;D Herr Kågesson verkar ha en livsmission..
 
Vilket öde.... vore det inte bättre om de försökte få folk
att elda miljövänligt... Det är ju så att om man eldar som
man ska så blir det inte så obehagligt för grannarna.

// Samuelsson
 
Ja, jag tror det är detta som "Micke" vill få fram på deras forum (otroligt segladdad men läsvärd).
 
http://www.tigerholm.se/ gör dragbegränsare som kan köpas genom olika vvs-grossister. Kolla med den lokala rörisen om han kan ta hem.

http://www.koolman.se/ har en annan dragbegränsare. Det borde gå att hitta info om återförsäljare på deras hemsida.

http://mbio.se/prislista.htm säljer också dragbegränsare

De flesta panntilverkare säljer säkert också.

Jag köpte min dragbegränsare av min sotare.
 
Tjena,

Tar upp en gammal fråga:

Baggnar skrev:
till mitt problem: i slutet mot eldninging så lutar min veden inåt, dvs att längst in så är det bara glöd medan det närmast luckan är ved kvar. dvs att veden ligger ju inte längst ner mot keramiken så i slutet så sjunker panntempen för att "elden börjar kanske 10 cm över keramiken" någon som förstår vad jag menar ??? annars ska jag försöka beskriva det ännu bättre. Idag har jag primär på ca 53% och sek på ca 37% och jag har provat en hel del. Kan det det vara att det satt igen i ett av primär hålen?? Vore konstigt i så fall då BAXI skriver att det skulle kanske kunde hända efter flera års eldning.
Hoppas någon kan ge ett tips.

MVH Kristian
Svarade på en annan tråd ang pelletseldning i Vedex 3000, passade då på att kika in på deras hemsida och hittade detta:

snedved.gif

Detta kanske är svaret på Baggnars fråga för ett tag sedan. Jag gissar att Innovan enbart har primärluftshål "upptill", men det verkar här som att Nibe funnit problem med detta och har två primärluftsspjäll, ett upptill och ett lite längre ner.

Jag har även upplevt detta fenomen i min V33, inte alltid, men vid några eldningar.
 
Nej, innovan har bara primärluft nertil i vedmagasinet, utefter sidorna. Däremot kanske en otät vedmaglucka kan ge samma symptom. Jag har haft lite tendenser till liknande, dvs att det brinner upp längst in först, så jag ska testa att justera luckan ikväll. Tack för tipset, Dedden.
 
Jaha, nu har jag justerat vedluckan en aning så att den sitter lite tajtare. Det kan vara inbillning, men nog tycker jag att kolbädden mot slutfasen ser lite jämnare ut. Det har inte varit så värst stor slagsida inåt före, men tillräckligt för att man ska ha kunnat urskilja det ibland.
 
jag har också justerat mina luckor så att de sitter tajt/bra, men det bästa sättet jag har kommit fram till är att få tändbrasan riktigt bra och då även precis nedanför/innanför luckan, så där lägger jag alltid några spänntpinnar som jag delat på hälften så att de ligger "åt andra hållet", så nu funkar det ganska bra men tendensen till innåtlutning finns där fortfarande men inte lika mycket.
 
Hej på er.

Skulle behöva ha lite råd angående vedpannor.

Jag har nyss köpt hus med en kombipanna el/ved CTC25 och den är kopplad mot en 500lit acktank via en cirkulationspump som matar in pannvattnet underifrån i acken.
Pumpen och acken kan kopplas ifrån manuellt, annars är den endast reglershunten som styrs automatiskt.

Blir en hel del passande när man ska elda dels vill man få upp temp. i pannan före innan man laddar acken, dels vill man inte tömma hela systemet på värme.

Har tänkt försöka förbättra systemet med 2st extra ackar och laddomat för kombipannor men är lite fundersam om det är lönt?.

Det bästa vore nog att installera en ren vedpanna+tekniktank antar jag men med tanke på att pannan enbart är 5år gammal så vill man ju slita på den ett tag till.

Finns det någon som eldar med kombipanna och använder laddomat 4030? eller har andra förslag på förbättringar?

Stefan
 
Hansson28 skrev:
Har en fråga ang sotning.
Hur ofta sotar dom hos er? Jag hade sotarn här i morse och enligt han ska det sotas 3g per år?
Är inte det mycket? Bestäms det hur många gånger det ska sotas komunvis eller?
Funderar på sotkurs
Detta gäller hos mig i Kungsbacka kommun, /http://www.raddningstjansten.goteb...gr/år. Här kommer det att sparas pengar......
 
Ja, pumpen sitter på det undre röret mellan panna och ackumulatortanken.
Förmodligen kopplat så för att vattnet ska laddas ur den rätta vägen men själva uppvärmningen av tanken blir ju bakvänt!.

Är enda lösningen på en sådan koppling att ansluta en laddomat gjord för kombipannor?.
 
sas skrev:
Det bästa vore nog att installera en ren vedpanna+tekniktank antar jag men med tanke på att pannan enbart är 5år gammal så vill man ju slita på den ett tag till.
Jag tror definitivt att det är lönt besväret att öka ackvolymen och installera en laddomat. Du kommer att få ett system som är mycket bekvämare att använda. Som jag har förstått det så jobbar pannan med antingen underförbränning och gjutjärnsroster eller omvänd förbränning och keramiskt roster. Det innebär att du kan få riktigt hyfsad verkningsgrad också.

Koppla på så stor ackvolym du kan. Det går nästan inte att ha för mycket volym. CTC rekommenderar iofs max 2500 och det verkar vara en rimlig övre gräns.

Jag ser faktiskt ingen orsak till att kasta ut en fullt fungerande panna. Att du upplever systemet som omständigt är inte så konstigt med tanke på vilken idiotisk inkoppling som är gjord. Jag tror att du kommer att få mycket bekvämare (och renare) eldning om du kopplar på 1000 - 2000 liter ackvolym till och gör en riktigt inkoppling med en Laddomat 4030.

Ok, det skulle vara ännu bättre med en sprillans ny panna, 3000 liter ack och separat vvb, men du kommer aldrig att tjäna in den investeringen. Det rör sig ju om allra minst 60000 kr, troligen betydligt mer, och det är många års vedförbrukning.

Med mer ackvolym och en Laddomat 4030 så kommer du kanske inte att tjäna in investeringen heller, men bara att systemet blir så mycket bekvämare att använda motiverarar mer än väl investeringen. Här ligger investeringen på knappt 20000 kr, vilket också är många års vedförbrukning, men arbetsbesparingen och bekvämligheten och miljöeffekterna är i alla fall nästan som med lyxsystemet ovan. Om du sen vill byta pannan så kan du återanvända tankarna. Tänk på att du kan behöva öka expansionsvolymen om du kopplar på med ack.

Du skulle kanske kunna uppnå lite bättre effektivitet genom att koppla termostater som får styra pumpen, men det blir ändå bara en halvmesyr.
 
Hejsan
Jag undrar om någon vet vart man kan få tag på en vedpanna med en effekt på över 150kw?
 
Tjohej, nu börjar vi snacka riktiga vedpannor! Fem gånger så stort som min lilla trettiokilowattare. :surprised: Tänk på att Boverket har lite annat regelverk för så stora pannor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.