F
P patriklarsson skrev:
Fsn, du har uppenbarligen inte förmåga att se skillnader i saker eller kunskap om förbrukningar, sen batteri på det är verkligen en olönsam investering.
Du skriver också att elleverantören bestämmer mätmetod vilket får det låta som du inte ens äger en fastighet.
Vissa saker kan man påverka själv och andra inte, jag försöker lära mig mer om det jag inte kan påverka själv, det andra är bara en fråga om val och lösningar som passar ens egna förutsättningar bäst.
Tack, men nej tack till fler "goda råd" från dig, välkommen att starta en egen tråd!

Nu drar jag till sjöss en sväng, tack till de som kommit med bra info.
Jotack, jag har en fastighet. Och jag kan räkna. Baserat på ett tidigare inlägg från dig så är det marginaleffekt och en i sammanhanget meningslös frågeställning.
 
Jag har slögooglat lite men inte hittat någon info om kondekvensenav mätning per fas kontra summering över faserna. Verkat som att det alltid antas att det mäts summerat.

Skulle gärna hitta något så ja slipper anstränga mig. ;)
Jag har (precis som många andra??) laster utspridda över alla tre faser, både momentana och såna som går mycket tid.
För de som inte har eldriven uppvärmning spelar det större roll eftersom "de små utspridda lasterna" är en större del relativt sett.
 
martin43 martin43 skrev:
Kul för er att det duger gott.
Men eftersom frågan inte just handlade om hur ditt förbrukningsmönster gör att det inte spelar någon roll om det är enfas eller trefas växelriktare samt om elnätsbolaget mäter per fas eller totalt (eftersom ni inte har knappt någon egenanvändning alls) så är det inte så intressant för tråden. Detta dels eftersom man generellt inte kan säga att alla har det så men framförallt att TS frågade handlade just om hur det fungerar med olika faser osv.

"Det är skitsamma", "varför bry sig" och liknande tillför inget som jag ser det.

De rätta svaren om olika typer av mätning och fördelning mellan faser finns hur som helst i tråden för den som bryr sig.
Eftersom endast hans energibolag kan svara på detta, så kan tråden stängas! Och lägg energin istället på att handla och bygga en solanläggningen istället! Än för att räkna 100w in på den fasen och 120w på den fasen!
 
martin43 martin43 skrev:
Jag har slögooglat lite men inte hittat någon info om kondekvensenav mätning per fas kontra summering över faserna. Verkat som att det alltid antas att det mäts summerat.

Skulle gärna hitta något så ja slipper anstränga mig. ;)
Jag har (precis som många andra??) laster utspridda över alla tre faser, både momentana och såna som går mycket tid.
För de som inte har eldriven uppvärmning spelar det större roll eftersom "de små utspridda lasterna" är en större del relativt sett.
När producerar du mest el..? Precis, när huset inte kräver så mycket energi, och vill du sälja så mycket el som möjligt, så är detta ganska enkelt, förskjut förbrukning till kvällstid..ganska enkelt..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
När producerar du mest el..? Precis, när huset inte kräver så mycket energi, och vill du sälja så mycket el som möjligt, så är detta ganska enkelt, förskjut förbrukning till kvällstid..ganska enkelt..
Pool är en bra grej att dumpa energi i på sommaren, bara pumpen drar ju en hel del.
Jag vill såklart sälja så lite som möjligt eftersom det är mest ekonomiskt.
 
Eller tvärtom, sälja så mycket som möjligt och använda inget alls!
 
F
martin43 martin43 skrev:
Pool är en bra grej att dumpa energi i på sommaren, bara pumpen drar ju en hel del.
Jag vill såklart sälja så lite som möjligt eftersom det är mest ekonomiskt.
Kan du visa på den kalkylen där det är mer ekonomiskt att förbruka så mycket som möjligt själv?

För dom påslagen/kWh man får från elbolaget är större eller minst likvärdiga med överföringsavgifterna och elen är billigare att köpa på natten. Men allt kan ju ändra sig snabbt. Så har du räknat på det eller är det bara ett antagande? Själv orkar jag inte räkna. Jag har producerat i genomsnitt 80-85kWh/dag senaste 35 dagarna och jag använder upp en del i poolen men det är ju bara en bråkdel.
 
F fsn skrev:
Kan du visa på den kalkylen där det är mer ekonomiskt att förbruka så mycket som möjligt själv?
Jag uppdaterade min gamla kalkyl nu och får
Köp: 1,35 kr/kWh. Sälj 1,10 kr/kWh.
Vet att det ibland finns möjlighet att få t.ex. 1 kr extra per kWh första året, men jag har räknat med spotpriset in och ut.
Jag kan ha räknat eller tänkt fel!! Rätta gärna.
Inköp Försäljning
Spot 0,40 -0,40
Spot-moms 0,10 0,00
Elnät rörlig 0,25 -0,04
Energiskatt 0,41 0,00
Skattereduktion 0,00 -0,60
Spotpåslag 0,05 0,00
EC 0,02 -0,07
UG -0,08
Rörligt pris 1,23 -1,18
Fast inköpsabb* 300
Vid köp 2500 kWh 1,35
Oklart om EC/UG vid sälj endast betalas för hela MWh?
*Finns ej avgiftsfria inmatningsabb
 
