4
Hej,

Simens (totalpris från lokal handlare nära mig)
Siemens Induktionshäll EH651FE17E
Siemens Inbyggnadsugn HB672GCS1S
BF634LGS1 Siemens - Mikrovågsugn för inbyggnad
KS36VAI31 Siemens - Fristående kylskåp
GS36NAI31 Siemens - Fristående frysskåp

Pris: 30 370

IKEA:
Induktionshäll HÖGKLASSIG
Ugn Raffinerad
Micro MIRAKULÖS
Kyl Frostfri
Frys Frostfri

Pris: 26 075
 
4fun skrev:
Hej,

Simens (totalpris från lokal handlare nära mig)
Siemens Induktionshäll EH651FE17E
Siemens Inbyggnadsugn HB672GCS1S
BF634LGS1 Siemens - Mikrovågsugn för inbyggnad
KS36VAI31 Siemens - Fristående kylskåp
GS36NAI31 Siemens - Fristående frysskåp

Pris: 30 370

IKEA:
Induktionshäll HÖGKLASSIG
Ugn Raffinerad
Micro MIRAKULÖS
Kyl Frostfri
Frys Frostfri

Pris: 26 075
Väldigt svårt för mig att avgöra om de produkter du tittat ut kan jämföras med de på IKEA. Siemens inbyggnadsugn ser ju ganska avancerad ut medan kyl frys verkar mindre imponerande, kan tillägga att Raffinerad tillverkas av Whirlpool.

Siemens hällen har fått väldigt bra omdöme men den har många år på nacken nu och enligt Siemens så håller den på att ersättas av en ny version med samma funktioner men annan design(för dubbla priset). Vad jag förstår så är dock IKEA´s smaklig mer avancerad och mirakulös verkar vara ännu ett högre steg.

Kyl och frys som jag tittat ut är mer eller mindre samma skåp som säljs på IKEA, det ända jag hittat som skiljer är 2 liter mindre i frysen och nedersta lådan i kylen saknar skenor.

Så även om hällen verkar mer avancerad hos IKEA i det paket jag tittat på så hade vi säkert valt Electrolux egna produkter om det inte varit det där med 5 års garanti, det väger väldigt tungt!
 
4
5 års Garantin väger väldigt tungt. Tycker det är skönt.
Jag ska forska vidare , återkommer så fort jag har bestämt mig.

Tack för all hjälp!
 
4 4fun skrev:
Hej,

Jag ska renovera mitt kök och har börjat kolla på vitvaror.
Först funderade jag på Electrolux från Tretti.se, vilket jag tyckte verkar vara ett väldigt bra pris.

[bild]


Men i helgen var jag hemma hos en kompis som precis renoverat köket. Han har installerat vitvaror från IKEA och var supernöjd med det.

Induktionshäll HÖGKLASSIG 4 995
Ugn Raffinerad 4 295
Micro MIRAKULÖS 4 295
Kyl Frostfri 5 995
Frys Frostfri 6 495

Pris 26 075

Kollar man på specifikationerna så är IKEA helt klart bättre (tänkre framför allt på a++ etc..)
En sak som också väger för IKEA är deras service och garanti. Har aldrig haft problem med IKEA när jag reklamerar saker.

Vad tycker ni? Har ni några erfarenheter från IKEAs vitvaror?


Hälsningar
4fun
Tror att man förändrat policy på IKEA. Tidigare har jag aldrig blivit nekad reklamation på givna fel, men Nu har vi köpt IKEA Whirpool vitvaror som fungerar dåligt och det är flera parter inblandade, bland annat tekniker från Hushållsservice Stockholm. Känns som om vi som kunder måste vara väldigt slipade för att få rätt. Felen på kyl och frys är uppenbara men vi blir bortdribblade, får inget svar eller så hänvisar de till den andra parten. Sorgligt och obehagligt. Måste vända oss till Allmänna reklamationsnämnden men de ger bara rekommendationer. Konklusion är att vi var dumma som handlade frys/kyl på IKEA. Sämsta köpet.
 
Tråkigt, vi fick ta dörren till kylen på reklamation då det blev bubblor i den av vakum. Inte helt ovanligt och det var inte häller några problem. Det var såklart inte IKEA som kom ut utan i detta fallet troligen någon servicetekniker från Electrolux.

IKEA vill ha nöjda kunder och jobbar hört för det men visst har jag hört folk som haft otur med dem. De har i regel vänt sig till andra folk inom företaget och fått det hjälp de behövt. Hade en extern serviceenhet inte lösa problemet så hade jag sagt till IKEA att de får se till att det blir löst annars köper man såklart inte mer vitvaror där.
 
