Tip for a cheap, high quality and very effective tool to close the TKK/APK cable clamps. It leaves zero ugly marks compared to metal pliers. If you want to use a hammer at the end to additionally flatten, then take a standard soft-face hammer instead of a metal one. Hope this helps:

KNIPEX 98 62 02 and
KNIPEX 98 62 01


 
Redigerat:
Jobbar du åt Knipex?
 
  • Gilla
Hochiha och 1 till
  • Laddar…
No I don't. And I already regret just having been of good intentions to simply share something which works well for me - seeing some of the replies also in the other parallel thread ("Hur snyggast klämma ihop APK-klammer?") I shared this, too. Just forget it, if you don't like it.
 
Redigerat:
Ok. Man blir lite misstänksam när de enda inläggen någon har skrivit är för att lyfta fram en specifik produkt.

Dom där plasttängerna var ju faktiskt inte så dyra som den typen av specialverktyg brukar vara... Jag kanske skulle beställa hem den där kombitången och prova.
 
Sure, I understand. However, these are simply the 2 pliers I have myself. Maybe there are others from other brands.
 
5
Det där är ju tänger för AMS :)
Dvs helt i plast
 
Bra klamring för att var nybörjare, ska jag vara väldigt petig så är klammer avstånden i böjen inte lika stora.
Ser ut som det skiljer ca 10 mm.
Ska det vara proffsigt gjort ska dessa bara skilja på max 3 mm.
Man ser skillnaden direkt.
Men inget att anmärka på för att vara första gången
 
  • Gilla
Mr.fluff
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Ska det vara proffsigt gjort ska dessa bara skilja på max 3 mm.
Man ser skillnaden direkt.
Du borde nog också titulera dig Besserwisser. ;)
 
  • Haha
50procent och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du borde nog också titulera dig Besserwisser. ;)
Men Alfredo Du vet ju att det heter Messerschmitt.. :cool:
Är så van att påpeka för eleverna att klammeravstånd som skiljer 4-5 mm när de sitter nära varandra syns och skämmer så otroligt mycket ;)
Men som sgt var, med lite träning så kommer det att bli bra (y)
 
  • Gilla
Resistor och 1 till
  • Laddar…
Det är viktigt att klammerna kommer från samma ftillverkningsbatch så man inte får nyansskillnader.
 
Man måste ändå förborra socklara för APK så då kan man lika gärna använda borrmallen i stålplåt som man tillverkat.

Vad gäller färgskillnader rekommenderar jag att man alltid själv målar om alla klammer innan användning med en färg som håller nyansen över tiden. Använd en gammal hushålksugn för att baka färgen.

Sedan för att det skall bli snyggt bör man sätta alla klammer i fräsbordet och se till att det u-formade klamman håller rätt bredd.
 
  • Haha
  • Gilla
Hochiha och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
U Uffe A skrev:
Bra klamring för att var nybörjare, ska jag vara väldigt petig så är klammer avstånden i böjen inte lika stora.
Ser ut som det skiljer ca 10 mm.
Ska det vara proffsigt gjort ska dessa bara skilja på max 3 mm.
Man ser skillnaden direkt.
Men inget att anmärka på för att vara första gången
Glöm nu inte att Uffe A utbildar blivande elektriker så därför är det en bra approach att vid utbildning pränta in att varje mm räknas. Börjar man i den änden så blir det inte några cm "fel" senare när hen kommer ut i arbetslivet, :)

Och till syvende og sidst så handlar det förstås om att alla har inte öga och känsla för sånt här, de ser inte att resultatet blir tokigt, då är det bättre att de får veta att klamret ska sitta 45 ± 5 mm från hörnet, då blir det inte plötsligt 9 cm.
 
  • Gilla
Müssli och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nu får du titta bort, Uffe A, ty annars kommer du nog kräkas lite i munnen.

Jag var hos en kund, skulle göra lite mer, varit där förut.
Såg denna, som jag faktiskt är skyldig till.
Det blev typ för trångt för två klammer och för brett för ett sista, så jag fuskade tydligen. :oops:

Nä, det stack lite i ögonen nu när jag såg det. Kunden tyckte dock att det var helt okej även fast jag visade på det...
Ojämnt monterad vit elektrisk kabel med klammer längs en trävägg, där klamringen verkar felplacerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
50procent och 2 till
  • Laddar…
Det är typ sådant som ger hantverkare dåligt ryckte ;)
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är typ sådant som ger hantverkare dåligt ryckte ;)
Förespråkar du spöstraff eller är det tjära och fjäder som gäller i detta fall? :p:rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.