Vi målade med nordsjös oljefärg, NCS S 2010G20Y är färgkoden.
 
  • Gilla
tobben87
  • Laddar…
Pust, stånk och stön. Mycket jobb att göra och på kvällarna springer tiden iväg fort. Till helgen ska vi på bröllop så då blir det inget gjort. Nu i veckan så har jag spikat råspont och skruvat gips på en sida av väggarna. Även påbörjat plast och gles på plan 2. Det är dock inte riktigt färdigt ännu så det får jag göra klart nästa vecka. Allt går enligt planeringen annars. Inomhusbyggarbetsplats med råspontklädda väggar, gipsplattor och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvfärdig korridor med oskruvade gipsskivor och nyspikad råspont vid en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med spikade gipsskivor på ena sidan av en ofärdig vägg i ett rum under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående renoveringsarbete i ett rum med oavslutad gipsvägg, fönster, och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplats med isoleringsplast i taket, en stege och råspont på golvet i ett ofärdigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Omfattande byggarbetsplats med oskivade väggar och takstolar, byggmaterial och verktyg utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa vecka ska el och vatten dras fram i väggarna plus att andra sidan ska spikas igen.
 
  • Gilla
boschkenta och 13 till
  • Laddar…
Do jobbar på extra tid och är ändå snabbare än de flesta ;)
 
  • Gilla
Fisk3n och 1 till
  • Laddar…
Ja, verkligen ett sjukt tempo du har! Har du byggt många hus innan? Känns som att du vet precis vad du ska göra och inte behöver stå o fundera så mycket.... som en annan hade gjort! :crysmile:
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Do jobbar på extra tid och är ändå snabbare än de flesta ;)
Ja det går framåt hela tiden :)
 
C crazytok skrev:
Ja, verkligen ett sjukt tempo du har! Har du byggt många hus innan? Känns som att du vet precis vad du ska göra och inte behöver stå o fundera så mycket.... som en annan hade gjort! :crysmile:
Tack :) har byggt endel lägenhetshus på jobbet, men detta är det första bostadshuset jag bygger. Men man har varit med om rätt många olika projekt vid det här laget. Känner mig väldigt bekväm med snickeriet och börjar bli sugen på lite nya utmaningar i livet!
 
  • Gilla
Mlindahl och 2 till
  • Laddar…
Du får börja bygga fler bostadshus som ditt eget när du är klar och sälja ;)
 
  • Gilla
Fisk3n och 1 till
  • Laddar…
Sjukt snyggt blir det!

Älskar din Pippi Långstrump-inställning: Det har jag aldrig provat tidigare så det kan jag säkert!
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Joachim Johansson Joachim Johansson skrev:
Sjukt snyggt blir det!

Älskar din Pippi Långstrump-inställning: Det har jag aldrig provat tidigare så det kan jag säkert!
Tack. :)
Ja man ska ge sig fan på att man klarar det, annars går det aldrig!
 
  • Gilla
Fredric L
  • Laddar…
Förra helgen var vi på bröllop hela helgen och denna helgen var det fest igår, så arbetet har blivit lidande tyvärr. Elektrikern och rörmokaren har varit här och gjort sitt. Även Brunnsborrnaren har borrat ett vattenhål och ett energihål åt oss. Själv har jag börjat dubbla väggarna. Lite smått bakfull idag så det gick bara på halvfart. Det blev inga jättespännande bilder denna uppdatering heller tyvärr. Men jag har några bilder jag kan bjuda på.

Elcentral och mediacentral.
Nyinstallerad elcentral och mediacentral på en nyligen uppsatt råspontvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nydubblade väggsektioner med råspont och installationsrör för el i ett hus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dubbling påbörjad, nästan all råspont är uppe! Kan starkt rekommendera 17mm råspont istället för osv/plywood bakom gips. Väldigt enkelt att hantera när man är själv, går bra att såga 3st åt gången på kapen. Dock så tar det lite längre tid att montera än skivor.
Inredning under konstruktion med råspontsklädda väggar och synliga reglar, halvfärdigt dubblingsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående installation av el i renoverat rum med synlig elcentral och ny råspontklädd vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


25 gipsskivor kvar att montera på plan 1. Det fixar jag i veckan.
En hög med gipsskivor står på ett arbetsbord i ett ofärdigt rum med synliga rör och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inga roliga bilder tyvärr, men det går framåt! Helgerna framöver är fria från fester och annat roligt, så nu kommer jag att kunna lägga mera tid på huset!
 
  • Gilla
boschkenta och 16 till
  • Laddar…
I veckan dubblades väggarna! Fantastiskt kul att se hur rummen blir. Kul att bara gå från rum till och fantisera om hur det kommer bli när det är färdigt.

Tog inte så många bilder när jag dubblade, men här kommer 2.
Inredda väggar med synliga träreglar och eluttag, öppen dörrövergång och elcentral med kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusvy av en nybyggd struktur med nyligen dubblade träväggar och sladdar på betonggolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter slipade jag alla ytterväggar med Betongslipen. Jag slipade bort de värsta ojämnheterna så att de blir lättare att bredspackla dom. Sliparbetet är ett jävla skitjobb. Hörselskydd, andningsmask, en högljudd dammsugare och en Betongslip. Usch. Men nu är det gjort i alla fall. Nästa vecka ska det börjas spackla enligt tidsplanen så den håller vi någorlunda. Vi släpar lite med några små grejer på plan 2 och garaget.

