Hur jag tänder
Ett lager torr småved, sedan en del papper och ett nytt lager ved, papper närmast luckan
Tänder, på med fläkt i start läge. Efter ca. 20 min perfekt glödbädd. Laddar fullt ända upp. Temp upp till ca.60 Slår över till driftläge Bara köra.

Har idag provkört med nya rör 42 ladd-sida 35 i returen.
4.5 h för att ladda 3000l =godkänt med tanke på blandveden. Nu börjar det likna nått !

Hade gott / Hans
 
Hej!
Jag undrar vad Ni har för mått från panna till vägg, bakåt samt mot väggsidan?

Tacksam för svar :)
 
Postad av: Samoht Postad den: Idag kl 09:12
Hej!
Jag undrar vad Ni har för mått från panna till vägg, bakåt samt mot väggsidan?

Tacksam för svar
Vad är ditt syfte med denna fråga?
 
Robert K:
Jag har lite tajt om utrymme, funderar på att sätta in en Inova, då denna är tämligen djup är det en avgörande betydelse om man måste ha 50 cm eller 10 cm från vägg!


 
Postad av: Samoht Postad den: Idag kl 13:23
Robert K:
Jag har lite tajt om utrymme, funderar på att sätta in en Inova, då denna är tämligen djup är det en avgörande betydelse om man måste ha 50 cm eller 10 cm från vägg!
Jag kan inte svara. jag känner inte till vilka förutsättningar som krävs för den pannan.
 
Samoht skrev:
Robert K:
Jag har lite tajt om utrymme, funderar på att sätta in en Inova, då denna är tämligen djup är det en avgörande betydelse om man måste ha 50 cm eller 10 cm från vägg!
Kollade in på www.baxi.se tekniska data på Innova. Vad jag kan se så behövs det ej några 50cm. Jag själv har Calmar och måste ha min 90mm bakåt för att kunna demontera fläkt.
Säkrast är väl att ringa till baxi 0515-171 10 alt. info@baxi.se. /Hans
 
Tack för infon om V65 Hans..Varför tog du inte 42 på returen från tank också? Vet du vad det är för skillnad på det där laddkopplet som skall vara speciellt framtaget för V65(de kallar det TBM) jämfört med Laddomat 21?
 
hansers skrev:
Rör dim snålade bytte ej ut alla 28 jag hade förr, i samband med problem jag beskrivit ovan(att få ut effekten) Trebema rek. min 32 , blir nu 42 på ladd-sidan och 32  i retur (sker nu på tisdag).Beställt även ny term-ventil 72á till min laddomat 21. Trebema nämde problem med denna typ. har tagit fram eget laddkoppel för V65 6750:-.  //Hans
Hej Hans! Vad skulle problemet med laddomat 21 vara enligt Trebema? //Frasse
 
Jannne skrev:
..Varför tog du inte 42 på returen från tank också?
Jag gick på 35mm på retur, anslutningen in i pannan är R32. Det viktigaste är att få ut effekten, dvs grov matning. Rätt eller fel , men jag gick på Trebema´s rek.

Jannne skrev:
Vet du vad det är för skillnad på det där laddkopplet som skall vara speciellt framtaget för V65(de kallar det TBM) jämfört med Laddomat 21?
Frasse undrar oxå Vad skulle problemet med laddomat 21 vara enligt Trebema?

Det vår något med term-ventilen, att få laddomaten att öppna fullt tidigt dvs. vid rel-låg temp. Ni får väl forska vidare (ring Trebema). Har nu beställt 72 och 63 graders.  Kör just nu utan term-ventil, funkar faktiskt bra ?  Detta för att få ut effekten.  4-4.5h för 3000l=godkänt. Vi får väl se när jag få ny term-ventilen kommer, hur det blir då.  //Hans

Edit 14/1 : Kollade med Termoventiler.se (lev. av Laddomat 21) se till att ingående rör t-rör ovanför laddomat är vänd rätt (se installationsanvisn. finns på hemsidan).
Beställde 72 och 63 term-ventil för att testa, finns även värre-pump med 20% högre flöde ca. 600:- + moms.
Vattentillsats för att minska bubblorna 190:-/l behövs 1l/1000l acc.
Jag börjar med term-ventil sen får vi se
 
Tjena,

Ang mått:

Min installation med Calmar V33 är 75mm från bakre vägg, detta gäller då yttersta bakre del som är fläkten.
Pannkropp till bakre vägg = 195mm, vilket totalt ger ett utstick på 1035mm från bakre vägg då :)
 
Hej !

En kompis som eldar i en solopanna fick hjälp av baxis killar då han hade problem med luft.De tömde en flaska yes i en vattenslang och "tryckte" in det i pannan med hjälp av trycket i vattenledningsnätet,via dräneringskranen.Kostnad ca 25:-.
 
hej på er! jag funderar på en calmarpanna v33, ev med pelletshål på sidan, någon som har en sådan och med vilken brännare i så fall, hur funkar den?
 
Hej,

Som du kanske läst har jag eldat i min V33 en dryg månad nu. Bara positivt att nämna om denna än så länge.

Gällande brännare har jag via min installatör fått höra att sidouttaget funkar bäst med en undermatad (tror det heter så) pelletsbrännare.

En undermatat är Ecotec A3, och A4
http://www.ecotec.net

Är det något specifikt du undrar över så ska jag försöka att svara.

Hälsn Fredrik

Edit: Jag eldar alltså bara med ved nu, men beställde med sidouttag, så möjligheten finns.
 
Hej! har en calmar 33 a,installerad i augusti,fungerar kanonbra har bara 2*500 liters tankar fungerar super bra eldar en gång om dygnet ändå,om det inte kryper ner mot-20 då blir det mer.ang, tändn av pannan så är den ganska känslig det gäller att ha bra tänd ved annars slocknar det,och man blir ganska förbannad när man kommer ner och det har slocknat!! :p :D
 
Ang. Calmar med pellettsuttag. Jag har en V65 med pellettslucka för min brännare Ecotech A3. Sk. underbrinnanade, dvs. pelletsen brinner i en kopp-uppåt. Har bara kört ved än så länge, detta funkar perfekt. (Installerad 22 dec).
Vad va din funderingar "pellefant"? /Hans

PS. Kollade även på andra pannor DS.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.