M MacBook skrev:
Hej,

Vi har ett utrymme under trappan som vi tänker oss bygga ett inglasat vinrum utav. En tanke har varit att använda kylan från bergvärmepumpen som står vägg i vägg och är lite nyfiken om någon gjort något liknande och/eller om det finns några bra tankar/idéer!?

Även kring vad vi bör isolera rummet med.
Kyler inget vin men satte in frikyla själv.
Satte en backventil på returen från borrhålet och ett nytt expansionskärl då jag skulle upp en våning. Satte en cirkpump godkänd för sprit som startas från utgång på fläktkonveltor via ett relä. Kyler hela bottenvåningen på huset. Enda nackdelen med fläktkonveltor är att de är rätt stora om man ska ha någon effekt.
 
E Emanuel01 skrev:
Kyler inget vin men satte in frikyla själv.
Satte en backventil på returen från borrhålet och ett nytt expansionskärl då jag skulle upp en våning. Satte en cirkpump godkänd för sprit som startas från utgång på fläktkonveltor via ett relä. Kyler hela bottenvåningen på huset. Enda nackdelen med fläktkonveltor är att de är rätt stora om man ska ha någon effekt.
Hur gör du för att reglera temperaturen på vinkällaren med den uppsättningen? Jag antar att du behöver mer kyleffekt på sommaren och mindre på vintern t ex.
 
Han har ju ingen vinkällare. Men du kan ju reglera på samma sätt som värme.
 
Mats O L Mats O L skrev:
Hur gör du för att reglera temperaturen på vinkällaren med den uppsättningen? Jag antar att du behöver mer kyleffekt på sommaren och mindre på vintern t ex.
Termostat i utrymmet som slår av/på kylan
 
M Mick13 skrev:
Termostat i utrymmet som slår av/på kylan
Termostat på konvektorn alltså? Eller någon annanstans?
 
Vin är väl inte så känsligt för värme? man vill väl mer ha jämn temperatur? Så är det redan i källaren så borde det vara tillräckligt?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Flikar in en relaterad fråga - finns det något vettigt sätt att få en BVP att "samarbeta" med en kylmaskin för t.ex. ett kyl- eller frysrum?
 
P Plutus skrev:
Vin är väl inte så känsligt för värme? man vill väl mer ha jämn temperatur? Så är det redan i källaren så borde det vara tillräckligt?
Vin bör ligga i 12-18 grader, bäst 12-15 grader. Stabil temperatur över dygnet och ganska stabil över året. Då mognar det lagom snabbt.
 
Patrik440
Mats O L Mats O L skrev:
Vin bör ligga i 12-18 grader, bäst 12-15 grader. Stabil temperatur över dygnet och ganska stabil över året. Då mognar det lagom snabbt.
Här hos oss kan jag använda det kylda akvariet som vinkyl, bara att släppa ner flaskorna hos de mexikanska salamandrarna så har jag 15 gradigt vin.
En mexikansk salamander i ett akvarium omgivet av gröna växter och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En mexikansk salamander, även känd som axolotl, i ett akvarium som används som vinkyl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/P
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Flikar in en relaterad fråga - finns det något vettigt sätt att få en BVP att "samarbeta" med en kylmaskin för t.ex. ett kyl- eller frysrum?
Det beror på vad du menar med "samarbeta". Med en Raspberry Pi eller liknande och lite prylar till kan man göra nästan vad som helst. Du skulle kunna känna av när bergvärmen går och bara då utnyttja det kalla kylmediat som lämnar pumpen för att åka ner och värmas i borrhålet. Frystemperaturer blir det dock inte fråga om, men att kyla ett eller flera rum på sommaren är det många om gör. Kanske en ny tråd bör startas om du är intresserad?

/Fredrik
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
F fb35523 skrev:
Det beror på vad du menar med "samarbeta". Med en Raspberry Pi eller liknande och lite prylar till kan man göra nästan vad som helst. Du skulle kunna känna av när bergvärmen går och bara då utnyttja det kalla kylmediat som lämnar pumpen för att åka ner och värmas i borrhålet. Frystemperaturer blir det dock inte fråga om, men att kyla ett eller flera rum på sommaren är det många om gör. Kanske en ny tråd bör startas om du är intresserad?

/Fredrik
Jag är intresserad, mest av nyfikenhet hur man får i hop det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.