Hallå!

Jag är lycklig ägare till en Automower 315X sedan några veckor. Den imponerar stort med sitt sätt att hantera min tomt med sluttningar och hinder. Är van vid en Tianchen som vi fick jaga när den gav sig iväg på upptäcktsfärd utanför tomten. Min tomt är U-formad och jag har laddstationen placerad vid garaget i ena änden av "U"-et. Den klipper som den ska men jag tycker att den klipper för sällan på den bortre delen av tomten. Jag har lagt en guide dit då det är en passage som den måste igenom. Den ska ju med GPS-funktionaliteten lära sig min tomt och klippa mer där det behövs. Jag körde från början igång den utan guide som jag senare lade till för att underlätta för den att hitta till det bortre området. Det är svårt att veta om den och när den är där men jag tittar på gräsets klippkvalitet samt har koll på den i Connect.

Mina frågor:
Kan den ha lärt sig klippområdet fel eftersom jag utökat den successivt och även lagt till en guide? Den följer guiden ibland men släpper den halvvägs.
Är den så smart att den modifierar sin karta och lär om när jag ändrar?
Kan jag återställa den så att den lär om min trädgård?
Har någon fått tag i programmet som kan se kartan?

Mvh
Tony Bruzell
Linköping
 
På min 330x kan jag återställa gps-kartan så den gör en ny och vad jag fått höra från min ÅF är det bra att göra det om man ändrar i trädgården.
Borde vara samma på 315x.
 
Hur gör du det? Vilken meny?
 
Kommer inte ihåg på rak arm men testa om det är i servicemenyn, håll in 7 & 9 när du är i huvudmenyn så får du ett nytt alternativ.
 
Fick fram menyn och hittade där massor med olika värden och tester. Det gick att kalibrera guiden men då kör klipparen bara fram och tillbaka framför laddstationen. Det fanns dock ingen funktion där jag kan nolla kartan. Lyfte över den till det oklippta området och lät den klippa där så får jag se om den lär sig. Den har inga problem att hitta tillbaka till laddstationen därifrån.

Här är två bilder på klippt och oklippt yta. Svårt att se på bild dock.
Klippt: En gräsmatta med områden av klippt och oklippt gräs under ett träd bredvid en blå trädgårdspool och uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oklippt: Gräsmatta med skillnad i gräshöjd, klippt närmare trädet övergår till högre gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Olleshus
  • Laddar…
Ser att tråden är lite gammal, men kanske någon vänlig själ svarar?

- Står nu i begrepp att köpa en robotklippare, och funderar mellan Husqvarna 315 och 315x - kan inte riktigt förstå vari skillnaden ligger, och i hur man sedan kan använda de finesser som 315x har?
Ser ju att den har en inbyggd GPS, men hur kan jag då bäst använda den GPS:en i min trädgård?
Således - vad kan man göra med en 315x, som inte 315 kan göra - och som kan motivera prisskillnaden?
 
T tommyb skrev:
Ser att tråden är lite gammal, men kanske någon vänlig själ svarar?

- Står nu i begrepp att köpa en robotklippare, och funderar mellan Husqvarna 315 och 315x - kan inte riktigt förstå vari skillnaden ligger, och i hur man sedan kan använda de finesser som 315x har?
Ser ju att den har en inbyggd GPS, men hur kan jag då bäst använda den GPS:en i min trädgård?
Således - vad kan man göra med en 315x, som inte 315 kan göra - och som kan motivera prisskillnaden?
Med GPS:en så bygger klipparen upp en "bild" av din tomt och kan då säkerställa att klippning sker över hela ytan.
Utan GPS så sker klippningen mer slumpmässigt, och har du då en stor komplicerad tomt med ytterområde eller smala korridorer kan det hända att vissa område ej blir klippta i önskad omfattning.

Notera att GPS-modulen ej används för själva klippningsstyrningen, där används fortfarande begränsningstråden och krocksensorer.
 
Ok - jag förstår
Är just GPS:en den enda skillnaden mellan 315 0ch 315x?
 
T tommyb skrev:
Ok - jag förstår
Är just GPS:en den enda skillnaden mellan 315 0ch 315x?
Vad jag kan se så har 315x även Automower Connect som gör att du via app kan styra din klippare på distans.
Modell 315 kör kommunikation enbart via Bluetooth, och då måste du befinna dig i direkt närhet av klipparen.

Du får även "belysning" i form av framlampor på 315X
 
Tack för info!
 
Hur gick det för dig upplever att min 315x missar en del av tomten. Min tomt är i L form men den går väldigt sällan till den ena änden
 
grymmeoffe grymmeoffe skrev:
Hur gick det för dig upplever att min 315x missar en del av tomten. Min tomt är i L form men den går väldigt sällan till den ena änden
Jag har läst på forumet att en del stänger av GPS:en och ställer in fjärrpunkter på guiden manuellt istället, för att det helt enkelt funkar bättre.
Använder man sig av GPS:en så ska det tydligen ta ett tag innan den har lärt sig var den ska klippa.

Hur länge har du haft den?
 
3veckor
 
grymmeoffe grymmeoffe skrev:
3veckor
Det borde vara tillräckligt länge, av vad jag har läst.

Grattis till en bra köp för övrigt! Måste vara som natt och dag mot din gamla Lyfco :)
 
På en del sätt men trodde att en maskin som ska klara 1600m2 tomt skulle hålla undan en gräsmatta på 900m2 bättre.. ångrar att jag inte tog en 430x
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.