Hej

Jag har börjat få in lite offerter på LVP.
Jag fick in från firma 1 3 styckna som är av intresse.
Värmepumpen skall sitta i en sommarstuga om 45m2.


1 st Mitsubishi Hero LN25VGW 6,3 kW med standard installation (Natural White) till ett totalpris av 18900kr. Här är det vad jag tolkar en inbyggd wi-fi modul så att den kan styras på distans men saknar frihängande värmeväxlare utan strömslukande värmekabel så separat tråg med värmekabel kan behövas.

1 st Mitsubishi Electric MSZ-AP35VEH 4,6 kW med standard installation till ett totalpris av 16900kr.
Tvetydigt om denna är med inbyggd wi-fi modul så att den kan styras på distans eller om det måste köpas till, saknar frihängande värmeväxlare utan strömslukande värmekabel så separat tråg med värmekabel kan behövas.

1 st Daikin Solo XRH25 6,2 kW med standard installation till ett totalpris av 18900kr.
Saknar wi-fi modul, denna måste köpas separat. Har frihängande värmeväxlare så separat tråg och värmekabel behövs ej.

Vilken rekommenderar du och varför.
 
Beror ju också en hel del på var i landet huset står men generellt tror jag AP35 är bra i en liten stuga med begränsat utrymme för innerdelen. Viktigt med bästa möjliga placering av innerdelen.
 
A
LN Hero är otvetydigt den bästa av dessa och dessutom ett otroligt lågt pris som du fått.
Det finns en anledning till att de allra flesta tillverkarna inte har hängande förångare...
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
Stugan ligger i Vårgårda kommun ca 40 minuters bilkörning från GBG utefter E20 norrut.
 
Krokben
Är såklart partisk för att jag älskar min LN25 Hero men kan säga att jag värmer hela tvåvåningshuset på 101 kvm med enbart den, och kände inte någon direkt skillnad när det var 20 minus utomhus på själva inomhusklimatet. Sen att jag har ett värmesegt betong och tegelhus spelar förmodligen in också.

Angående tråget kör jag utan värmekabel osv. Jag byggde en egen ramp som ser till att vattnet kommer över 2 meter från husgrunden och det fungerar väldigt bra i min mening. Kostade mig kanske 50kr och ingen driftkostnad .
 
Krokben Krokben skrev:
Är såklart partisk för att jag älskar min LN25 Hero men kan säga att jag värmer hela tvåvåningshuset på 101 kvm med enbart den, och kände inte någon direkt skillnad när det var 20 minus utomhus på själva inomhusklimatet. Sen att jag har ett värmesegt betong och tegelhus spelar förmodligen in också.

Angående tråget kör jag utan värmekabel osv. Jag byggde en egen ramp som ser till att vattnet kommer över 2 meter från husgrunden och det fungerar väldigt bra i min mening. Kostade mig kanske 50kr och ingen driftkostnad .
Är det en dräneringsslang som man kan stoppa ner i ett avloppsrör (jag skall gjuta en platta och tänkte gjuta in ett avloppsrör) med bra fall i utedelen för avrinning eller droppar / rinner det rakt ut från ett dräneringshål i utedelen?
 
Krokben
F Fredrik Blomgren skrev:
Är det en dräneringsslang som man kan stoppa ner i ett avloppsrör (jag skall gjuta en platta och tänkte gjuta in ett avloppsrör) med bra fall i utedelen för avrinning eller droppar / rinner det rakt ut från ett dräneringshål i utedelen?
Nackdelen är att det droppar på fler än ett ställe på Mitsubishi pumparna (vet att panasonicpumparna har en anslutning t ex) antar att detta är för att hindra vattnet att samlas på ett ställe och frysrisken ökar. Att installera ett tråg med värmekabel är ju ett alternativ om du vill använda avloppsrör. Är rätt säker att det finns sätt att ta matning direkt från pumpen direkt till tråget.
 
  • Gilla
Fredrik Blomgren
  • Laddar…
F Fredrik Blomgren skrev:
Är det en dräneringsslang som man kan stoppa ner i ett avloppsrör (jag skall gjuta en platta och tänkte gjuta in ett avloppsrör) med bra fall i utedelen för avrinning eller droppar / rinner det rakt ut från ett dräneringshål i utedelen?
Du behöver ett tråg med värmekabel samt slang med värmekabel om du vill leda bort kondensvattnet , typ pancake tråg.
Vart ska du leda vattnet ?
Allt sådant extra ska man undvika om man inte absolut behöver det.
Detta oavsett daikin eller Mitsubishi electric och tror inte senaste panasonic bara har ett hål för att leda bort kondensvatten.
 
