Hej

Jag har, i vår förening, tagit på mig att byta en trasig vipp-strömbrytare på vinden mot en ny med rörelsevakt.

Har gjort detta tidigare men denna gången blev jag osäker.

Befintlig koppling ses på bifogad bild(er) och den dimmer jag köpt är en Schneider 2300w (se bild för koppling)

Jag vet att den behöver en nolla och jag utgick, kanske felaktigt från att de båda blåa var nolledare, brun fas och vit tändledare. I trapphuset finns en trapphusautomat, dvs vid tryck tänds belysningen en förbestämd tid.

Alltså, finns det någon som vet om jag givet dessa förutsättningar kan koppla in en rörelsevakt i stället för befintlig vippbrytare.

Hoppas på hjälp, annars får jag nog kasta in handduken och ringa en elektriker...

Tack på förhand
 
  • Strömbrytare med öppen dosa som exponerar blåa, bruna och vita kablar och elanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen eldosa med vipp-strömbrytare och trådar i olika färger på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en öppnad vippströmbrytare med synliga ledningar och kontaktpunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schneider dimmer 2300w bakifrån med anvisningar för koppling av ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Griffeltavlan
Det ser ut som båda blå går in på L som är fasen. Då har du ingen nolla framdragen. Vit o brun är tändtrådarna. Så det finns ingen nolla framdragen om det inte går en i dosan då?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ja, en nolla måste fiskas fram. Gäller att få tag på rätt nolla, den som hör till denna belysningsgrupp. Bör bara enklast att försöka följa en av tändtrådarna och lokalisera nästa dosa som matar strömbrytaren med fas och nolla. Där bör en nolla finnas. Det kan vara enkelt eller besvärligt att dra i en FK till i de befintliga rören. Dessutom ska den inte vara blå utan ha en tändtrådsfärg som t.ex orange. De blå måste kopplas om så att de blir en nolla istället. Det innebär att du har en brun och vit fasledare som är lite udda, men vi vet egentligen ingenting här så blå kan vara fas också.... Ännu mer märkligt är att fasledaren (brun/vit) är skarvad på strömbrytaren men jag tolkar dig som att det finns inga fler ledare i dosan? Vart går en ensam fasledare vidare till? Lite att luska i. Allt detta arbete är behörighetskrävande.
 
  • Gilla
Griffeltavlan
  • Laddar…
T Tkkr skrev:
Hej

Jag har, i vår förening, tagit på mig att byta en trasig vipp-strömbrytare på vinden mot en ny med rörelsevakt.

Har gjort detta tidigare men denna gången blev jag osäker.

Befintlig koppling ses på bifogad bild(er) och den dimmer jag köpt är en Schneider 2300w (se bild för koppling)

Jag vet att den behöver en nolla och jag utgick, kanske felaktigt från att de båda blåa var nolledare, brun fas och vit tändledare. I trapphuset finns en trapphusautomat, dvs vid tryck tänds belysningen en förbestämd tid.

Alltså, finns det någon som vet om jag givet dessa förutsättningar kan koppla in en rörelsevakt i stället för befintlig vippbrytare.

Hoppas på hjälp, annars får jag nog kasta in handduken och ringa en elektriker...

Tack på förhand
Ska du byta en impulsbrytare mot en rörelsevakt och ha kvar trappautomaten? Det blir lite kaka på kaka.
Sen skriver du att du köpt en dimmer...
Jag undrar även vad det är som sitter i hålet för nollan, en kabel som gått av i anslutningshålet?

Jag tycker att du ska kasta in handduken och ringa en elektriker..
 
  • Gilla
Tkkr och 3 till
  • Laddar…
Jag håller med Härryda2015 att du bör kasta in handduken och ta hjälp. Nolla har du nog redan där pga trappautomaten lagd som treledarkoppling men ingen fas. Och med vakten du har finns ingen ren reläkontakt heller som skulle underlättat.

Så labba inte i detta fallet särskilt när det inte är åt dig själv.
 
  • Gilla
Griffeltavlan och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
T Tkkr skrev:
Jag vet att den behöver en nolla och jag utgick, kanske felaktigt från att de båda blåa var nolledare, brun fas och vit tändledare.
Redan här gör du "dödsynden" att börja gissa, dessutom gissar du tokfel, inget av dina gissningar stämmer.
Dessutom är det då bevisat att du inte är lämpad för detta uppdrag med din nuvarande kunskapsnivå.

