Hej!

Nu är det såhär att jag och sambon vill köpa hus. Vi har varit och tittat på ett fint renoverat hus från 1947. Det är ett 1.5 plans hus med oinredd källare. Vi gillar huset väldigt mycket, det enda problemet är källaren. Den är fuktig, en dränering har inte gjorts på 72 år(!!!). Putsen i ytterväggarna i källaren släpper på flera ställen.

Så min fråga är väl egentligen, är det värt att köpa detta hus och sedan dränera huset? Eller är det riskabelt eftersom huset inte har dränerats på 72 år? Kan väggarna kollapsa etc..?

Fick höra att det är mycket sand i backen...
 
Nej det är bara att köra på och räkna med att dränera om ni tänker använda källaren. De flesta hus dränerades för första gången efter 50+ år så det är inget märkvärdigt. Sker ju ofta första gången efter ett generationsskifte i huset.

Du ska i vanlig ordning leta efter sättningsskador som kan skapa merjobb, men iprincip allt går ju att fixa. Dyrt är det ju inte heller om man är normalhändig och villig att arbeta.
 
  • Gilla
robert95 och 1 till
  • Laddar…
Har det funkat i 72 år lär det nog fungera ett tag till ...

Att göra om dräneringen kanske bör ligga på "att göra-listan" men vilken plats är jag inte rätt person att avgöra...

Det som skapar problem är väl om man byter användningsområde på källaren, dvs från tvättstuga, pannrum, matkällare, enklare förvaring etc till någon form av utökning av bostadsytan...
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
...i tillägg till tidigare inlägg, räkna också med att gräva ur källaren och lägga golvvärme etc OM ni tänker göra det till boyta. Då försvinner källarkänslan.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Mitt förra hus, byggt 1925, hade aldrig dränerats efter att det byggdes. Jag tog in flera kunniga och fick, av dem som verkade mest erfarna, rådet att inte rota i dräneringen. Huset låg i en "sandremsa". Däremot rensade jag bort all växtlighet längs den höga sockeln och fixade/putsade om källarmurarna invändigt och satte lämpliga skivor med rejäla luftspalter och kompletterade med bättre luftcirkulation. Inredde inte källaren som bostad. Detta efter att ha erfarit att grannarna inte fått acceptabelt resultat efter deras omdränering. Jag hade mitt hus i 24 år.

Ligger källargrunden i sand med god avrinning är det alltså inte säkert att du, med kostsam omdränering, får så mycket bättre resultat. Allt beror på den marktyp huset ligger i. Köper ni huset är det inte fel att testa invändiga reparationer och ventilation först.
 
  • Gilla
rosieklund och 4 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Mitt förra hus, byggt 1925, hade aldrig dränerats efter att det byggdes. Jag tog in flera kunniga och fick, av dem som verkade mest erfarna, rådet att inte rota i dräneringen. Huset låg i en "sandremsa". Däremot rensade jag bort all växtlighet längs den höga sockeln och fixade/putsade om källarmurarna invändigt och satte lämpliga skivor med rejäla luftspalter och kompletterade med bättre luftcirkulation. Inredde inte källaren som bostad. Detta efter att ha erfarit att grannarna inte fått acceptabelt resultat efter deras omdränering.

Ligger källargrunden i sand med god avrinning är det alltså inte säkert att du, med kostsam omdränering, får så mycket bättre resultat.
Intressant, tack så mycket för svar!
 
Erik4
Dränering är ju endast nödvändig om ni har tänkt inreda källaren med material som inte mår bra av fukt. Inred källaren med material som andas och investera eventuellt i en luftavfuktare så besparar ni er pengarna för en dränering.

Bor själv i ett hus från 1948 med oinredd källare. Huset har aldrig dränerats. Jag har inga som helst problem och den enda åtgärden är en luftavfuktare som tar hand om de hundra kvadraten. Planen för att få en mer inredd känsla är att putsa väggar släta med kalkputs och måla med kalkfärg. Eventuellt också lägga värmegolv och klinkra. Allt detta blir betydligt billigare än att dränera. Dessutom hanteras fukten och man behöver inte oroa sig över livslängden på dräneringen.
 
