Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
J
K Krister_L skrev:
Kan du förklara vad är skillnaden? Jag jobbar för en operatör utanför Sverige och är nyfiken på vad detta är för upplägg. Vi har rena mobila bredband som du inte kan ringa på och som kostar ca SEK 200 för obegräsad data och sedan där det är paketerat med samtal, men något annat har vi inte. Om kunden vill koppla in ett 4G-modem i en fiber-CPE så bryr vi oss inte om det - det är fritt fram och såklart perfekt som backup om fibernätet går ner (mobilmasterna är ju UPSade några timmar).
Bredband via mobilnätet är en ersättare till tex adsl, och är knutet till hemadressen. Man surfar obegränsat och kan välja om man vill kunna ringa också, och det verkar finnas olika bandbredder att välja på. Det är alltså inte samma sak som mobilt bredband som man tar med sig och delar på.
https://www.telia.se/privat/bredband/produkter-tillbehor/products/telia-bredband-via-mobilnatet
 
  • Gilla
Krister_L
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Hjälper ita att jag har ups när andra fiberändan är mörk :thinking:
Där sitter också UPS hos oss.
 
T TobiasStockholm skrev:
Det där är, ursäkta språket, skitsnack.
Tele2 Unlimited + [länk]
Men deras unlimited har väl inte familjeabonnemang? Det vi pratade om nu var abonnemang där hela familjen kan dela på det.

Du måste räkna på totalpriset: 4 mobiltelefoner (som vill kunna ringa och SMS:a) och ett bredband hemma.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det moderna sättet att tänka är nog att inte ha tv-boxar utan chromecast eller liknande och främst titta på strömmad tv. Normalt sett en lösning med lite sämre bildkvalitet.

Ska du ha flera tv-boxar får du nog räkna med att varje box drar med sig löpande kostnader.
Köpte Apple TV till allt då slipper man alla dessa boxar o fjärrkontroller
Funkar med enbart Apple fjärrisen
O en massa program i den så man behöver ingen tv leverantör
O o eftersom vi kör iPhones o paddor av samma märke så blir det ännu smidigare
 
hsd
Låt mig gissa, Ni dricker äppelcider också ;)
 
hsd hsd skrev:
Låt mig gissa, Ni dricker äppelcider också ;)
Och då enbart från Macintoshäpplen.:cool:
 
Allt för att slippa starta om
 
J jannebmw skrev:
Funkar med enbart Apple fjärrisen
..eller, som tidigare påpekats i tråden, i många fall tom med den vanliga TV-fjärren. :)
 
Vem vill ha flera fjärilar på bordet?
 
Jag är på Jannes sida. Direkt när vi började använda CD's app i AppelTVn så slutade frågorna komma om hur man startar tv, förstärkare, mottage och får det att fungera. Alla fattar och 9 av 10 gggr startar allt av sig själv när man trycker på applefjärren.

Eftersom jag dessutom kan köra VLC i den så försvann också behovet av att ha någon separat mediaspelare.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Slipper man alltså fjärren till TVn om man har Apple-TV? Den sköter det här med att slå av och på TVn?

Vi har ju bara en fjärr till MythTV-datorn, men sen en fjärr till TVn.

Jag har aldrig haft nåt sånt där krångligt system med flera olika mottagare, spelare, receiver och grejs. Det mesta vi haft är DVB-box och Video (utöver TVn) under ett par år. När jag gick över till MythTV körde jag 5.1-ljudet direkt från datorn till ett gäng "datorhögtalare" (dessa får sin 230 V från ett slav-grenuttag som TVn är kopplad till, så slår man på TVn slås alla högtalare på, och dessutom en lampa som lyser upp lite bakom TVn för att dämpa kontrasten.)
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Ja allt slås på via hdmi, minns inte vad protokollet heter nu. De flesta apparater har stöd för det.
 
J
CEC eller Hdmi Anynet som en del envisas kalla det
 
Cec var det jag letade efter.
 
richardtenggren
Fast Apple TV gen 3(?, touchkontroll) och nyare har även IR för de TVs som inte stödjer HDMI-CEC.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.