Håller med Anna_H, den där rhododendronen kommer se ganska fin ut om ett år eller två. Den sätter blad ända nerifrån marken och upp.

Min trädgårdsfavorit, lättskött och håller ogräset borta. Och fina blommor!
 
  • Gilla
Macke64
  • Laddar…
Med bilen på bilden så ser vägen ut att vara mindre än 3,5 meter.

Intressant att man kräver 4,6m när standard höjden på E-vägar är 4,1m. Troligen våra timmerbilar som göra att man önskar 4,6m fri höjd. Sopbil ligger väl på 3,6-3,9m något, men fordonsbredd 2,6m, några cm bredare nu än när jag tog körkort.
 
Nej, fri höjd är 4,5m om inget annat anges.
 
Och broar byggs med minst 4,70 som fri höjd (vilket inte skyltas) som en extra säkerhet för eventuella ”överlass” samt för möjligheten att justera beläggningen utan att tulla på den fria höjden.

När det gäller mindre vägar brukar det oftast talas om grenfritt upp till 5 m eftersom grenar kan röra sig samt hänga ner beroende på vind, regn och snö.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, fri höjd är 4,5m om inget annat anges.
Lokalt Svedala, ja.
Övriga världen, nej, det måste man kolla innan.
 
Nu är det väl Sverige vi pratar om?
 
  • Gilla
Jakke och 3 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Håller med Anna_H, den där rhododendronen kommer se ganska fin ut om ett år eller två. Den sätter blad ända nerifrån marken och upp.

Min trädgårdsfavorit, lättskött och håller ogräset borta. Och fina blommor!
Ja den är helt fantastisk när den blommar med lila blommor överallt.
 
D Daniel 109 skrev:
Det finns inga bilar över 4,5m. Trafikverket kräver 4,6m. Men sopbilar är klart lägre. Jag tror att de brukar kräva 3,6m. Men det är mer aktuellt på infarter. Här är det en väg med bidrag, då gäller 4,6m
Det finns många lastbilar som är över 4.5 meter höga då det inte finns någon lag om högsta fordonshöjd i Sverige, luften är fri. Än så länge iaf =)
 
Nej, maximal fordonshöjd är 4,5m. Sedan finns det ju transporter som går utanför normala måttregler. Men efter som hinder som är högre än 4,5m inte är utmärkta måste vägen kontrolleras i förväg inför den typen av transporter.
 
R R650 skrev:
Det finns många lastbilar som är över 4.5 meter höga då det inte finns någon lag om högsta fordonshöjd i Sverige, luften är fri. Än så länge iaf =)
Det handlar i så fall om specialtransporter. Och många? Jag tror inte jag sett nån.
Det kräver väldigt mycket planering för att köra med en sån och förmodligen måste man plocka ner skyltportaler och sånt efter vägen.
 
harry73
Jag såg några specialtransporter i Norge.
Därefter gick de på en grusväg upp på berget.
Specialtransport av en stor vindturbinvinge på en lastbil på en väg omgiven av skog och berg i Norge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lång specialtransport med vindturbindel kör längs vägen med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, maximal fordonshöjd är 4,5m. Sedan finns det ju transporter som går utanför normala måttregler. Men efter som hinder som är högre än 4,5m inte är utmärkta måste vägen kontrolleras i förväg inför den typen av transporter.
Nej, det finns inga regler för maximal höjd på ett fordon. I trafikförordningen regleras bara bredd och längd.
Däremot är det så att endast hinder som är lägre än 4,5 meter behöver märkas ut, så finns det inga skyltar kan man räkna med max 4,5 meter fri höjd under broar, ledningar etc.
 
Det finns ingen reglerad max fordonshöjd i Sverige. Däremot är broar och annat som kan begränsa höjden skyltade om de är under 4,5 m. Vill du åka runt med något som är högre är detta helt ok, men du måste själv hålla reda på var du kan fara fram.
 
harry73 harry73 skrev:
Jag såg några specialtransporter i Norge.
Därefter gick de på en grusväg upp
Jag är ofta i Gävle och såna där transporter utgår från hamnen där. Imponerande ekipage! Men problemet där är längden och inte höjden. De bygger om korsningar och plockar tillfälligt bort vägskyltar för att komma fram!
 
I mina gamla hemtrakter har dom kört transporter från hamnen i Härnösand varje natt hela sommaren. Transporten av delarna till tornen är högre än 4,5 meter, så alla ledningar över vägarna är höjda. På de flesta ställen har man bytt till längre stolpar, men på en del ställen har man satt fast en stolpe på den gamla med vanliga spännband...

Transporterna går en ganska lång omväg för att undvika broar och andra fasta hinder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.