Hej, tänkte höra om någon vet hur Biltemas kvalitet på t.ex VVS, ventilation och elkabel är gentemot mer kända märken inom samma områden. Tänker om det är användbart vid nybygge t.ex?
 
Spontant skulle jag säga varierande. Du kan inte exakt veta vilka grejor Biltema för stunden har valt att köpa hem och sälja.
 
Finns det inte bättre leverantörer till billigare priser vid ett nybygge? Rinkabyrör, elbutik och soliduct exempelvis.
 
Jag har vid några panik tillfällen fått åka till Biltema och köpt elprylar som uttag, kabel och även lite VVS prylar.

Tycker deras elprylar gulnar väldigt fort, är rätt mkt skägg kvar i dosor efter gjutning och lite sådär i infästningar.

VVS har jsg köpt avloppsrör, "balofixer" och lite kromade samt vanliga kopparrör.

Som superdupermegahändig hemmapulare uppskattas ju TYDLIGA monteringsanvisningar med åtdragningar etc. Det tycker jag Biltema saknar över lag.


Vid mer planerade grejer där jag räknat ut vad som ska monteras så har jag ist handlat av elbutik och rinkaby. Tycker det känns bättre med märkesprylar i huset, Biltemaprylarna fasas ut vartefter jag ser
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Det stora problemet vid nybygge är ju att det går åt stora mängder, och biltemas lagerhållning är ju, snällt uttryckt, varierande... Dom har ju inga stora mängder ventilationsrör, avloppsrör, böjar etc, så man skulle ju få räkna med att åka dit tio gånger för att få allt....

Jag skulle köpa en r15 plugg igår tex, och det fanns en. Lagersaldot i appen säger 5+...
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Rent generellt så aktar jag mig numera för Biltema sedan ett par incidenter.

Så numera blir det JULA när jag köper på billighetsaffär i stället för byggvaruhuset.
 
  • Gilla
Nygge72 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Finns det inte bättre leverantörer till billigare priser vid ett nybygge? Rinkabyrör, elbutik och soliduct exempelvis.
Skall kolla upp dem
 
Lucky2015
Personligen har jag inga bra erfarenheter av Biltema. Ett par exempel:

- Köpte en duschblandare. Efter några månader började den rosta på utsidan. Efter fem månader gick vreden knappt att vrida på då de tjärvade ihop.

- Köpte samtidigt en komplett dusch med takdusch eller vad de nu kallas. Plasten började gulna och spricka efter bara några månader. Efter ett år såg den ut att ha suttit där i 20 år.

För övrigt tycker överlag att Biltema är dåliga på att hantera reklamationer. På Jula är det bättre och om något går sönder får man det utbytt utan diskussioner.
 
  • Gilla
Tony_p89
  • Laddar…
Magnus E K
Jag har inte handlat överdrivet mycket på Biltema, men har t ex en varmvattenberedare (30-liters) som fungerat felfritt i drygt två år. (Sitter i pannrum med golvbrunn och utan brännbara material i närheten vilket borde begränsa skadan om/när den löper amok...)

Det enda jag kan komma på som jag köpt på Biltema som varit uppenbart skräp var en elementnyckel som hade så tjockt gods att den inte passade (skaffade en annan i en riktig VVS-butik).
 
  • Gilla
Webern
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.