T Tuvis skrev:
Kommunen tillåter tyvärr inte fritidshus på den tomten...hittade dock detta och det verkar ju vara permanent! Men litet...[länk]
Trevligt. Tycker tomten är det viktigaste, den kan man inte ändra eller flytta, huset kan man alltid bygga ut och bygga om när kassan tillåter.
 
En tanke som slog mig...
Jag har ingen erfarenhet av detta och heller ingen koll på kostnad...
Men går det att få itag på ngt företag dom ska riva/plocka ner ett hus.... och som kan bygga upp det åt dig igen..

Ett begagnat kök på Blocket
Osv osv.....
 
  • Gilla
Tuvis
  • Laddar…
J javlaandersson skrev:
En tanke som slog mig...
Jag har ingen erfarenhet av detta och heller ingen koll på kostnad...
Men går det att få itag på ngt företag dom ska riva/plocka ner ett hus.... och som kan bygga upp det åt dig igen..

Ett begagnat kök på Blocket
Osv osv.....
Tror det finns många företag som demontera och montera upp igen. Problemet är att de oftast är svindyrt. Då brukar det vara billigare att frakta huset istället
 
a.o.f a.o.f skrev:
Två stycken attefallshus, byggda tillsammans, borde ligga inom ramen.
Måste finnas ett huvudhus först...
 
Inte om man har bygglov. Tanken med Attefallshus som föreslås tidigare i tråden är inte att bygga enligt attefallsreglerna, utan att köpa en husbyggsats som säljs som attefallshus och bygga det med erforderliga bygglov.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
J javlaandersson skrev:
En tanke som slog mig...
Jag har ingen erfarenhet av detta och heller ingen koll på kostnad...
Men går det att få itag på ngt företag dom ska riva/plocka ner ett hus.... och som kan bygga upp det åt dig igen..

Ett begagnat kök på Blocket
Osv osv.....
Tack för bra tanke!!
 
FreQa FreQa skrev:
Måste finnas ett huvudhus först...
Två attefallshus tillsammans blir ett huvudhus. Attefallshus + attefallshus = hus.
 
  • Gilla
Tuvis
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Två attefallshus tillsammans blir ett huvudhus. Attefallshus + attefallshus = hus.
Kul tänk men enligt byggregler funkar det inte så.
Boverket
 
Boverket bryr sig väl inte om att huset kallas attefallshus i tillverkarens reklammaterial? Har du bygglov för att bygga ett hus på 50 kvadrat så är det bara att köpa två attefallshusbyggsatser och bygga.
 
  • Gilla
Exostor och 2 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Kul tänk men enligt byggregler funkar det inte så.
Boverket
Kan inte se att ett hus på 60 kvm skulle vara förbjudet att bygga.
 
a.o.f a.o.f skrev:
Kan inte se att ett hus på 60 kvm skulle vara förbjudet att bygga.
Kan ha missuppfattat diskussionen. My bad!
Självklart kan man få bygglov för 60 kvm, och det går att leva i ett sådant litet hus, och bygga av två attefallsmoduler! :D
 
Magnus E K
Problemet blir väl att uppfylla alla regler som krävs för en huvudbyggnad, t ex dörrklocka som funkar för döva, FTX-inställningar åtkomliga för blinda, vindslucka med tillräcklig bredd för att fungera för rullstolsburna, etc etc.
 
Man kan bygga det som fritidshus eller göra nödvändiga modifieringar av ringklockan. Kanske koppla den till den elektriska golvvärmen?
 
  • Gilla
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
T Tuvis skrev:
Hej!
Jag har kommit över en billig vacker tomt och undrar nu vilket är bästa sättet för mig att bygga. Min budget är 1,5 milj. Går det överhuvudtaget att bygga hus med den budgeten? Hur går jag tillväga ? Jag har bra kontakter i form av hantverkare. Kan inget själv om bygge.
Tomten ligger så vackert och det är för mig en dröm att bo där.
Det ska vara enkelt boende ca 90m2.
Tips tack!!
Alla kan lära sig! Du kan lära dig!
Sätt dig in i teorin kring konstruktion, titta på Youtube, prata med bekanta.... Det går att bli insatt och kunnig om man är motiverad. Räkna bara med en hel del tid. Och blod, svett, tårar..... Och några skratt och pizzakartonger också :)
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Tror att Älvsbyhus minsta 1 & 1/2 planshus som heter Lasse kanske skulle kunna gå att få upp för din budget. Kostar strax under 1,2 i grundutförande och då har du ca 300tkr kvar till övriga kostnader som markarbete, V/A, el, och övriga byggherrekostnader. Kan bli svårt att få till ändå, beror nog lite på vad anslutningsavgiften för V/A ligger på i din kommun samt hur tomten ser ut.

Alternativet är ju att låta någon räkna på ett hus på ca 90kvm med billigaste möjliga lösningar. Billigaste möjliga ikea kök, badrum med plastmatta golv/väggar, plåttak typ TP-20. Är nog inte helt omöjligt att få till för din budget men du får nog vara beredd på att priset får styra precis alla val i utförandet.
 
  • Gilla
Tuvis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.