Förresten, både kyl och frys är isönder alltså? Får man fråga vad? Och hur gamla?
 
A
S snowjim skrev:
Tråkigt, vi fick ta dörren till kylen på reklamation då det blev bubblor i den av vakum. Inte helt ovanligt och det var inte häller några problem. Det var såklart inte IKEA som kom ut utan i detta fallet troligen någon servicetekniker från Electrolux.

IKEA vill ha nöjda kunder och jobbar hört för det men visst har jag hört folk som haft otur med dem. De har i regel vänt sig till andra folk inom företaget och fått det hjälp de behövt. Hade en extern serviceenhet inte lösa problemet så hade jag sagt till IKEA att de får se till att det blir löst annars köper man såklart inte mer vitvaror där.
Det enda som följde med från Sverige till Ungern är bubblorna i dörrarna.
 
S snowjim skrev:
Förresten, både kyl och frys är isönder alltså? Får man fråga vad? Och hur gamla?
Inköpta 2018-08-04. Fraktades in i lägenheten av IKEA och inga konstigheter vid installation.

Frysen FRYSA IKEA: Tidigt upptäckte vi ett missljud från frysen. Kompressorn gick på högvarv hela tiden. Lät som en gammal glassfrys från 70-talet: både ett lågt brummande och ett vinande tjut som hörs i nästan hela lägenheten. Uppmäter nästan alltid ca 50 db. Korta stunder stunder ner på 38-40 och upp till 55-57.
IKEA vill byta kretskort i frysen efter ett års användande. Vi vill inte ha nytt kretskort om man inte byter kompressor. Vad säger att kretskortet är orsaken? Mer logiskt att det är kompressorn, men visst vi kan inte frysar men har förlorat en halv hjort och är osugna på att riskera mer dyra matvaror till spillo.

Kylskåpet FROSTIG IKEA: När temperaturen är inställd på 4 grader och visar grönt ok på insidan av kylen uppmäter den ca 0,5 till -1 grader längst in och 5 - 6,5 grader i dörren. Matvarorna är placerade enligt IKEAs rekommendationer.
IKEA duckar helt gällande kylen och svarar inte fast vi frågar. Whirlpools tekniker från Hushållsservice Stockholm såg frosten som bildats i kylskåpet och konstaterade att kylen tycktes ha rätt gradantal (4 grader) och sa att det var ett anmärkningsvärt problem han inte stött på tidigare.


Information från IKEA:
Från: IKEA Kök Sortiment <kok.stommar@ikea.com>
Datum: 7 juli 2019 15:24:02 CEST
Ämne: Ljudnivå

Hej! Här kommer lite information om ljudnivån på vårt integrerade frys/kyl skåp samt de inbyggda.
FROSTIG ( integrerat kylskåp) maxljudnivå 34db (A)
https://www.ikea.com/se/sv/p/frostig-integrerat-kylskap-a-vit-50366054/

FRYSA (integrerat frysskåp) maxljudnivå 38 db (A)
https://www.ikea.com/se/sv/p/frysa-integrerat-frysskap-a-no-frost-vit-20366055/
 
S snowjim skrev:
Tråkigt, vi fick ta dörren till kylen på reklamation då det blev bubblor i den av vakum. Inte helt ovanligt och det var inte häller några problem. Det var såklart inte IKEA som kom ut utan i detta fallet troligen någon servicetekniker från Electrolux.

IKEA vill ha nöjda kunder och jobbar hört för det men visst har jag hört folk som haft otur med dem. De har i regel vänt sig till andra folk inom företaget och fått det hjälp de behövt. Hade en extern serviceenhet inte lösa problemet så hade jag sagt till IKEA att de får se till att det blir löst annars köper man såklart inte mer vitvaror där.
Inga problem med våra frys/kyldörrar. De blev grundligt kontrollerade av tekniker.
 
BirgitS
M MiamiaD skrev:
IKEA vill byta kretskort i frysen efter ett års användande. Vi vill inte ha nytt kretskort om man inte byter kompressor. Vad säger att kretskortet är orsaken?
Konsumentköplagen är nog sådan att du måste låta säljaren åtgärda på det sätt som hen önskar. Om det inte fungerar efter åtgärden får du reklamera på nytt.

M MiamiaD skrev:
När temperaturen är inställd på 4 grader och visar grönt ok på insidan av kylen uppmäter den ca 0,5 till -1 grader längst in och 5 - 6,5 grader i dörren.
Verkar dörren vara tät eller sipprar det in luft någonstans?
Kolla att dörren kan hålla fast en pappersremsa överallt.
 
