E elmont skrev:
Helst lite sliten så att räfflorna inte är så vassa.
En bit eltejp över räfflorna funkar om det gäller ett mindre antal klammer.
 
Fast klämmer man dem bara med tång så tycker jag liksom topparna står ut. Det beror såklart på kabeldiameter också men jag skulle vilja ha nåt som nyper åt samtidigt som det trycker på topparna så de trycks ner mot kabeln. Fast det kanske är önsketänkande.
 
För att "trycka ner" använder man hammaren och knackar lite lätt på "toppen".
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
P
Läste någonstans att man kunde lägga två kablar i en klammer men får det verkligen plats ens i den större varianten, 10-14 mm ?
Alla eluttagen utom första och sista kommer ligga i "serie"
 
E elmont skrev:
För att "trycka ner" använder man hammaren och knackar lite lätt på "toppen".
jo så gör jag också men jag tycker ändå det är fult. Det blir ju liksom inte att klamman sluter sig fint runt kabeln. Att ingen uppfunnit en tång för detta är nästan anmärkningsvärt, Då skulle man ju slippa märken helt i dem.
 
En annan sak med TKK är att spiken går genom hylsan så att kabeln alltid har en distans från underlaget, mycket osnyggt. Det går inte att få det snyggt med TKK, det är en klammer avsedd för EKLK på kallvindar och i ladugårdar. Letti är det som gäller även om det är äckligt dyrt. Jag menar flera spänn för en målad plåtbit.
 
Det kan ju kanske bero på den låga efterfrågan, jag tror att dom flesta inte saknar en tång till. Problemet är väl att man redan har allt för många verktyg att hålla reda på och ett till är det minsta man vill ha.
Och på Typ TKK brukar spiken vara försänkt så att den flyter jämt med klammret, i alla fall på dom som jag har använt.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
P Peter_K skrev:
Läste någonstans att man kunde lägga två kablar i en klammer men får det verkligen plats ens i den större varianten, 10-14 mm ?
Alla eluttagen utom första och sista kommer ligga i "serie"
TKK 14-20 fungerar rätt bra till 2 kablar mellan 9-12mm diameter. Det kör jag ofta med om det är två som ska gå bredvid varandra en sträcka.

Sen i övrigt så kan ni kolla alla inlägg jag gillat här i tråden, de sammanfattar rätt väl mina åsikter och tips.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
P
Ska se om lokala elbutiken har några styckvis, behöver bara 5 st :)
 
E elmont skrev:
Det kan ju kanske bero på den låga efterfrågan, jag tror att dom flesta inte saknar en tång till. Problemet är väl att man redan har allt för många verktyg att hålla reda på och ett till är det minsta man vill ha.
Och på Typ TKK brukar spiken vara försänkt så att den flyter jämt med klammret, i alla fall på dom som jag har använt.
Hylsan skapar distansen så att kabeln ligger en bit från, tycker aldrig det blir flush.
 
  • Gilla
Perra1000
  • Laddar…
P
Snyggare än IKEAs tips i alla fall :crysmile:

 
  • Gilla
  • Haha
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
P
A Anders_Nilsson skrev:
Hylsan skapar distansen så att kabeln ligger en bit från, tycker aldrig det blir flush.
Hylsan?
 
P Peter_K skrev:
Snyggare än IKEAs tips i alla fall :crysmile:

[media]
Oerhört fult och amatörmässigt.
 
  • Gilla
elmontören
  • Laddar…
Mikael_L
Oja, håller med.


Men å andra sidan, om det är för att slippa att nätverkssladden eller antennsladden ligger och skräpar på golvet, samlar damm och riskerar att skadas, så är det ju knappast fulare i alla fall, och lite mer praktiskt ... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.