats
Nybyggd trästomme för hus på betongplatta, gräsmatta i förgrunden och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takpapp på plats.
Nybyggt tak med takpapp och orange linje, med ställning synlig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så läkt på det
Träkonstruktion av ett takstomme på en byggnad under uppbyggnad med synlig byggställning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är fokus på att göra färdigt taket så jag kan lämna tbx ställningen som syns på sista bilden i bakgrunden.

Tips till er som jobbar heltid och har byggnads planer, se till och vara lediga när ni bygger färdigt taket för det är väldigt stressande och tänka på taket samtidigt som man jobbar :sweat:
 
  • Gilla
Herrn123 och 6 till
  • Laddar…
Lite nyfiken, strävan i vänstra kattvinden går ju uppe/vänster -- nere/höger. Då kommer vikt på taken vilja dra isär diagonalen; om den i stället hade gått vänster/nere -- uppe/höger så skulle den tryckas ihop. I det senare fallet skulle bitarna naturligt låsa fast mot varandra. Några tankar?
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
A andwick skrev:
Lite nyfiken, strävan i vänstra kattvinden går ju uppe/vänster -- nere/höger. Då kommer vikt på taken vilja dra isär diagonalen; om den i stället hade gått vänster/nere -- uppe/höger så skulle den tryckas ihop. I det senare fallet skulle bitarna naturligt låsa fast mot varandra. Några tankar?
Vill till att spikplåtarna håller ihop grejorna ja.
 
A andwick skrev:
Lite nyfiken, strävan i vänstra kattvinden går ju uppe/vänster -- nere/höger. Då kommer vikt på taken vilja dra isär diagonalen; om den i stället hade gått vänster/nere -- uppe/höger så skulle den tryckas ihop. I det senare fallet skulle bitarna naturligt låsa fast mot varandra. Några tankar?
Takstolar för förhöjt väggliv konstrueras så.
Gissar det är många krafter som det ska tas hänsyn till. Bjälklaget ska bäras upp osv.

Mina takstolar ser likadana ut. (y)
 
  • Gilla
roYalSwe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.