Ytterväggarna blev rätt snygga efter jag slipade till dom. I rätt hus hade de nog passat in fint.

Vardagsrum
Ett oinrett rum med betongväggar och tak efter slipning, arbetsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hallen
Rum under renovering med nyslipade betongväggar, stängd vit dörr och öppna fönster mot natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Groventren
Oslipade betongväggar i ett rum med dubblade väggar, dörr och fönster före spackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badrummet
Oslipade väggar och fönster i ett pågående renoveringsprojekt, synlig damm och byggmaterial utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sovrummet
Slipade betongväggar och fönster i rum under renovation, redo för spackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även Brunnsborrnaren har gjort sitt. En vatten brunn och en energibrunn är borrad och slang indragen i garaget. Den svarta slangen till höger är kulverten in i huset. Nyrenoverat rum med oslipat betonggolv och vägggenomföringar för brunnsborrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa vecka ska det spacklas för glatta livet. Har aldrig bredspackla förut, men man lär sig nog efter några hinkar! Ska även försöka fixa till de jobben jag ligger efter med!
 
  • Gilla
boschkenta och 10 till
  • Laddar…
Rikttigt roligt att följa dig på er resa till färdigt hus.

Umgås med familjen också ;)
 
Z Zezoz skrev:
Rikttigt roligt att följa dig på er resa till färdigt hus.

Umgås med familjen också ;)
Kul att du gillar det! Tyvärr blir familjetiden lidande när man bygger hus själv. Sambon och dottern är med ute på bygget ibland men tyvärr blir det alldeles för lite familjetid!
 
Nu spacklas det för fulla muggar i kåken. Min far har hjälpt till med att spackla gips väggarna. En kompis var förbi och hjälpte till med spacklingen idag med, så nu är allt spacklat minst en gång. Vissa väggar har vi börjat med andra spacklingen.

Att bredspackla tak för en som knappt har spacklat förut var inte det lättaste. Mycket spackel som trillar på backen och på mig själv. Men efter några timmar börjar man få kläm på det och hittar sin egna teknik. Jag har pratat med några målare om lite tips och Trix, men alla sade att de gäller att prova sig fram och göra det på det sättet man själv vill. Nu efter jag har spacklat alla tak en gång så tycker jag att det går rätt bra. Bredspacklade lite betongvägg idag och det var mycket enklare än tak.

Min tanke är att taket ska spacklas 2 gånger, sen slipas. Därefter målar jag taken för att sedan bättra på de ställen som behövs.

Ytterväggarna ska spacklas 2 gånger dom med, sedan blir den en målarfilt på dom och sedan målas.

Skarvarna mellan betongväggarna lagades igen med gipsbruk.
Hörn av ett rum med väggar delvis spacklade, synliga gipsskarvar och ojämn väggyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ytterväggar och tak efter 1 spackling.
Renoveringsrum med spacklade väggar, fönster, verktyg och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ospacklad renoveringslokal med gipsväggar, verktygsbord och fönster utsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gipsväggar spacklas som vanligt.
Gipsvägg med påbörjade spackelarbeten och en arbetspall i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I hallen, köket och vardagsrummet blir det någon ljusbeige färg. Taken blir vita och även snickerierna blir vita (05-02y). Köket däremot tänkte vi måla i någon grön kulör. Vi har hämtat lite färgprover och försöker matcha ihop något snyggt!
Hand som håller ett grönt färgprov vid andra färgprover på ett bord under val av kulör för köksrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
erkka och 3 till
  • Laddar…
Denna veckas uppdatering kommer inte med så mycket. Vi har sålt vårat gamla hus och denna helgen har spenderats med att tömma det gamla huset på möbler och flyttlådor. Just nu har vi flyttat in hos min sambos föräldrar där vi ska bo tills det nya huset är färdigt. Ska bli skönt att kunna lägga all den lediga tiden på det nya huset nu när vi snart är av med det gamla. Trodde aldrig det skulle gå åt så mycket tid och energi att sälja ett hus som det faktiskt gör.

Hur som helst så spacklas det så mycket som det hinns med. Alla taken är nu färdiga och kan börja målas. Gipsväggarna är till 2/3 klara och ytterväggarna är nästan helt klara. Nu till veckan som kommer så blir all spackling klar. Jävligt skönt då det ej är min favoritsyssla!

Svärfar var förbi en kväll och hjälpte till, så två tak är målade 1 vända. Ska gå över taken när dom är målade en gång och bättra på spacklingen där jag har missat. Mycket lättare att se defekter när det är målat.
Renoveringsprojekt med nygipsad och spacklad takyta samt oputsade väggar i ett rum under bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fantastiskt fint väder i helgen så jag avbröt arbetet en stund och njöt av utsikten på baksidan för en stund. Tänk när man kan sitta här och allt arbete är färdigt :) Person som tar en paus utomhus med vy över ett tomt landskap med ett vitt bord i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Goelette och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.