F
martin43 martin43 skrev:
Jag uppdaterade min gamla kalkyl nu och får
Köp: 1,35 kr/kWh. Sälj 1,10 kr/kWh.
Vet att det ibland finns möjlighet att få t.ex. 1 kr extra per kWh första året, men jag har räknat med spotpriset in och ut.
Jag kan ha räknat eller tänkt fel!! Rätta gärna.
Inköp Försäljning
Spot 0,40 -0,40
Spot-moms 0,10 0,00
Elnät rörlig 0,25 -0,04
Energiskatt 0,41 0,00
Skattereduktion 0,00 -0,60
Spotpåslag 0,05 0,00
EC 0,02 -0,07
UG -0,08
Rörligt pris 1,23 -1,18
Fast inköpsabb* 300
Vid köp 2500 kWh 1,35
Oklart om EC/UG vid sälj endast betalas för hela MWh?
*Finns ej avgiftsfria inmatningsabb
1kr får man av Eon eller eventuellt Vattenfall om man köper anläggning av dom för överpris.

Men redan med Vattefalls +40 öre eller Göteborgs Energi +25 öre så är det i princip nollsummespel eller så oväsentliga skillnader att det är ovärdigt att bry sig. Men solelssäljare har alltid timdebitering och kan man styra sin förbrukning till natten så finns det en skillnad, den skillnaden är under ett par timmar påtaglig.
 
Y
Förr sa man att det fanns ingen vinst i solpaneler utan var mer en hobby.
Idag så tycker jag alla monterar solpaneler och halkade in på en sida som visade paneler som låg på ett platt tak. Vilket väckte nyfikenheten.

Jag har bergvärme, förbrukar ca 6500kwh per år totalt.
Är det läge för mig att skaffa liggande paneler och är det då för värma vatten eller för att producera el?

(Orkar inte lusläsa alla skrivna ämnen därav fular jag i "dumma frågor") ;)
 
Enkelt svar. Ja(solceller. el.)
Men mycket beror på hur länge du kan vänta på att anläggningen är betalad. Om du vill göra det själv mm

Använder du mycket varmvatten på sommaren så är även solfångare bra. Men sOlceller sköter sig själv i större utsträckning
 
Y Yrrol skrev:
Jag har bergvärme, förbrukar ca 6500kwh per år totalt.
Är det läge för mig att skaffa liggande paneler och är det då för värma vatten eller för att producera el?
Lämplig installation för hushållsbruk är ca 3kW, det skulle ge ca 3000kWh produktion per år och då kanske hälften i egenkonsumption. Estimerad återbetalningstid är ca 10-20 år, möjligen kan det löna sig med en större installation.

Jag skulle fylla hela taket oavsätt återbetalningstid. När det gäller om man ska använda solfångare eller solceller så kan jag bara rekomendera solfångare om man har en pol man vill ha varm på sommaren.
 
Yrrol ni förbrukar total elenergi för ert enfamiljshus för närvarande 6500 kWh/år. För det är väl inte 6500 kWh/år för enbart bergvärmepumpen, är det?
Om ett par år, eller kanske tidigare, skaffar ni kanske elbil. En sådan drar ca grovt 2 kWh/mil. En normalbilist kör ca 1500 mil/år, dvs om elbil förbrukar 3000 kWh/år för bilkörning. Elström från solcellsanläggning är mycket mer användbart än varmvatten från solfångare. Om du är litet händig kan du kanske tillsammans med din elektriker montera solcellsanläggningen och komma ner i anständig återbetalningtid på ca 6 år. Köper du nyckelfärdigt solcellsanläggning blir det ofta väldigt lååång återbetalningstid. Sikta på ca 10 kWp installerad solcellspanel-effekt, vilket är ca 30 paneler, vilket ger ca 10000 kWh/år. Vilken takbeläggningen ni har, har stor betydelse för kostnad för montagematerial, bäst är trapetsbleckplåt eller korrugerat plåttak, sämst eternittak. Det finns forum för solceller t.ex.
http://solcellforum.18852.x6.nabble...ljshus-foto-m-m-klar-juni-2019-tp5016633.html
 
Redigerat:
F
Jag tror man behöver komma upp i ca 13-15kW installerad effekt för all närma sig 6 års återbetalningstid med nuvarande regler och det förutsätter skapligt bra utbyte, att man lägger lite jobb på att köpa prylarna rätt (typ direktköp via grossist eller importera från en Tysk storsäljare) och en hel del eget arbete.

Solceller horisontellt placerade på ett platt tak är långt ifrån optimalt eller önskvärt.
 
F fsn skrev:
Jag tror man behöver komma upp i ca 13-15kW installerad effekt för all närma sig 6 års återbetalningstid med nuvarande regler och det förutsätter skapligt bra utbyte, att man lägger lite jobb på att köpa prylarna rätt (typ direktköp via grossist eller importera från en Tysk storsäljare) och en hel del eget arbete.

Solceller horisontellt placerade på ett platt tak är långt ifrån optimalt eller önskvärt.
Min 6kw anläggning har 7 år med privat montering för 2 år sen... så 5 år kvar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.