Var o hämtade ett gäng markavloppsrör på byggmax idag och upptäckte när jag kom hem att de är tillverkade i Polen?! Sist jag köpte där (förvisso många år sedan) vill jag minnas att det var pipelife eller liknande. Läge att dra öronen åt sig och lämna tillbaka?

Vill ju inte stå med skägget i brevlådan och behöva gräva upp trädgården igen om sisådär 10 år...
 
mexitegel mexitegel skrev:
Var o hämtade ett gäng markavloppsrör på byggmax idag och upptäckte när jag kom hem att de är tillverkade i Polen?! Sist jag köpte där (förvisso många år sedan) vill jag minnas att det var pipelife eller liknande. Läge att dra öronen åt sig och lämna tillbaka?

Vill ju inte stå med skägget i brevlådan och behöva gräva upp trädgården igen om sisådär 10 år...
Fy fan vilket skit du råkat få tag på. Inte en chans att polacker har tillgång till PVC och samma gjutmaskiner som övriga världen. Kör tillbaka och lämna direkt.

Har du en en mobiltelefon tillverkad i Kina så släng den i samma veva och köp en svensktillverkad.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Uffe A och 7 till
  • Laddar…
Frågan är högst seriöst ställd.

Det finns både bra och dåliga produkter från de flesta länder. Eftersom dessa rör är av ett fabrikat jag inte känner till vill jag veta om det är ok kvalitet eller om byggmax likt många andra handelskedjor jagar bolagsvinster så långt att kvaliteten blir lidande (Clas Ohlsson är paradexemplet på detta).

Jag kan erkänna att det var lite generaliserande att bara skriva att de var från Polen.
 
TS känner sig förmodligen trygg med gamla beprövade fabrikat och här fick han ett märke som han inte har koll på från ett land han inte har koll på och ställde då en fråga på forumet för säkerhets skull. Prick tio minuter tog det innan det första ironiserande inlägget kom.
 
  • Gilla
Per i Hamrånge och 2 till
  • Laddar…
Det är nog helt lugnt. Det står väl tryckt någon standard på röret?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Polackerna är stora i plastindustrin... och glöm inte den polska brandkåren...
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är nog helt lugnt. Det står väl tryckt någon standard på röret?
Hoppas ju det, är inte så insatt i standarderna för detta..

Fuktiga PVC-rör på gräsmatta med synliga specifikationer och text om produktstandarden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Orange PVC-rör märkta med "DN110x3.2 SN8 PVC-U-ML" med vattendroppar på ytan, mot mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Polackerna är stora i plastindustrin... och glöm inte den polska brandkåren...
Jo, polska PVC-fönster är ju poppis - har tänkt på det också. :).
 
Jag tror bestämt att Pipelife koncernen även har tillverkning i Polen.
Nu vet jag inte vad som i dag tillverkas i det som tidigare var Davinyl i Ulricehamn, men rättare sagt så är det väl 20 år sedan det blev Pipelife. skulle tro att det även där fortfarande tillverkas PVC.
Så är garanterat samma kvalitet på rören, vad skulle skillnaden vara ?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Så är garanterat samma kvalitet på rören, vad skulle skillnaden vara ?
Ja, det var ju just det som var frågan :).

Skillnaden ligger ju inte på tillverkningslandet så mycket som den beställda kvaliteten.

Men som sagt, jag vet inte och därav denna fråga.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Skulle tro att det inte är någon skillnad alls.
Samma råvara, samma tillverkningsprocess men olika lönenivå. Därav Polska rör på Byggmax, transport är dessvärre väldigt billigt.
 
Lämna tillbaks och köp dom för 2500:- på Ahlsell.
 
  • Gilla
Sammy_j och 1 till
  • Laddar…
Exakt samma rör från samma tillverkare som XL bygg säljer här i byn. Men XL tar typ dubbla priset. Då måste dom ju vara dubbelt så bra...

Seriöst så tillverkas ju sådant här för att uppfylla standarder. Många tillverkare, vad det än avser, brukar ju gärna skryta med hur mycket bättre deras produkter är än standarden. Men få brukar kunna förklara exakt hur dom överträffar standarden. Jag har dessa polska rör nergrävda lite här och var på tomten. Framtiden får visa om de håller.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Magnus E K
Efter att rören är installerade, sätt upp en tydlig skylt: "Obs! Polska avloppsrör" så minskar stöldrisken.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Helt klart kan det skilja och då kan det kännas bättre att lägga ner av ett känt märke och de som har Rinkaby inpå knuten har väl dragit en vinstlott.
Har haft polska 110 mm gula kabelskyddsrör av okänt fabrikat liggande ute bredvid gula Pipelife och de polska har blivit som fnöske efter några år medan Pipelife verkar segare i materialet. Nu ska de visserligen ner i backen och inte utsättas för UV men ändå tyder det på att man inte riktigt lyckats i tillverkningsprocessen.
Det är även skillnad märker man mellan olika fabrikat hur packningarna är utformade i avloppsrören/muffarna. Tror det var av det där polska märket "Koz...." som de ofta inte ville sitta kvar när man tryckte in ett nytt rör. Kanske var de rundade åt det hållet som trycket blev vid ihoppressningen, kommer inte ihåg riktigt vad det berodde på.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.