Jag ser att det sitter en impulsfjäder, och du skriver också om en trappautomat, då ligger det nära till hands att det är en av de olika varianterna av trappautomatkopplingarna vi har framför oss.
Det finns sådana kopplingar där nolla saknas, endast fas finns, eller tvärtom, fas saknas, endast nolla, fram till strömbrytaren.
Så hur du än har tänkt att göra så saknas det minst en ledare.
Sen kommer nästa fundering, hur ska du få rörelsevakten att ge "rätt signal" till trappautomaten. Här är jag själv högst osäker på hur man kan göra.
Det finna många olika trappautomater på marknaden, det är inte helt ovanligt att de har inbyggd extra funktionalitet som ger en annan funktion ifall man trycker flera ggr i rad eller trycker in lång tid på ljusknappen.


Ursäkta att jag lät hård i mina första meningar, jag är inte alls så upprörd som det kan verkat ;), ... tog i lite för hårt ...
 
Mikael_L
Jag skulle tro att ni har någon av dessa kopplingar.
Men jag tror det finns varianter även på dessa.



Och nytillkommen medlem ser jag.

Så välkommen till vår forumgemenskap då! (y) :)

edit:
Hehe, nej en gammal trogen medlem ... Grattis till första inlägget! :love: :cool:
 
Stort tack för välkomnade och era utförliga svar...lutar ändå åt att koppla () in en elektriker.

Men kanske ett försök till!

Tack igen!!!
 
Mikael_L
Varför inte bara byta den trasiga brytaren?

Vad är ni ute efter för funktionalitet? Att ljuset tänds automatiskt ifall man har händerna fulla, eller ljuset på längre tid eller att slippa att bli överraskad att det plötsligt släcks?
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Ska du byta en impulsbrytare mot en rörelsevakt och ha kvar trappautomaten? Det blir lite kaka på kaka.
Sen skriver du att du köpt en dimmer...
Jag undrar även vad det är som sitter i hålet för nollan, en kabel som gått av i anslutningshålet?

Jag tycker att du ska kasta in handduken och ringa en elektriker..
Tack för ditt svar.

Enig i din analys, jag kallar in ett proffs men (mina många egna högskolepoäng inom ellära hjälper mig inte här)

Men kaka på kaka blir det inte. Rörelsevakten ska ju skapa belysning även om den som kommer till högsta våningsplanet inte kan trycka på ljusknappen...så det blir ökad trivsel!

Tack igen
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför inte bara byta den trasiga brytaren?

Vad är ni ute efter för funktionalitet? Att ljuset tänds automatiskt ifall man har händerna fulla, eller ljuset på längre tid eller att slippa att bli överraskad att det plötsligt släcks?
Att ljuset tänds automatiskt

Mvh
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Redan här gör du "dödsynden" att börja gissa, dessutom gissar du tokfel, inget av dina gissningar stämmer.
Dessutom är det då bevisat att du inte är lämpad för detta uppdrag med din nuvarande kunskapsnivå.

Jag ser att det sitter en impulsfjäder, och du skriver också om en trappautomat, då ligger det nära till hands att det är en av de olika varianterna av trappautomatkopplingarna vi har framför oss.
Det finns sådana kopplingar där nolla saknas, endast fas finns, eller tvärtom, fas saknas, endast nolla, fram till strömbrytaren.
Så hur du än har tänkt att göra så saknas det minst en ledare.
Sen kommer nästa fundering, hur ska du få rörelsevakten att ge "rätt signal" till trappautomaten. Här är jag själv högst osäker på hur man kan göra.
Det finna många olika trappautomater på marknaden, det är inte helt ovanligt att de har inbyggd extra funktionalitet som ger en annan funktion ifall man trycker flera ggr i rad eller trycker in lång tid på ljusknappen.


Ursäkta att jag lät hård i mina första meningar, jag är inte alls så upprörd som det kan verkat ;), ... tog i lite för hårt ...
Hehe men du har helt rätt!!
 
Mikael_L
Men om du hittar ett annat ställe där "alla ledare finns", jag menar alltså där det finns en matningspunkt, så skulle du kanske kunna koppla in rörelsevakten där som sen får dra igång en eller två lampor, dvs ett system helt oberoende av det befintliga.

Det kanske också kan gå att låta rörelsevakten arbeta parallellt med trappautomaten, dvs den tänder samma lampor, men trappautomaten aktiveras ej. Då måste inkopplingen troligast ske någon annanstans än i dosan för tryckknappen, eller åtminstone måste det dras lite nya ledare.

Jag kan nog också säga som så att du måste hitta en lite mer kunnig och klurig elektriker. Majoriteten fixar nog inte en kombinationslösning.
 
Jag tolkade det som att denna strömbrytare ligger utanför trappljusautomatiken, det är ju på vinden. Men färgerna kan ju få en förklaring om det ingår i trappljuset...
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kan nog också säga som så att du måste hitta en lite mer kunnig och klurig elektriker. Majoriteten fixar nog inte en kombinationslösning.
Lite skrämnande om det är så. Men du har ju insyn, stickprov direkt in i den typen jobb och de som verkar där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.