P
Hur sätter man klammern om man vill få en snyggt spikad kabel som ligger tight mot väggen, lite snett in i väggen precis ovanför golvsockel eller rakt ner i sockeln ?
Hand håller en klammerpistol precis ovanför golvsockel klar att fästa en kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand som använder ett verktyg för att fästa en spikklammer i en golvsockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
vad är det i väggen? går det blir det snyggast snett in i väggen just i överkant på listen.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Hade nog satt dem rakt ner, så nära att den inre bygeln går mot väggen och böjt in den yttre bygeln bara.
Glöm inte att använda kulokabeln, ser förjävligt ut med Exq(ej godkänt heller) till de fina klammerna
 
P
Det är gips med fiberskiva bakom så antagligen inget problem att sätta dem i väggen. Det som jag tycker talar emot att spika rakt ner i listen är att det finns risk att den spricker och lättare att man skadar väggen med hammaren. Jag får väl prova båda där det in syns så mycket
 
  • Gilla
joha76
  • Laddar…
Skaffa en fin liten hammare,
Och sätt en bit mjölkpapp mellan vägg och klammer så slipper du iallafall skrapmärken
 
Använd Letti, det blir absolut bäst.
 
  • Gilla
Gavel och 2 till
  • Laddar…
Använd letti istället, tycker det blir snyggare
 
  • Gilla
Gavel
  • Laddar…
K kanonkula skrev:
Hade nog satt dem rakt ner, så nära att den inre bygeln går mot väggen och böjt in den yttre bygeln bara.
Glöm inte att använda kulokabeln, ser förjävligt ut med Exq(ej godkänt heller) till de fina klammerna
Varför skulle det inte vara godkänt med APK-klammer på EXQ? Det har jag aldrig hört talas om. Sen är det en annan sak att man aldrig skulle göra så.

För övrigt håller jag med övriga, sedan Letti kom ut har jag inte använt APK.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
P
Nu har jag ju köpt både verktyg och TKK klammer så jag vet inte om jag vill köpa ett nytt verktyg och klammer. Tycker det brukar se bra ut med TKK om det är snyggt spikat .

Kabeln är EKRK utan biledare.
 
P Peter_K skrev:
Nu har jag ju köpt både verktyg och TKK klammer så jag vet inte om jag vill köpa ett nytt verktyg och klammer. Tycker det brukar se bra ut med TKK om det är snyggt spikat .

Kabeln är EKRK utan biledare.
Följ du elmonts råd med spiken snett in i väggen det skulle jag gjort. Om du är noga och slår in lagom djupt så plåttjockleken "försvinner" in i plattan och listen i skärningen där kabeln ligger an blir det riktigt fint. Inga böljor pga den mm som bygger pga klammern och nästan lika fint som Letti om du tar dig de sekunderna.
 
  • Gilla
Mikasw och 2 till
  • Laddar…
5
Sätt den så kabeln kommer dikt an emot vägg och list, vilket blir bäst om du sätter den snett in.( så som elmont å gk100 skrev)
Se till att rulla ut kabeln å få den så rak som möjligt innan du lägger den i klammern, å böj tryck lite mot vinkeln vid vägg å list vartefter du lägger ut den.
Mindre svängar på kabeln sen kan du knacka in lite försiktigt sen.
Se till att ha rena verktyg när du klamrar.

Nu klamrar jag inte kabel så ofta men när jag gör det så gör jag det på så sätt om det är möjligt :)
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Använd Letti, det blir absolut bäst.
Var köper man Letti billigast? Classes skulle ju ha ohyggliga pengar för såväl verktyg som klammer.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Var köper man Letti billigast? Classes skulle ju ha ohyggliga pengar för såväl verktyg som klammer.
Som privatperson får du nog inte det billigare. Men jag tycker det är ganska bra pris för proffsgrejer, resultatet blir ju väldigt bra.
 
Spika fast dylika klammer är väl en sak men hur klämmer man dem snyggt? Finns det specialtång? Tycker aldrig det blir särskilt snyggt eller välklämt om man bara klämmer med det man har att tillgå med.
 
  • Gilla
Rubik
  • Laddar…
Jag brukar använda en linjetång eller en spettstång. Helst lite sliten så att räfflorna inte är så vassa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.