Erik4
Tänkte på det att putsen släpper i källaren. Är dessa väggar målade? Är de målade med en färg som inte andas (typ vanlig väggfärg) så kan det på sikt göra att putsen släpper.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Erik4 eclaug skrev:
Tänkte på det att putsen släpper i källaren. Är dessa väggar målade? Är de målade med en färg som inte andas (typ vanlig väggfärg) så kan det på sikt göra att putsen släpper.
Ja några väggar är tyvärr målade med vanlig väggfärg. Men även betongen(inte målad alls) är lite porös på vissa ställen...
 
MathiasS MathiasS skrev:
...i tillägg till tidigare inlägg, räkna också med att gräva ur källaren och lägga golvvärme etc OM ni tänker göra det till boyta. Då försvinner källarkänslan.
Ja detta är nog den "rätta" vägen och gå.
 
Det var väl ungefär i slutet på 60-/början på 70-talet man började med inredda källare. I hus före det är inte källaren gjord för att vara inredd och oftast inte heller dränerad på något speciellt sätt.
Ska ni göra om det till inrett utrymme så finns det en hel del att tänka på...

Det var väl snarare så att man valde med omsorg vart och hur man byggde huset så att det skulle fungera utifrån förutsättningarna. I dag gräver man gärna en grop i en leråker och bygger där med diverse dräneringar som måste göras om vart 20'e år, pumpbrunnar, avfuktare, etc...
 
Redigerat:
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
För min del lät jag klinka hela källaren (utan isolering naturligtvis) och fixade väggarna. Det blev fräscht och fint utan dålig luft men helt torrt blev det aldrig under sommaren och i källaren förvarade jag aldrig tex textilier. Tvättstugan med extradusch funkade fint med tidsstyrd paxfläkt. Frysbox och värmeanläggning jämte ett vattenburet element höll källaren god under vinterhalvåret. Källarens kondition blev ett stort ekonomiskt plus vid försäljningen - och min insats var inte dyr.
 
  • Gilla
nochl och 5 till
  • Laddar…
Håller själv på att dränera och isolera med isodrän. Jobbar med bygg/entreprenad med fokus markarbete och husgrunder. Mitt hus köptes för 1 år sen med samma problematik som ditt. Finns inte en chans i världen att jag ångrar dräneringen. Sen kan man fråga sig om det är själva dräneringen eller isoleringen som är viktigast? I mitt fall helt klart isodränen.
Höjde temperaturen med ca 5 grader i källaren, lukten är så gott som borta och möjligheterna blir fler.
Jag valde också att bila ut och isolerade 2 av utrymmena, golvvärme mm.
Har pratat med otaligt kunniga människor inom denna branschen. Det är i väldigt få fall där man absolut inte ska göra ingrepp i mark och husgrund.
En bra stomme är ett friskt hus!
 
  • Gilla
Riemann och 3 till
  • Laddar…
Vi köpte hus från -73 med sjögrästapet och reglade golv i källaren. Det luktade ordentligt och var kallt. Isolerade 2 meter hög vägg runt om med dubbla 100mm pordränskivor. Mycket varmare i källaren nu och i stort sett ingen lukt alls. Kostade oss 70000kr för allt inkl nya rör. Gjorde dock jobbet själv. Är nog det vi är mest nöjda med då källaren går att vara i. Inga problem att väggarna ska rasa för oss iaf. Bila oisolerad platta är nästa steg. Lycka till..
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Köp huset. Men besikta det! Särskilt taket.
Vänta med dräneringen ett tag. Det är ju bra med sand i backen
Ta bort växter närmast huset. Led bor dagvatten en extra bit.
Köp en fuktmätare och mät upp väggarna.
Skaffa bättre ventilation. Det finns småfläktar med ftx. De sätts upp i par.
Stålborsta väggarna och köp genomsläpplig färg.
Låt källaren vara källare. Ni har ju 1,5 plan.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.