Hej

Jag tänkte leda ut kondensvattnet via nedgrävt rör till gräsmattan ett par meter bort från källareväggen.
Om jag tar ett tråg med värmekabel som jag matar ner i röret så borde det bli kanon som jag tolkar det.
 
F Fredrik Blomgren skrev:
Hej

Jag tänkte leda ut kondensvattnet via nedgrävt rör till gräsmattan ett par meter bort från källareväggen.
Om jag tar ett tråg med värmekabel som jag matar ner i röret så borde det bli kanon som jag tolkar det.
Du kan behöva slang med värmekabel genom ditt rör så det inte fryser, längre värmekabel drar lite mer
AP35 är en ganska meningslös modell då den är lite väl lik AP25 i effekt och effektivitet när det är lite kallare ute och den är dyrare än AP25
 
C Comfort Thomas skrev:
Du kan behöva slang med värmekabel genom ditt rör så det inte fryser, längre värmekabel drar lite mer
AP35 är en ganska meningslös modell då den är lite väl lik AP25 i effekt och effektivitet när det är lite kallare ute och den är dyrare än AP25
Det tänkte jag ta som tillbehör.
Droppskål med värmekabel:

En utomhusdel ger ifrån sig 0-8 liter vatten per dygn i värmedrift och mängden beror på luftfuktigheten.

Mått: Höjd 125 mm X Bredd 780 mm X Djup 330 mm Vikt 4 kg

Enkel installation och ansluts med jordad stick kontakt utan krav på el-installatör.

Medföljer gör även en rörmuff för anslutning av vattenrör för avledning av kondensvattnet till närmsta stuprör.

5 meter värmekabel finns med och 1,6 meter går åt i tråget så man kan dra ett par meter till närliggande stuprör.
Svensktillverkad och producerad i miljövänlig plast.

Energiförbrukning 15W/m vid +3°C termostatstyrt.

Fungerar vid alla temperaturer, även vid nordiska klimat t.ex -30°C

Effekten är på totalt 75W, där till och frånslag styrs av en inbyggd termostat som automatiskt kopplar

till (+3°C) och från (+7°C) värmekabeln.
 
Köp inget tråg där man ska lägga i värmekabeln i tråget, fastnar bara skräp och elände i detta.
Köp typ pancake där värmekabeln ligger i plasten, man köper då slang och värmekabel i den längd man verkligen behöver.
Be din tilltänkta montör komma och kika så din ide med att leda bort vattnet verkligen fungerar som du tänkt.
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Köp inget tråg där man ska lägga i värmekabeln i tråget, fastnar bara skräp och elände i detta.
Köp typ pancake där värmekabeln ligger i plasten, man köper då slang och värmekabel i den längd man verkligen behöver.
Be din tilltänkta montör komma och kika så din ide med att leda bort vattnet verkligen fungerar som du tänkt.
Om vi vänder på frågeställningen om värmetråg, hur ”nödvändiga” är dom?
Om man istället för ett värmetråg tar och sätter fast en väl vinklad plastskiva (tänk er en plastskiva stor som en EUR pallbotten) i underredet så att allt vatten leds bort till utsidan av den gjutna klacken.
Denna fullösning kanske gör jobbet tillräckligt bra utan att kost omkring 2000kr.
 
Krokben
F Fredrik Blomgren skrev:
Om vi vänder på frågeställningen om värmetråg, hur ”nödvändiga” är dom?
Om man istället för ett värmetråg tar och sätter fast en väl vinklad plastskiva (tänk er en plastskiva stor som en EUR pallbotten) i underredet så att allt vatten leds bort till utsidan av den gjutna klacken.
Denna fullösning kanske gör jobbet tillräckligt bra utan att kost omkring 2000kr.
Som sagt så har jag ju byggt en egen ramp utan någon form av uppvärmning och funkar galant. Så länge vattnet inte hamnar mot husgrunden så är det lungt som en filbunke!
 
Krokben Krokben skrev:
Som sagt så har jag ju byggt en egen ramp utan någon form av uppvärmning och funkar galant. Så länge vattnet inte hamnar mot husgrunden så är det lungt som en filbunke!
Tack för återkoppling Krokben, då blir det ca 2000kr över till annat.
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.