MÅÅÅÅÅNGA siffror blev det men det ser fränt ut i alla fall och bara älskar maskiner :love: Har endast haft en Frigge tills nu men när jag flyttar om en vecka kommer jag få två stora cartportar samt ett varmgarage.... FATTA vad verktyg jag kommer att få plats med :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:

A atomlab skrev:
Började också smått. Nu sitter man med en of1010, of1400 och en of2200 även en ofk500 för det minsta.
 
  • Gilla
j.erkers
  • Laddar…
Tycker som vanligt Makita RT0700C är en relativt usel skapelse. Bra som kantfräs med fixa basen med 1/4" eller 6mm stål. Övrigt plastmög som följer med i lådan, inkl fjädrande basen, göra sig icke besvär....och inte 8mm spännhylsan heller.
 
  • Ledsen
Nobbe_1
  • Laddar…
Skönt att du skriver så jag förstod första meningen i alla fall :oops::crysmile::crysmile::sweat::cry:

Ola C Ola C skrev:
Tycker som vanligt Makita RT0700C är en relativt usel skapelse. Bra som kantfräs med fixa basen med 1/4" eller 6mm stål. Övrigt plastmög som följer med i lådan, inkl fjädrande basen, göra sig icke besvär....och inte 8mm hylsan heller.
 

Bästa svaret

  • Gilla
  • Haha
Friskt kopplat och 6 till
  • Laddar…
Ja det där såg ju inte bra ut....även om jag inte vet vad en knapp/ratt eller något annat betyder :rolleyes: Men många roliga gubbar minsann :crysmile:

Ola C Ola C skrev:
Hmm, kom på nu att jag gjorde en enkel bild för ett tag sedan så alla skulle förstå:D [länk]
 
Microkatten
Tar Pof 1400 12mm och halvtums spännhylsor*? Annars skulle jag nog satsa på en modell som gör det, så man inte är begränsad i frässtålsurvalet för kanske sin enda fräs (själv har jag bara en fräs för bord och hand).

*frässtål har olika diameter på sina skaft - kvartstum och halvtum samt 6,8 eller 12mm - och alla frässtålsmodeller och märken kan man inte få i alla diametrar. Varje diameter kräver sin eget fäste, spännhylsa, på fräsen.
 
Tror att den bara tar 8 mm och klenare. På min följde 8 mm och 6 mm med. Tror den tar 1/4” också.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jag tycker inte man behöver möjlighet till större fräsar än 8mm skaft, på sin första och dessutom handhållna fräs. Jag gillar 1/2” skaft på stora fräsar, långa mallfräsar med kullager eller stora radiefräsar då det blir mindre vibrationer än med 8mm skaft. Men dessa kör jag ogärna handhållet. Det är verkligen inget man gör som nybörjare heller.

Man kommer mycket långt med 8mm skaft.
 
  • Gilla
Eric Öbo och 1 till
  • Laddar…
Egentligen behöver man tre stycken, en kraftig i fräsbordet, en enhandsmaskin för fasning/avrundning på lite större objekt, och så en mittemellan för lite tyngre jobb än enhandingen klarar. För man ids aldrig bängla med att ta lös den som sitter i fräsbordet. Med detta sagt, börja med en 1400-1500 W maskin, du kan göra det mesta med den.
 
Microkatten
V vectrex skrev:
Jag tycker inte man behöver möjlighet till större fräsar än 8mm skaft, på sin första och dessutom handhållna fräs. Jag gillar 1/2” skaft på stora fräsar, långa mallfräsar med kullager eller stora radiefräsar då det blir mindre vibrationer än med 8mm skaft. Men dessa kör jag ogärna handhållet. Det är verkligen inget man gör som nybörjare heller.

Man kommer mycket långt med 8mm skaft.
Man kommer ännu längre med 12mm- och halvtumsskaft. ;) Själv införskaffade jag många 12mm och halvtums-frässtål som nybörjare, och så här i efterhand var det för mig ett alldeles utmärkt beslut att köpa en bra, mångsidig fräs redan från början.

Men vi är alla olika. Och som nybörjare är det i princip omöjligt att veta ens egna behov nu och inte minst i framtiden, så oavsett hur man gör blir det ju i någon mening en chansning.
 
Som vanligt ger vi TS en samlad och bra bild av vad denne behöver … :rofl::rofl::rofl:

Börja med en hygglig allround-maskin. Bosch, Makita, AEG. You name it. Jag är övertygad om att du kommer klara allt du vill göra med 8 mm stål.

När du kommer dit att du vill använda en bordsmonterad fräs testar du först med den du har innan du upptäcker att det är värt pengarna att satsa på en separat maskin för det. Då går du på det lite tyngre artilleriet.

Som vanligt är det inte maskinen som kommer sätta gränser i början, om du förstår vad jag menar. :p:cool:
 
Bytte nyss ut min gamla AEG och köpte Bosch GOF 1250 CE. Bauhaus är billigast på den just nu för 3595 kr. Verkar vara en bra maskin för det priset! För mindre jobb är jag väldigt sugen på Bosch 12V-fräs, Bosch GKF 12V-8.
 
Är det stor skillnad mellan POF 1200 och POF 1400?

Bart Bart skrev:
Nu ska du få ett sånt där jobbigt svar.

Om du "bara" ska använda fräsen handhållen till enklare jobb skulle jag gå på en av Bosch gröna serie. POF 1400 t ex. Jag har en sån som hanterar allt jag gör ovanifrån. Den gör det bra dessutom.

Men om du redan nu ser behovet av att kunna montera den upp och ned i ett bord, vilket de flesta gör till slut. Skulle jag gå på en dyrare version med mer kraft och möjligheten att höja och sänka fräsen direkt i bordet och som har en 1/2 tums chuck. T ex en Trend T11. Jag har en sån som hanterar allt jag gör på fräsbordet, vilket är det mesta numera. Den gör det möjligt att köpa flera olika frässtål också då den klarar alla storlekar med olika spännhylsor.
 
Jag tror att 1200 bara tar 6 mm skaft. Samt då 200W mindre.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.