Varför inte låta de göra de åtgärder de erbjuder? En ren gissning är att kretskortet styr kompressorn och kompressorn kan i sin tur reagera väldigt märkligt på vissa signaler.

Jag hade helt klart låtit dem byta kretskort och skulle det visa sig att det inte löser problemet så får IKEA gå vidare och hitta nästa lösning. Skulle de inte kunna lösa det inom rimligt antal gånger så lär de i slutändan byta ut.

Men det där med graderna låter allvarligt. Jag hade anmält det på nytt hos IKEA och hoppats på andra handläggare som tar tag i det.

Tyvärr är det inte alls säkert att dessa problem blivit lösta bättre om det varit köpt från annan återförsäljare.
 
S snowjim skrev:
Varför inte låta de göra de åtgärder de erbjuder? En ren gissning är att kretskortet styr kompressorn och kompressorn kan i sin tur reagera väldigt märkligt på vissa signaler.

Jag hade helt klart låtit dem byta kretskort och skulle det visa sig att det inte löser problemet så får IKEA gå vidare och hitta nästa lösning. Skulle de inte kunna lösa det inom rimligt antal gånger så lär de i slutändan byta ut.

Men det där med graderna låter allvarligt. Jag hade anmält det på nytt hos IKEA och hoppats på andra handläggare som tar tag i det.

Tyvärr är det inte alls säkert att dessa problem blivit lösta bättre om det varit köpt från annan återförsäljare.
Tack för kloka råd! Uppskattar det verkligen.
Anledningen till att vi är osugna är för att vi inte orkar oroa oss för att IKEA frysen går sönder igen. Köpte nytt för att njuta av fint nytt kök, inte det här.
En maskin som varit trasig i snart ett år - vågar knappt hoppas att alla problem blir lösta för att kretskortet byts ut. Vi förlorade fryst viltkött för ca 10000 kronor(!!!) som blev förstört när frysen lade av helt i augusti. Vi får inte kompensation för det.

Blir matt av tanken att fortsätta harva med IKEA Whirlpool. Känner oss lurade av IKEAs personal och hanteringen av ärendet. Och om frysen brakar ihop igen och all mat går till spillo igen.. det blir för dyrt för oss eller så får vi låta bli att använda frysen till annat än glass och frysta grönsaker i ett halvår.

men okej. vi låter dem byta kretskortet på frysen FRYSA, har ju inget val ändå för IKEA Whirlpool äger reklamationsprocessen och vi kan inte tacka nej till produkten vi fick hem. Inte var den vad som utlovades på varuhuset.

Ska anmäla kylskåpet. skämtar inte, idag när min sambo knäckte ägg som låg i äggförpackning så var två ägg frysta. observera att äggkartongen inte nuddade bakre väggen.

Vi ångrar vårt köp av vitvaror från IKEA bittert. Tänk att man köper dyra viktiga maskiner utan skydd från blåsning.
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Konsumentköplagen är nog sådan att du måste låta säljaren åtgärda på det sätt som hen önskar. Om det inte fungerar efter åtgärden får du reklamera på nytt.

Sant. Men vem bör stå för kostnaden för förlorad mat?
IKEA Whirlpool vill åtgärda det senaste problemet med nytt kretskort, men problemet vi anmält i drygt ett halvår, att IKEAs frys FRYSA bullrar och tjuter, det åtgärdar man inte. Vi orkar faktiskt inte med oljudet längre.


Verkar dörren vara tät eller sipprar det in luft någonstans?
Kolla att dörren kan hålla fast en pappersremsa överallt.
Vi och tekniker har kontrollerat dörrar. Inga problem alls. tack för tips ändå!

hittade en gammal tråd där samma problem tas upp: https://www.byggahus.se/forum/threa...r-som-ett-bombnedslag-vad-goera.196067/page-3
 
Hemmakatten
Hemförsäkringen borde täcka det frysta förstörda köttet.
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr kan man alltid hamna i kläm oavsett vilket företag man än köper från. Man hade såklart hoppats på att risken var mindre hos IKEA, de är trotts allt kände för god kundsupport.

Både vi och några bekanta har kyl o frys från IKEA och det har varit minimala problem än så länge som tur är! Bula i en dörr och löst handtag. Men man ska veta att det inte är några lyx produkter direkt, hade det inte varit för priset och garantin så hade vi köpt på annat håll.

Jag har hört någonstans att tillverkaren\återförsäljaren har ett par försök på sig(om det är 3) att åtgärda problemet, blir det inte bra så hävs köpet. Kanske ni ska sikta på det så att ni kan köpa från annan tillverkare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.