Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
Ett nedgrävt fibernät med routing protokoll som skapats för att hitta nya vägar vid bortfall av noder är nog betydligt svårare att störa ut än radio... Lite därför DARPA utvecklade internet.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
hsd
Behövs bara ett strömavbrott så är nätet dött
 
hsd hsd skrev:
Behövs bara ett strömavbrott så är nätet dött
Vi får väl ha UPS..
 
hsd hsd skrev:
Behövs bara ett strömavbrott så är nätet dött
Och troligtvis alla våra burkar, så även TV även om närmaste mast fungerar med reservkraft. Det är därför batteridriven radio är beredskapsalternativet
 
A AndersS skrev:
Och troligtvis alla våra burkar, så även TV även om närmaste mast fungerar med reservkraft. Det är därför batteridriven radio är beredskapsalternativet
Nya trenden är ju solpaneler med tillkopplat batteri ala tesla wall
 
kisumisu
K karlmb skrev:
Vi får väl ha UPS..
Javisst kan vi ha UPS.

Men ingen nytta när fiberleverantören ej har någon reservkraft.
Lika skit är 4G, i alla fall här i Norrland.

Räcker bara att en mindre område är släckt så är nätet dött! Står tom i Telenors fiberavtal att det ej fungerar vid strömavbrott.
Telenors och Telia mobila nät hamnar i nån "limbmode" går ringa sms men bara gsm och ingen edge dvs ingen internet.

Var lite kul se på tv via parabolen när andra hade bara radio. Vissa har ju inte ens radio när dom förlitar sig allt på fiber och 4G...

Det här är väl nackdelen när kalla kriget tog slut. Allt ska ske via internet. Kortvåg och andra alternativ stängs ner och nu näst står ju radions FM nät på tur.
 
Redigerat:
K karlmb skrev:
Nya trenden är ju solpaneler med tillkopplat batteri ala tesla wall
Och då blir kostnad för fiber marginell;)
 
T TobiasStockholm skrev:
Ni som skriver att man inte kan ha mobilt bredband som enda bredband på grund av att man inte kan använda det till stationära enheter när man tar med mobilen hemifrån eller pga batteritid - ni är medvetna om att det finns stationära 4G-routers?
Visst är det så, men villkoren brukar vara ganska tydliga: Du får inte sätta ett SIM-kort för mobiltelefoni en stationär utrustning.

Visst, det är kanske ingen som upptäcker det, men det är ändå ett brott mot abonnemangsvillkoren.

Ofta är det nämligen så att datatrafiken är billigare i ett mobiltelefonabonnemang än i ett abonnemang för mobilt bredband.
 
Ingen som upptäcker? Det är ju enkelt för operatören att se vilken utrustning ett visst sim sitter i....
 
Ja jag menade inte att det inte går att upptäcka, jag menade att de kanske inte orkar sitta och leta efter avtalsbrytare.
 
Näe jag tror man skiter fullständigt i det. Det skulle vara för mycket badwill förknippat med att beivra sådant.
 
hsd
K karlmb skrev:
Vi får väl ha UPS..
Hjälper ita att jag har ups när andra fiberändan är mörk :thinking:
 
hsd
A AndersS skrev:
Och troligtvis alla våra burkar, så även TV även om närmaste mast fungerar med reservkraft. Det är därför batteridriven radio är beredskapsalternativet
Tidigare var både tv / radio och telefon på reservkraft
 
J Jocke Best skrev:
Bredband via mobilnätet hemifrån, utan det måste då vara det lite dyrare äkta Mobilt bredband.
Kan du förklara vad är skillnaden? Jag jobbar för en operatör utanför Sverige och är nyfiken på vad detta är för upplägg. Vi har rena mobila bredband som du inte kan ringa på och som kostar ca SEK 200 för obegräsad data och sedan där det är paketerat med samtal, men något annat har vi inte. Om kunden vill koppla in ett 4G-modem i en fiber-CPE så bryr vi oss inte om det - det är fritt fram och såklart perfekt som backup om fibernätet går ner (mobilmasterna är ju UPSade några timmar).
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Visst är det så, men villkoren brukar vara ganska tydliga: Du får inte sätta ett SIM-kort för mobiltelefoni en stationär utrustning.

Visst, det är kanske ingen som upptäcker det, men det är ändå ett brott mot abonnemangsvillkoren.

Ofta är det nämligen så att datatrafiken är billigare i ett mobiltelefonabonnemang än i ett abonnemang för mobilt bredband.
Det där är, ursäkta språket, skitsnack.
Tele2 Unlimited + https://www.tele2.se/support/befintlig-kund/abonnemang/datakort
Alla våra mobilabonnemang och mobila bredband kan kompletteras med upp till nio datakort. Datakorten ger dig frihet att vara uppkopplad var, när och hur du vill genom att dela din datamängd med andra enheter.

Datakorten är vanliga SIM-kort som kan användas i alla enheter med SIM-kortplats. Det går inte att ringa telefonsamtal eller skicka meddelandet med ett datakort. Däremot kan du använda dem för att koppla upp och surfa med i stort sett alla enheter som har inbyggt stöd för mobilt bredband, t.ex.
  • Router – Surfa som du vill, på språng eller hemma, med mobilrouter eller stationär 4G-router.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.