Hej
Det har fällts lite skog på ett landställe som jag har.

Alf. Jag sparade då en stubbe, -> höjd är ≈1,5m / 50-60cm i diameter<-

Som jag skulle vilja göra något innovativt med! :)
Men jag har inte kommit på, vad än?
Först och främst vill jag konservera den på något sätt, så att den inte ruttnar!
Så att den också torkar på något sätt/vis?

Att man lika kan fräsa bort den på en gång , det förstår jag...
Så det tipset behöver jag inte!

Utan något seriöst, om någon som har/elller någon kunskap / bara några seriösa kluriga idéer!

Tack!
 
  • Stor stubbe framför timmerstuga med rördelar och skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BigR
Håhå, själv kämpar man med att få dom att ruttna med borrhål och gödningsmedel eller sågar dom i delar med tigersågen.

Den omvända processen är nog Wasamuseet experterna på. Det är ju knepigt genom att den står i fuktiga jorden, så konservering ovan mark med olika impregneringar hjälper ju bara delvis.
 
  • Gilla
Calliba
  • Laddar…
Jag tror inte du varken behöver eller kan göra så mycket för att få den att "konserveras". Hursomhelst så lär den där stubben stå rätt stadigt i åtminstone 15 år utan att du gör ett skvatt. Förmodligen betydligt längre än så.
 
  • Gilla
Plutus och 1 till
  • Laddar…
Jo, eko-plugg är ju inte alternativet i det här fallet :)

Men det var ett smart tips, med att ta kontakt med WasaMuseumet!

En av miljoner idéer var att göra, som en naturlig utomhus sval för ex: dryck m.m.
 
Att barka är väl alltid bra, så den torkar upp utan att vara för inbjudande för insekter ? Någon form av regnskydd/tak är nog också bra.
Sedan kan man ju göra en skulptur m.h.a motorsåg och stämjärn om man har den konstnärliga förmågan. En skulptur kan ju sedan inpregneras med någon olja.
 
  • Gilla
Calliba
  • Laddar…
Såga den som en stol skulle ju passa bra!
 
  • Gilla
Calliba
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Jag tror inte du varken behöver eller kan göra så mycket för att få den att "konserveras". Hursomhelst så lär den där stubben stå rätt stadigt i åtminstone 15 år utan att du gör ett skvatt. Förmodligen betydligt längre än så.
Det som skulle behövas att göra med den innan, man formar/designar.
Är väl att få ur så mycket fukt som möjligt och att cirkulationen stannar?
Så att så mycket kåda blir kvar i stubben och att den torkar något innan man börja att forma den till något.

Ovan stående är visioner.

(Vet att vänta tills det blir till bärnsten/fosil av stubben är inget alternativ!)

Men är det något som är möjligt att göra i verkligheten?
 
J Joachim k skrev:
Såga den som en stol skulle ju passa bra!
Cool idé!
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Att barka är väl alltid bra, så den torkar upp utan att vara för inbjudande för insekter ? Någon form av regnskydd/tak är nog också bra.
Sedan kan man ju göra en skulptur m.h.a motorsåg och stämjärn om man har den konstnärliga förmågan. En skulptur kan ju sedan inpregneras med någon olja.
Det blev som ett skickt med utsvettad kåda efter fällSnittet uppepå stubben, om man kan kalla det så? Det var svårt att förklara he.

Blir det ett burklock/kastrullock då, om du förstår vad jag menar?
Hur lång tid kan det ta (barkning / torkning) innan man kan börja forma / designa den?
 
Får du en hätta av kåda, så räcker troligen det. När det gäller bearbetning, så är ju det lättare ju färskare virket är, men risken för oönskade sprickor o.d. ökar ju, så det blir till att välja.
 
  • Gilla
Calliba
  • Laddar…
C Calliba skrev:
Hej
Det har fällts lite skog på ett landställe som jag har.

Alf. Jag sparade då en stubbe, -> höjd är ≈1,5m / 50-60cm i diameter<-

Som jag skulle vilja göra något innovativt med! :)
Men jag har inte kommit på, vad än?
Först och främst vill jag konservera den på något sätt, så att den inte ruttnar!
Så att den också torkar på något sätt/vis?

Att man lika kan fräsa bort den på en gång , det förstår jag...
Så det tipset behöver jag inte!

Utan något seriöst, om någon som har/elller någon kunskap / bara några seriösa kluriga idéer!

Tack!
Det är en tallstubbe. Den kommer att stå där om 100 år också om du inte gör något. Gran eller annan ved däremot murknar rätt snabbt, men inte tallved.
 
  • Gilla
stenna och 1 till
  • Laddar…
% #^%###%#5 skrev:
Det är en tallstubbe. Den kommer att stå där om 100 år också om du inte gör något. Gran eller annan ved däremot murknar rätt snabbt, men inte tallved.
Även tallstubbar multnar så småningom om det kommer fukt och bakterier intill veden. Vanligast är då från sidan eller underifrån, när det gäller en stubbe, stående på sina egna rötter. Som referens kan jag titta på en stubbe efter en tall av motsvarande storlek som TS'. Den är helt nedsågad i höjd med marken och idag, c:a 10 år efter nersågning, så återstår en kärna av kanske 35 cm diameter från att ha varit 55-60 cm.
Tall ruttnar " utifrån och in" , så kärnan håller länge.
 
  • Gilla
Calliba
  • Laddar…
BigR
Den här tallen fälldes 1969. Jag tog bort stubben för en månad sedan. Längst ned var det kärnved och luktade kåda. Fin råvara till en tjärdal. Jag skottade över den och låter naturen ha sin gång.
Borttagen stubbe med kärnved och kåda, omgiven av gräs, redo för naturens nedbrytningsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borttagen trädstubbe med synlig kärnved omgiven av gräs, nära en Makita elektrisk verktyg och svart hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En nyligen avlägsnad trädstubbs kärnved i en grävd grop med kådalukt, med en spade synlig ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Plutus och 2 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Får du en hätta av kåda, så räcker troligen det. När det gäller bearbetning, så är ju det lättare ju färskare virket är, men risken för oönskade sprickor o.d. ökar ju, så det blir till att välja.
Hur skulle det bli om bockar ett lock av koppar?
Vet att det inte är så poppis att spika i en.... spik i grannens hmm
Blir det samma reaktion?
 
% #^%###%#5 skrev:
Det är en tallstubbe. Den kommer att stå där om 100 år också om du inte gör något. Gran eller annan ved däremot murknar rätt snabbt, men inte tallved.
Mycket bra info!
Det är ntressant att vet hur olika matrieal beterSig i olika klimat.

Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.